با وجود تأثير مثبت هندوانه ابوجهل در کاهش ميزان قند و چربي خون، اثرات سمي مصرف اين گياه روي قلب، کبد و دستگاه گوارش نيز مشاهده شده است.شايد تاکنون نام هندوانه ابوجهل را شنيده باشيد؛ ميوه‌اي شبيه هندوانه، ولي در اندازه بسيار کوچک‌تر و با طعم تلخ .
کد خبر: ۲۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ 02 May 2015
تابناک بوشهر: اين هندوانه در زبان‌هاي محلي، اسم‌هاي مختلفي دارد و از گياهان بومي مناطق جنوب ايران است. بيشتر در مناطق بياباني و دره‌اي استان بوشهر مي‌رويد و اهالي محلي بوشهر به آن خيار گرگو مي‌گويند.

 مدتي است اين هندوانه مورد توجه مبتلايان به ديابت قرار گرفته و از سوي بسياري از عطاري ها براي کمک به کاهش قند خون به اين بيماران عرضه مي شود و جالب آن که اين ميوه در برخي نقاط شهر به صورت تازه به فروش مي رسد و جالب تر، ترشي آن است که ميان ديگر ترشيجات به چشم مي خورد و خريداران خاص خود را دارد؛ اما آيا واقعا هندوانه ابوجهل پايين آورنده قند خون است؟

 با آن که هنوز اطلاعات علمي کامل و معتبري درباره اثرات ضدديابتي اين گياه وجود ندارد، اما براساس تحقيقات و آزمايشاتي که در برخي دانشگاه هاي کشور صورت گرفته مشخص شده است هندوانه ابوجهل در مقدار معين و تجويز شده اي مي تواند به ترشح انسولين کمک کند و سبب کاهش قند خون شود؛ اما براساس نتايج اوليه يک طرح تحقيقاتي ديگر، با وجود تأثير مثبت هندوانه ابوجهل در کاهش ميزان قند و چربي خون، اثرات سمي مصرف اين گياه روي قلب، کبد و دستگاه گوارش نيز مشاهده شده است.

 

بر اثر مصرف زياد و خودسرانه اين ميوه، علائمي چون درد معده، مدفوع آبکي يا خوني، استفراغ و نبض ضعيف گزارش شده و با مصرف مقادير بيشتر ضعف، غش، اختلالات حسي، گيجي، هذيان و اختلالات گردش خون مشاهده شده است. در حيوانات آزمايشگاهي نيز سمي شدن سلولي به شکل اثرات جهش زايي ديده شده و بروز ديگر عوارضي چون اگزماي پوستي، التهاب حاد کولون و سميت کبدي و کليوي نيز احتمال دارد.

همچنين مصرف اين ميوه به دليل احتمال سقط جنين در زنان باردار و به دليل ورود ترکيبات سمي گياه به شير در دوران شيردهي توصيه نشده است.
ميزان معين اين ميوه داروي بسيار خوبي براي رفع يبوست است و چون خاصيت مسهلي آن بسيار قوي است، براي کساني که ورم روده دارند و خانم‌هاي باردار مناسب نيست
در مورد تداخلات دارويي اين گياه، مستندات علمي کافي وجود ندارد، اما در برخي منابع آمده است اين احتمال وجود دارد بر اثر مصرف همزمان پودر، عصاره يا خود هندوانه ابوجهل با ديگر داروهاي ضد ديابت، قند خون بيش از اندازه کاهش يابد. در ضمن از عوارض مصرف خودسرانه آن چون به شدت محرک مخاط است خونريزي شديد گوارشي است.

زير نظر پزشک مصرف کنيد
البته لازم است بدانيد مصرف هندوانه ابوجهل در حد کم و درست يا تحت نظر پزشک توصيه شده است، اما مصرف خودسرانه آن ممکن است بي عوارض نباشد. ميزان معين اين ميوه داروي بسيار خوبي براي رفع يبوست است و چون خاصيت مسهلي آن بسيار قوي است، براي کساني که ورم روده دارند و خانم‌هاي باردار مناسب نيست.

يادآوري مي‌کنيم اين ميوه به دليل سمي بودن و مسهلي بالا بهتر است در قالب ترشي يا به صورت تازه و خودسرانه مصرف نشود و عطاري ها هم در زمان عرضه آن جانب احتياط را رعايت کرده و بدون نسخه اي که مربوط به متخصص مربوط باشد، اين گياه را به دست مشتري ندهند.

 هندوانه ابوجهل با سرطان مقابله مي‌کند

هندوانه ابوجهل، متعلق به خانواده خيار و کدو است و ميوه اي زردرنگ، تلخ مزه و با بويي تند و دانه هاي زياد است. اين گياه بالا رونده در مديترانه، هند، سيلان و شمال آفريقا پرورش مي يابد و در ايران به صورت وحشي مي رويد.
خواص؛

* اين گياه اثر ضدويروسي، ضدميکروبي و ضدسرطاني دارد.

* داراي خاصيت مسهل قوي است.

* براي از بين بردن بعضي از سلول‌هاي سرطاني از جمله حنجره موثر است.

* مصرف آن به بيماران ديابتي توصيه مي شود.

* براي يبوست مفيد است.

* خاصيت خلط آور دارد.

* ماليدن روغن آن همراه با سرکه، دندان درد را تسکين مي‌دهد.

از آنجا که مصرف اين گياه ممکن است آثار نامطلوبي به همراه داشته باشد، با مشورت پزشک استفاده شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
بسیارعالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار