خون ارزشمندترین ماده حیاتی در دنیا است که در رگ های ما جریان دارد و شاید تا به حال به اهمیت وجود آن در بدنمان فکر نکرده باشیم.
کد خبر: ۲۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴ 27 April 2015
خون ارزشمندترین ماده حیاتی در دنیا است که در رگ های ما جریان دارد و شاید تا به حال به اهمیت وجود آن در بدنمان فکر نکرده باشیم.

به گزارش تابناک همدان؛ قطره قطره های خون که در رگ های بدن ما در حرکتند همان نفسی که می کشیم، نگاهی که به اطراف می اندازیم، صحبتی که می کنیم و تمامی اموری که در زندگی روزمره انجام می دهیم به برکت وجود خون در بدنمان است که تا کنون به اهمیت وجود آن تفکری نکرده ایم.

 با وجود پیشرفت های چشمگیر در حوزه علوم پزشکی هنوز جایگزینی برای این ماده ارزشمند و حیاتی یافت نشده است و هر روز نیاز به این ماده حیاتی بیشتر می شود.

 افزایش حجم حوادث ترافیکی از یک طرف و تشخیص های زودهنگام بیماری سرطان و در پیش گرفتن راه درمان نیاز ما را روز به روز به این ماده ارزشمند بیشتر می کند.

 اما میزان اهدای خون در جامعه آنقدر که باید زیاد نیست به ویژه عدم تمایل زنان به اهدای خون در جامعه یکی از مشکلات این حوزه است. اهدی خون به معنای بخشیدن قسمتی از وجود فرد به همنوع خود است.

 هر فرد با انجام این کار و با انجام مشاوره توسط پزشک معالج می تواند زندگی را به دیگران ببخشد. چرا که عمر نگهداری فرآورده های خونی بسیار محدود بوده و نیاز به اهدای خون همیشه وجود دارد.

 به گفته مدیر سازمان انتقال خون استان همدان ، زنان در تمامی استانهای کشور جمعیت قلیلی از اهدا کنندگان خون را تشکیل می دهند و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 دکتر "افشین محمدی" به تابناک همدان گفت: در فروردین امسال چهار هزار و 105 واحد خون اهداء شده که از این تعداد سه هزار و 932 نفر مرد که معادل 96 درصد و 173 نفر از اهداء کنندگان زن بودند که این رقم معادل چهار درصد است.

 وی افزود: زنان بر این باورند که به علت سیستم بدنشان کم خون هستند و گاهی برخی از آنها از آمپول ترس دارند.

 وی یادآور شد: مجموعه انتقال خون قبل از هر گونه خونگیری ابتدا از سلامت فرد مطمئن می شود سپس عملیات خونگیری انجام می شود به همین ترتیب اگر خانمی مشکل کم خونی داشته باشد مجموعه انتقال خون نه تنها از وی خون نمی گیرد بلکه با دادن قرص آهن به صورت رایگان شرایط درمانی وی را تسهیل می کند.

 میزان اهدای خون در همدان در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار دارد، اما بیشترین اهدا کنندگان جامعه مردان بوده و زنان تمایلی به انجام این کار خیر ندارند.

در حالی که مجموعه انتقال خون استان همدان در صورت هر گونه مشکل و عدم توانایی در افراد، اجازه اهدا خون به فرد را نمی دهد. بنابراین باید برای از بین رفتن این تفکرات نادرست که دامنگیر زنان در جامعه شده هر فرد در جایگاه خود تلاش کند همچنین مسئولان با برگزاری برنامه های مختلف این فرهنگ را در بین مردم گسترش دهند تا این تصورات نادرست برای همیشه از جامعه رخت بر بندد.

 شاید همین حالا بدنی رنجور و بیمار در انتظار دریافت خون باشد و شما می توانید با اهداخون، زندگی را به جان فردی نیازمند تقدیم کنید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار