تلفیقی از اقتصاد و علم؛
تابناک: این صنعت حدود 500 ساله اصفهان این روز ها نیاز به همکاری بیشتری با نخبگان دانشگاهی و مراکز علمی به منظور باقی ماندن در عرصه صنعت و تجاری امروزی جهان دارد که از همین رو از سال 83 با همکاری دانشگاه علمی کاربردی این رشته در دانشگاه ایجاد شد.
کد خبر: ۲۸۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ 19 August 2016
تابناک اصفهان: گز از معروف‌ترین سوغاتی‌های اصفهان است که هیچ مسافری بدون خرید آن پا از شهر اصفهان بیرون نمی‌گذارد.
 
قدمت این شیرینی خاص اصفهان (گز) به ۴۵۰ سال پیش می‌رسد و ماده اصلی تهیه  آن، شهد و عصاره  درختچه‌ای به «انگبین» است؛ شهد این گیاه که به همین نام خوانده می‌شود در اثر تغذیه‌ حشره‌ای کوچک که بر روی برگ و ساقه درخت گز انگبین سکنی گزیده، به به دست می‌آید.

البته با توجه به اینکه تهیه این نوع گز بسیار سخت و حشره تولیدکننده انگبین رو به نابودی است امروزه برای تهیه گز  بیشتر از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم‌مرغ، انواع مغزها مانند بادام، فندق، خلال بیدمشک استفاده و  جای خالی شهد انگبین با ترنجبین، شیرخشت، عسل یا انگبین علفی پر می‌شود.   

هنوز در نقاط معدودی از اصفهان مانند بُلداجی می‌توان گز تهیه شده از انگبین را البته با قیمت بالا پیدا کرد.

گز اصفهان در دو نوع  بسته‌بندی آردی (سنتی) و لقمه‌ای قابل تهیه است و امروزه انواع طعم‌های کاکائویی، میوه‌ای و دیگر شکل‌های مدرن آن نیز تولید می‌شود اما گز سنتی اصفهان بیشتر  مورد استقبال بوده است.
 
این صنعت حدود 500 ساله اصفهان این روز ها نیاز به همکاری بیشتری با نخبگان دانشگاهی و مراکز علمی به منظور باقی ماندن در عرصه صنعت و تجاری امروزی جهان دارد که از همین رو از سال 83 با همکاری دانشگاه علمی کاربردی این رشته در دانشگاه ایجاد شد.
 
با این وجود اصفهان به عنوان قطب تولید گز در کشور اقدام به جذب نخبگان دراین صنعت کرده است و با استفاده از روش های نوین و به کار بردن گیاهان مختلف به جای مواد صنعتی سعی در تحول در این صنعت که برای ده ها هزار نفر اشتغال زایی کرده، نموده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار