در برنامه «نبض» بررسی شد؛
چالش ها و مشکلات پیوند اعضا در برنامه «نبض» که شب گذشته از شبکه خبر روی آنتن رفت، مورد بحث و بررسی کارشناسان این حوزه قرار گرفت.
کد خبر: ۳۰۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 24 September 2016
 در برنامه تلویزیونی «نبض» که هر جمعه شب از شبکه خبر روی آنتن می رود، یکی از موضوعات حوزه سلامت کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این هفته، مسائل و مشکلات پیوند عضو با حضور دبیر انجمن علمی پیوند اعضا و رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر محمدرضا گنجی دبیر انجمن عملی پیوند اعضا با انتقاد از بیمه ها و مشکلات توزیع داروی بیماران پیوند عضو، گفت: وضعیت توزیع دارو در بین بیمارانی که پیوند عضو شده اند، نامناسب است، بیماران پیوندی ناگزیرند هر ماه و در ساعت های طولانی برای تهیه داروهای مورد نیاز خود وقت بگذارند. این در حالی است که مشکل کمبود دارو نداریم.

وی افزود: متاسفانه مرگ و میر زیادی در جاده های کشور داریم. هرچند ادعا می شود که آمار پایین آمده است. در دنیا تعجب می کنند که ما ۳۰۰ درصد اهدا برای مرگ مغزی داشتیم. این موضوع ناشی از تعداد مرگ و میر در جاده های کشور است.

گنجی به مشکلات دارویی بیماران پیوند عضو اشاره کرد و گفت: دارویی که مجانی بوده یارانه نمی گیرد، در حالی که بیمار سال گذشته داروی مورد نیازش را رایگان دریافت می کرد، اکنون ناگزیر به پرداخت وجه برای آن است و ما پاسخی برای او نداریم.

دکتر سید محمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درباره چالش های پیوند اعضا در کشور گفت: رشد استفاده از مبتلایان به مرگ مغزی افزایش پیدا کرده و پیوند اعضای این افراد سبب می شود افراد سالم با اهدای کلیه خود دیگر دچار نقص عضو نشوند.

وی درباره تعداد کسانی که در نوبت پیوند عضو هستند نیز گفت: اکنون حدود ۲ الی ۳ هزار نفر برای پیوند کلیه در لیست انتظار هستند، و توان ما برای این پیوند خوب است، و در مجموع برای پیوند کلیه کمتر از یکسال انتظار نوبت نیاز است، اما برای پیوند کبد و قلب زمان طولانی تری لازم است، و در خصوص قلب شرایط بسیار حاد است. در مورد قلب هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم، تعداد کسانی که در انتظار پیوند کبد هستند نیز ۲ هزار نفر است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، با اشاره به انجام ۲۶۰۰ پیوند عضو در کشور طی سال گذشته، افزود: از این تعداد ۵۷ درصد پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی بوده است.

وی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که ۵۰ تا ۹۰ درصد خانواده ها به اهدای عضو رضایت می دهند.

کاظمینی با عنوان این مطلب که برای همه موارد مرگ مغزی امکان اهدای عضو وجود ندارد، گفت: با فرهنگ سازی که در جامعه انجام شده است، مشکل خانواده ها برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی تا حدود زیادی حل شده است.

کاظمینی تصریح کرد: در پیوند کلیه مشکل خاصی نداریم و بعد جغرافیایی آن هم نسبتا خوب است، و همه جا پراکنده است. اما در ایلام مرکز نداریم. در بخش کبد محدودتر است که البته ۲ مرکز خیلی فعال هستند، و در ریه هم ۲ مرکز و نباید انتظار داشته باشیم که مراکز بیشتر باشد که تعداد زیاد سبب نمی شود که کیفیت هم بیشتر باشد. پیوند کبد پیچیده تر از پیوند کلیه است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار