برخی از کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند اما توانستیم جهان را به این اذعان برسانیم که غنی‌سازی حق ایران است و امروز هم این مسیر را در نطنز، فردو و اراک ادامه می‌دهیم.
کد خبر: ۳۰۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶ 23 September 2016
رییس‌جمهور با بیان این که ایران امروز به عنوان یک سد بزرگ در برابر تروریست‌ها ایستاده تاکید کرد: خوشحالم بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنج‌شنبه شب در نشست خبری پایان سفر خود به نیویورک در جمع خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی اظهار کرد: یکی از نکاتی که سه سال پیش در سفرم به نیویورک به آن اشاره کردم اهمیت مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و تروریسم بود  و این که منطقه ما با معضل بی‌ثباتی مواجه شده است. خاورمیانه بسیار مهم است و بی‌ثباتی نمی‌تواند بر منطقه محصور بماند و به دیگر نقاط سرایت خواهد کرد همان‌طور که دیدیم تروریسم مرزی نمی‌شناسد.

او افزود: متاسفانه ویروس تروریسم در اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکا و همه‌جا سرایت کرده و همه جهان را مبتلا کرده است. در زمینه مبارزه با تروریسم باید تلاش مضاعف کنیم و خوشحالم که بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده و امروز به عنوان سدی بزرگ برابر تروریست‌ها ایستاده است. همه کشورها را دعوت می‌کنم که در مبارزه با تروریسم جدی باشند چون این خطر فقط برای ما نیست بلکه برای همه جهان است و باید بتوانیم دیر یا زود موفق شویم تا این خطر را از بین ببریم.

- برخی از کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند اما توانستیم جهان را به این اذعان برسانیم که غنی‌سازی حق ایران است و  امروز هم این مسیر را در نطنز، فردو و اراک ادامه می‌دهیم.

- موضوع تحریم، از ابتدا یک ابزار غلط و نادرست بود که بعضی‌ها به کار گرفته بودند و به ضرر همه بود. دو موضوع در تحریم بسیار اهمیت داشت. یکی انرژی و مساله نفت و گاز و دیگری روابط بانکی. در مساله انرژی بعد از اجرایی‌شدن برجام تحریم‌ها به طور کامل برداشته شده و ایران فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد اما در مساله روابط بانکی ما هنوز مشکلاتی داریم که طرف مقابل باید به طور 100 درصد و کامل در این زمینه به تعهدات خود عمل کند.
 
-  در ایران مثل همه جوامع دموکراتیک به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد. دولت هم موافقان فراوانی دارد و هم منتقد و مخالف دارد که این طبیعت یک جامعه آزاد است و ما از این نظر هیچ گله‌ای نداریم اما اگر موردی از دستگیری‌ها در ایران بوده باید توسط قوه قضاییه مورد محاکمه قرار بگیرد و اگر در مرحله دادسرا جرمی برای آن‌ها در حد کیفرخواست به اثبات برسد و پرونده به دادگاه برود به طور طبیعی روال آن پیگیری می‌شود.
 
- من به عنوان رییس‌جمهور تلاشم بر این است که در ایران، هم‌چنین در بخش قوه قضاییه و در بخش‌های امنیتی قانون به خوبی اجرا شود و این مسوولیت من است. مخصوصا درباره اجرای قانون اساسی که مسوولیت اجرا و حفظ قانون اساسی صرفا به عهده رییس‌جمهور است و رییس‌جمهور در قبال آن مسوولیت دارد. من طبق وظایف خودم مسائل را دنبال کردم و می‌کنم البته این به معنای آن نیست که هر بار من اقدام می‌کنم آن اقدامات اعلام شود و در رسانه‌ها مورد بحث قرار گیرد.
 
-  گله‌ای که ما از ایالات متحده آمریکا در نحوه اجرای برجام داریم، در طول 8 ماه گذشته این است که در اجرای تعهدات خود در برخی از موارد ما شاهد تاخیر هستیم و در برخی از موارد هم شاهد اهمال و هم‌چنین نبود شفافیت هستیم. مثلا طبق برجام پس از اجرایی شدن آن باید فروش هواپیماهای مسافربری به ایران آزاد باشد و تحریم و ممنوعیت در این زمینه برداشته شود. معنای این آن بود که از همان روز اول همه مجوزها برای فروش هواپیما داده شود اما شما می‌بینید در این روزهای اخیر است که خبرهایی راجع به فروش هواپیماهایی مثل ایرباس و بویینگ اعلام می‌شود، گله ما از تاخیر است چون از زمانی که برجام امضا شد تا زمانی که اجرایی شد فرصت کافی برای تدوین همه آیین‌نامه‌ها و مقررات در هر دو طرف داشتیم.
 
- ما به همه تعهدات‌مان عمل کردیم اما طرف مقابل ما مثل این موردی که گفتم تاخیر دارد، البته طرف مقابلی که می‌گویم عمدتا ایالات متحده آمریکاست و بقیه کشورها تلاش می‌کنند که برجام اجرایی و عملیاتی شود. آمریکایی‌ها در مساله بانک‌ها طبق آن چه بانک‌های بزرگ به ما می‌گویند به صورت شفاف صحبت نمی‌کنند که یک بار به صراحت بگویند شما آزاد هستید که با ایران کار کنید و مانعی پیش روی شما نیست. گاهی با لحنی صحبت می‌کنند که طرف را دچار شک و تردید می‌کنند. مثلا می‌گویند بله تحریم برداشته شده ولی تحریم هسته‌ای برداشته شده و حواس‌تان باشد که تحریم‌های اولیه هست و باید آن‌ها را مراعات کنید. یا بانک‌های بزرگ را نسبت به شدت عمل خزانه‌داری آمریکا می‌ترسانند. این موردی است که ما نسبت به آن اعتراض داریم. ساز و کاری برای این اعتراض وجود دارد که ما مراحل آن را طی کردیم و در حال طی کردن آن هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :