پزشکان در رأس هرم خدمات سلامت قرار دارند و خدشه‌دار شدن جایگاه طبابت مهمترین چالش در این عرصه است.
کد خبر: ۲۸۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 23 August 2016
به گزارش تابناک قم، چیزی به ابتدای سال تحصیلی نمانده است و کمتر از یک ماه دیگر دانش آموزان پس از سه ماه پشت سر گذاشتن تعطیلات تابستانی به سر کلاس‌های درسشان می‌روند که اگر در این روز از آنان مخصوصاً از آن‌هایی که در دوره‌های ابتدایی هستند سئوال شود که می‌خواهند در آینده چه شغلی داشته باشند و چه کاره شوند، اکثر آنها اسم یک شغل را به زبان می‌آورند و می‌گویند می‌خواهند پزشک شوند تا دردی را از درهای بیماران بکاهند؛ هر چند که بسیاری از آنها به این آرزوی خود دست نمی‌یابند.

اول شهریورماه را به پاس بزرگداشت ابو علی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی و ستاره پرفروغ عرصه طب در ایران، روز پزشک نامیده شده است.

کتاب قانون در طب یا به اختصار قانون، یکی از کتاب‌های شیخ الرئیس در زمینه پزشکی است که نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد و به همین دلیل، نام بوعلی با پزشکی عجین شده است.

در روایات هم داریم دو نعمت است که مردم کمتر قدردان آن هستند و زمانی ارزش و بهایش را می‌دانند که آن را از دست داده باشند و آن دو نعمت گران‌بها، امنیت و سلامتی است.

این روزها مردم اگر دردی را در و جوشان حس کنند برای درمان آن به پزشک و بیمارستان مراجعه می‌کنند و در حقیقت پزشکان در جایگاه رأس هرم خدمات سلامت قرار دارند و بیشترین بار مسئولیت را در بازگرداندن سلامتی بیماران به دوش می‌کشد.

گرچه در سال‌های اخیر به دلیل برخی از رویدادهایی که از سوی برخی پزشکان و کادر درمانی در برخی از بیمارستان‌ها سهواً و یا از روی غفلت رخ داده اندکی از اعتماد متقابل بین پزشک و بیمار را کاسته است اما هنوز جایگاه پزشک در جامعه ایرانی از جایگاه ممتاز و با ارزشی برخوردار است و بسیاری از متخصصان و پزشکان نزد مردم به دلیل ارائه خدمات مناسبشان مورد احترام هستند.

انتقاد از کم لطفی‌ها و قضاوت‌های ناعادلانه در خصوص پزشکان

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با تبریک روز پزشک به تمامی پزشکان ایران اسلامی و استان قم ضمن قدردانی از تلاش‌های پزشکان گفت: نقش پزشکان در جامعه بسیار ارزشمند است و همواره جایگاه پزشک و طبیب مورد احترام و تکریم تمامی اقشار است.

ابوالفضل ایرانی خواه با انتقاد از برخی کم لطفی‌ها و قضاوت‌های ناعادلانه در خصوص پزشکان بیان داشت: جامعه پزشکی بر اساس سوگندی که یاد کرده است، بدون توجه به این‌گونه قضاوت‌ها و برخوردهای غیر منصفانه به بهترین نحو ممکن به وظایف خود عمل خواهد کرد و از هیچ تلاشی در راستای بازگرداندن سلامتی به بیماران کوتاهی نمی‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در این دوره بیان داشت: طرح تحول سلامت را می‌توان از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین طرح‌های دولت در این دوره برشمرد که سه سال اجرای آن می‌گذرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: اجرای این طرح موجب شده است تا مردم در دریافت خدمات درمانی و پزشکی رضایتمندی بیشتری داشته باشند.

وی گفت: اجرای این طرح موجب شده است تا هزینه‌های سنگین درمانی که تا آن زمان از جیب مردم پرداخت می‌شد پس از اجرای آن توسط دولت تأمین شود.

ایرانی‌خواه بیان داشت: با اجرای این طرح با تسهیل دسترسی مردم به پزشکان متخصص و فوق تخصص در اقصی نقاط کشور و بهبود ساختار فیزیکی مراکز درمانی فرسوده موجب افزایش رضایتمندی مردم شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در آموزه‌های دینی ما، علوم و دین در کنار هم قرار دارند و ما قدم‌های نهادینه شدن تربیت حکیم را در دانشگاه علوم پزشکی قم برداشته‌ایم و در سال جاری با راه‌اندازی دانشکده سلامت و دین در سه رشته از جمله رشته اخلاق پزشکیان شاءالله مقدمه این مهم در حال نهادینه شدن است.

مهم‌ترین چالش پزشکی، خدشه‌دار شدن جایگاه طب و طبابت است

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن گرامیداشت روز پزشک ابوعلی سینا را نابغه‌ای دانست که با خواندن کتاب پزشکی را فراگرفت و آن را گسترش داد.

محمدرضا قدیر با بیان اینکه ابوعلی سینا از مفاخر جهان اسلام است ادامه داد: به تعبیر علامه جعفری ابوعلی سینا نابغه است که نبوغ وی همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم در ادامه ضمن تأکید بر اینکه پزشکی رشته مقدسی است و باید جایگاه معنوی آن حفظ شود ابراز داشت: مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر در این رشته وجود دارد خدشه‌دار شدن جایگاه طب و طبابت است.

قدیر با اشاره به اینکه جایگاه پزشکی بسیار ارزشمند است ابراز کرد: متأسفانه برخی در حال تخریب جامعه پزشکی در تمامی سطوح هستند و این در حالی است که قصور پزشکی در همه دنیا وجود دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم با اشاره به اینکه در آمریکا سومین دلیل مرگ و میر به دلیل قصور پزشکی است، عنوان کرد: نباید جایگاه و قداست پزشکان خدشه‌دار شود.

وی گفت: نباید فضای اعتماد میان پزشک و بیمار از بین برود زیرا این امر موجب ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود و کادر درمانی را با مشکل مواجه می‌کند.

افزایش ۵۰۰ درصدی مالیات پزشکان

قدیر ضمن تأکید بر این مطلب که درآمد پزشکان کاملاً شفاف است به موضوع مالیات اشاره و گفت: در سال جاری برخی پزشکان با افزایش ۵۰۰ درصدی مالیات مواجه شدند و این در حالی است که مالیات باید بر اساس خدمات ارائه شده تنظیم شود.

زینب حیدر زاده متخصص مغز و اعصاب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر اعتماد بین بیمار و پزشک کمتر شده است و در برخی از مواقع در بیمارستان‌های مختلف کشور شاهد برخوردهای خشونت‌آمیز علیه پزشکان هستیم که این امر زیبنده جامعه نیست.

وی بیان داشت: از طرفی به خاطر تغییر مدام سیاست‌ها و قوانین موجود، آینده کاری پزشکان آن‌گونه که باید و شاید روشن نیست و پزشکان به خصوص پزشکانی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند با وجود این همه تلاش، زحمت و زمانی که در این رشته صرف کرده‌اند آینده کاری مشخصی ندارند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: بیمه‌ها نیز معضلی برای پزشکان و بیمارستان‌ها به شمار می‌روند و گاهی در برخی از موارد مشاهده می‌شود که تأخیر در پرداختی‌ها به ۹ ماه هم می‌رسد.

حیدر زاده بیان داشت: با تمام این اوصاف و کاستی‌های موجود، جامعه پزشکی همواره خدمت‌رسانی به بیماران را اولویت اول خود می‌داند و در پی کسب رضایتمندی بیشتر مردم است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار