روزنامه بشارت یزد در مطلبی با عنوان سقایی مردم یزد به قلم محمدعلی شاهنده به موضوع بحران آب در استان یزد از زاویه ماه محرم و سقایی حضرت ابوالفضل (ع) در دشت کربلا پرداخته است.
کد خبر: ۳۰۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴ 06 October 2016
به گزارش تابناک یزد،پاییز که فرا می رسد تنها شوق بازگشایی مدرسه ها جلوه گر است، اشتیاقی که نمادی است از سپاسگزاری برای زنده بودن و داشتن فرصتی دوباره برای کسب علم و دانش.
اما ای کاش مرسوم بود که در کنار جمله بالایی، جمله زیرین را هم نگاشت.
ردپای تابستان که کم کم از روی زمین کویر تفتیده برچیده می شود، فرصتی است مغتنم جهت شکرگزاری برای زنده ماندن و پشت سر گذاشتن دوران بحران آب...
همزمانی ایام محرم امسال با روزهای اوج علم آموزی و روزهای نهایت شکر از رفع عطش تنها یادآور معلم ادب و وفا و سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.
ابوالفضلی که منصب سقایی را در طول تاریخ در هاله ای از تقدس متجلی کرده و این بارِ اعتقادی زاییده منش ابوالفضل است که مردمان در هر سطحی از اجتماع از مردم ساده کوچه بازار بوده تا عالی ترین سطح مدیریتی، سقایی را منصب سقایت دانسته و آن را شریف و خیرخواهانه و باعث افتخار می دانند که از پاداش و اجر دنیوی و اخروی برخوردار است.
مظهر و نمود این اعتقاد، مردمانی از قدیم تاکنون هستند که تنها با صرفه جویی خود، سقای فرد تشنه دیگری شده اند، مقنیانی که آب را از دل کوه به سفره پهن دشت کویر می آوردند، مشک آب به دوش هایی هستند که در کوی و برزن راه می افتادند و به رهگذران در راه رضای خدا و یا در مقابل دریافت مبلغی ناچیز آب می دادند، بانیان سقاخانه های پنجه علی، حضرت عباسی و سقاخانه بازار مسگری و.... هستند که در جای جای شهر یزد حداقل از پنج قرن پیش آنها را ایجاد کرده - و این نیت خیر در شهرهای دیگر ایران با این وسعت و تکرر کم سابقه و حتی بی سابقه است - و واقفین آبسردکن های امروزی و مسئولینی هستند که شاید حتی خود را نیز به نام سقا نشناسند، ولی مشک آب تشنگی مردم کویر را به دوش کشیده اند و صادقانه آبرسانی و سقایی امروزه مردم یزد را به عهده گرفته اند.
گستره ای از مقام معظم رهبری، روسای محترم جمهور، استانداران، نمایندگان مجلس و... تا ساده ترین کارگری که باید دستان تک تک آنها را بوسید.
برانگیزاننده اینجانب برای نگارش این مقال نمود بارز این تجلی اعتقاد و اعتراف زیبا و جمله ای پر مفهوم بود که با چشمانی پر از اشک از زبان دکتر علی اصغر سمسار یزدی در مراسم تودیع ایشان از سمت مدیر عاملی سالهای نه چندان دور آب منطقه ای یزد شنیدم که گفت: «خداوند را شاکرم که افتخار سقایی مردم یزد را به من عطا فرمود و اگر به واسطه این عمل، اجری نصیب من شده است آن را به ارواح والدین خود هدیه می کنم»
هرچند تعبیه نماد کف دست که نشان از دستان بریده حضرت ابوالفضل دارد در بزرگترین مخزن آب تسویه شده یزد در زرین شهر اصفهان و تاسیس موزه آب یزد نیز نمود دیگری از اعتقاد این سقا می باشد.
به سیاق مردم که با نوشیدن آب و متوسل شدن به حضرت امام حسین (ع) از خداوند می خواهند حاجتشان روا گردد، بیایید در لحظه نوشیدن آب از خدا بخواهیم گره از مشکلات استان برداشته و بزرگترین حاجت و مسئله مردم که همان آب است، روا گردد و فصولی پر از باران، این نعمت بی بدیل الهی را پیش رو داشته باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار