رئيس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان:
كارگروه اجراي قانون پيش فروش ساختمان در گلستان با برگزاري دو جلسه؛ موانع، مشكلات و راهكارهاي اجرايي كاهش يا رفع قوانين پيش فروش ساختمان مصوب سال 89 را مورد بررسي قرار داد.
کد خبر: ۲۹۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 18 September 2016
 كارگروه اجراي قانون پيش فروش ساختمان در گلستان با برگزاري دو جلسه؛ موانع، مشكلات و راهكارهاي اجرايي كاهش يا رفع قوانين پيش فروش ساختمان مصوب سال 89 را مورد بررسي قرار داد.

در اين جلسات كه به رياست دادگاههاي عمومي و انقلاب مركز استان و دبيري راه و شهرسازي استان و با حضور نمايندگاني از دستگاههاي اجرايي عضو كارگروه در سالن جلسات دادگاههاي عمومي و انقلاب گرگان برگزار شد، وظايف مشاورين املاك، جايگاه دفاتر اسناد رسمي در تنظيم سند پيش فروش، جايگاه شهرداري در صدور شناسنامه فني، جايگاه نظارتي نظام مهندسي، چگونگي اخذ مجوز پيش فروش از راه و شهرسازي و چگونگي صدور مجوز انتشار آگهي تبليغاتي پيش فروش مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رئيس کل دادگاههای عمومی و انقلاب مرکز استان در اين جلسات به بررسی موانع اجرای قانون پیش فروش و لزوم تسریع در اجرای آن قانون جهت حمایت از پیش خریداران ساختمان و جلوگیری از بروز هرگونه اعمال مجرمانه و کلاهبرداری در اين زمينه پرداخت.

"عزت ا... حمزه نژاد" گفت: با اجرای این قانون هم حقوق پیش خریداران تامین و هم موجب کاهش ورود پرونده ها به سیستم قضایی جهت پیش خرید و فروش ساختمان خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان و دبير كارگروه نيز از مزایای اجرای این قانون در جهت تضمین حقوق پیش خریداران و ایجاد ثبات در موضوع پیش خرید و فروش ساختمان ابراز امیدواری كرد و از ابلاغ دستور العمل صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش موضوع ماده 19 آیین نامه اجرایی خبر داد.

مدیر املاک حقوقی راه و شهرسازی گلستان نيز، با ارائه گزارش مختصری از سوابق و پیشینه تصویب قوانین پیش فروش ساختمان، به بيان مشکلات و نقاط ضعف لایحه حمایت از پیش خریداران مصوب دیماه 1358 و علل عدم تهيه آيين نامه اجرايي آن تا سال 1374 پرداخت.

 "غلامعباس نظرخاني" افزود: قانون پیش فروش ساختمان در سال 89 به تصویب مجلس شواری اسلامی رسیده و این قانون از زمره قوانین مترقی كشور محسوب مي شود که متضمن منافع پیش خریدار و پیش فروشنده بوده و باعث کاهش مرافعات اشخاص و حل و فصل سریع اختلافات آنان از طریق داوری موضوع ماده 20 قانون پیش فروش خواهد بود.

در ادامه، مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان و نماینده کانون سردفتران استان نيز درباره تهیه و آماده بودن فرم قرارداد پیش فروش مطالبی بیان داشته و از امکان تنظیم قرارداد پیش فروش در سامانه های دستگاهها و نهادهاي مربوطه اعلام آمادگی كردند.

مرور مشکلات، موانع، ابهامات و نحوه اجرای آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش به صورت ماده به ماده توسط هر یک از اعضای حاضر در جلسه کارگروه بخش ديگر اين نشست ها را تشكيل مي داد.

تعيين تكليف معرفي ناظر و بررسي نظريه ارشادي و تفسيري آن از سوي مالك براساس نص صريح قانون از طريق مراجع ذيصلاح ارشد قضايي و قانوني، بررسي كيفري قوانين لازم الاجراي موجود و تعيين تكليف اعلام واحدهاي مسكوني قابل فروش با صدور و تنظيم شناسنامه فني از سوي شهرداري از ديگر موارد بررسي شده در اين جلسه بود.

همچنين، در اين جلسه مقرر شد با دعوت از نمايندگان بانك هاي عامل استان براي حضور در جلسه، ايرادات موجود در قوانين جاري كشور در اين حوزه مورد بررسي قرار گيرد و براي رفع نواقص آنها به مراجع قانوني ذيصلاح بالاتر ارجاع داده شود.

دادگاه هاي عمومي و انقلاب و معاون پيشگيري از وقوع جرم دادسراي عمومي و انقلاب مركز استان، معاونت پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل، شهرداري گرگان، ثبت اسناد و املاك، سازمان نظام مهندسي ساختمان، انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان، كانون سردفتران اسناد رسمي، اتحاديه مشاورين املاك اعضاي تشكيل دهنده اين كارگروه به شمار مي روند.

كارگروه اجراي قانون پيش فروش ساختمان پیرو دستور جلسه چهل و چهارم شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان و با توجه به تاکیدات موکد رئیس کل دادگستری استان و به منظور ارتقاي سطح کیفی اجرای قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال 89 تشكيل شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار