تابناک تهران- اگر رییس جمهوری برای سه وزارتخانه ای که وزرای آن در فاصله 7 ماه تا پایان عمر دولت در راستای کمک ترمیم کابینه استعفا دادند به سرعت سرپرست معرفی کرد اما شنیده ها حکایت از آن دارد که روحانی نمی خواهد این سپرستان از فرصت سه ماهه استفاده کند و تصمیم دارد به سرعت گزینه های پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.
کد خبر: ۳۱۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷ 21 October 2016
به گزارش تابناک تهران، از میان سه وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش این وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی است که رییس جمهوری ناچار است با وسواس بیشتری دست به انتخاب بزند، آن هم از میان گزینه های بسیار محدود هستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گواه ناظران و همچنین به استناد متن استعفا نامه علی جنتی وزیر حالا می شود گفت سابق ارشاد و اسلامی، یکی از وزارتخانه هایی است که در طول تاریخ جهوری اسلامی و نیز دولت یازدهم بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شده است.

علی جنتی در بخشی از متن استعفای خود خطاب به رییس جمهوری نوشت: «با توجه به ماهیت فرهنگ و هنر و اختلاف نظر عمیق شخصیت های فرهیخته در زمینه مسائل فرهنگی و هنری از یکسو و تلاش مخالفان و بداندیشان برای عقیم ساختن هرگونه حرکت مثبت فرهنگی این وزارت از آغاز کار تاکنون بیش از سایر دستگاه های اجرایی مورد هجوم بوده و عموم فعالیت های آن در فضای آلوده به دروغ پراکنی، افترا و اتهامات ناروا مورد تخریب قرار گرفته است.»

آنچه جنتی به منبع و منشا حاشیه سازی ها برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد یعنی «اختلاف نظر عمیق شخصیت های فرهیخته در زمینه مسائل فرهنگی و هنری» دقیقا همان پاشنه آشیل این وزارتخانه در طول سال های گذشته بوده است به طوری که تاکنون کم بوده اند وزرای بتواند میانگین نظرات شخصیت ها و صاحب نظران در حوزه فرهنگ را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمع کنند.

بر این اساس وزرای که معمولا برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده اند عموما دارای صندلی های با پایه های لرزان بوده اند و بسیاری از آنها هیچ گاه از تیغ تیز منتقدان در امان نمانده اند؛ فرقی هم نمی کرده است که وزیر وقت به کدام جریان و جناح سیاسی وابستگی داشته اند؛ البته این اصل یک استثنایی هم دارد و آن مربوط به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد می شود که با تعطیلی فرهنگ عملا انتقاد زیادی از جانب صاحبان تریبون متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت های نهم و دهم نمی شد.

از این رو ضروری است که رییس جمهور فردی را برای تصدی پست وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کند که به نوعی بتواند علاوه بر تحمل فشارها و انتقادات فضایی را ایجاد کند که رضایت همه منتقدان و طرف ها صاحب نظر در حوزه فرهنگ و ارشاد را جلب کند.

بر این اساس با توجه به محدودیت گزینه های پیش روی رییس جمهور برای معرفی به مجلس جهت کسب رای یعنی احمد مسجدجامعی، حسام الدین آشنا، صالحی امیری، عباس صالحی، حجت الله ایوبی، شاید مناسب ترین گزینه احمد مسجد جامعی باشد که هم سرد و گرم چشیده حوزه فرهنگ است و هم یک دوره چهار ساله کم چالش را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارنامه خود دارد.

مسجد جامعی با روحیه و رویکرد میانه روی که در حوزه فرهنگ داشته از منظر مشی و منش نیز بیشترین نزدیکی را با دولت اعتدالگرای تدبیر و امید را دارد که از یک سو می تواند سیاست های دولت در حوزه فرهنگ را اجرایی کند و از سوی دیگر منتقدان را راضی نگه دارد.

همچنین بر اساس شنیده های خبرنگار تابناک تهران، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای فراکسیون امید مجلس نیز احمد مسجد جامعی را گزینه مناسب تری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سایر گزینه ها می دانند. بر این اساس در راستای تعامل دولت و مجلس هم که شده ضروری است رییس جمهور در معرفی این نام به مجلس تردید نکند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار