سعید زیباکلام:
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشستی به تبیین ابعاد سیاسی بیانیه لوزان در جمع دانشجویان بسیجی پرداخت.
کد خبر: ۲۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 26 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس ، سعید زیباکلام شامگاه شنبه در نشست بررسی بیانیه لوزان سوئیس که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در شهر ژنو یک توافقنامه و یک فکت‌شیت آمریکایی بیرون آمد، همچنین در مذاکرات لوزان که قرار بود پس از انجام آن همه مذاکرات طولانی نتیجتاً لغو تحریم‌ها، لغو قطعنامه‌های شورای عالی امنیت انجام گیرد، تنها یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شد.

وی بیان کرد: در بخشی از متن انگلیسی قرائت شده توسط خانم موگرینی آورده شده که زمان غنی‌سازی، سطح غنی‌سازی و ذخایر غنی‌سازی ایران برای بازه‌های زمانی مشخص شده محدود می‌شود اما مشخص نشده که این بازه‌های زمانی در کجا مشخص و مکتوب شده و این نشان‌دهنده آن است که این بیانیه به یک متن دیگری اشاره دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در مورد تحقیق و توسعه سانتریفیوژها که متقابلاً توافق شده، نه به گسترده شدن و نه به زمان‌بندی هیچ اشاره‌ای در هیچ کجای دیگر متن انگلیسی بیانیه نشده و همچنین جزئیات همکاری بین‌المللی در حوزه‌های پژوهشی موارد توافق شده هم در ادامه بیانیه نیامده است.

وی تصریح کرد: مسئولان مذاکره‌کننده گفته‌اند در بیانیه آمده که به مدت 10 سال فعالیت‌های هسته‌ای خود را کُندتر و محدودتر می‌کنیم، این 10 سال اشاره به کدام متن دارد؟ سؤال اینجاست که این ارقام با این دقت چه معنایی دارد و در کدام متن مندرج و مکتوب شده است، حتما در متنی دیگر ثبت شده و آن متن محرمانه مانده است.

زیباکلام تأکید کرد: آقای ظریف چرا علناً فکت‌شیت آمریکایی‌ها را تکذیب نمی‌کنید و چرا با کلمات بازی می‌کنید، این در حالی است که آمریکایی‌ها همین کار را در مورد توافق لوزان کردند و فکت‌شیت ارائه دادند.

وی در ادامه گفت: با چیزی به نام توافق روبه‌رو هستیم و اظهارات مسئولان امور خارجه در حقیقت فکت‌شیت آمریکایی را تصدیق می‌کند، هنوز هیچ متنی از طرف وزارت امور خارجه ایران ارائه نشده و هنوز هیچ‌گونه تکذیبیه رسمی برای فکت‌شیت آمریکایی منتشر نشده و تنها متنی آن هم برای چند ساعت روی وبسایت وزارت امور خارجه گذاشته شد که پس از آن همان متن توسط دکتر جواد ظریف تکذیب شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: توافقنامه ژنو دارای هفت بخش و 43 ماده است که بیش از 30 ماده آن اینگونه آغاز شده که ایران فلان تعهد را کرده، ایران قبول کرده که فلان کار را بکند و ... در صورتی که طرف مقابل کمتر تعهدی داده است.

وی در ادامه با اشاره به توافقنامه داخلی ژنو تصریح کرد: جای هیچ تردیدی نیست که انتشار توافقنامه داخلی پس از توافق تلخ ژنو کار بسیار سختی است چرا که مردم می‌فهمند چه خبر است و اعتراضات خود را آغاز می‌کنند، متأسفانه پس مذاکرات طولانی یک دفعه شنیدیم که قرار نیست توافقنامه‌ای منتشر شود و فقط یک بیانیه ساده مطبوعاتی خوانده می‌شود؛ همه می‌دانیم که بیانیه چیزی است که بسیاری از تشکل‌های گروهی، صنفی و دانشجویی هر چند وقت یک‌بار منتشر می‌کنند و صرفاً ارائه یک اظهارنظر و اظهار نگرش است و هیچ ارزش دیگری ندارد چرا که هیچ کسی را متعهد نمی‌کند.

زیباکلام با اشاره به برخی از بندهای توافق ژنو و بیانیه لوزان گفت: در توافق ژنو حدود 2/4 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران قرار بود برگردد که برنگشت، در بیانیه لوزان گفته شده نیروگاه اراک که برای آن بسیار هزینه شده و بسیار زحمت کشیده شده یا باید قلب آن را با حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی اتمی تخریب کنید و یا کل آن را تحویل آمریکا بدهیم.

وی افزود: در مقابل بعد از آن ایران تمام گام‌های کلیدی خود را در مورد هسته‌ای برداشت تحریم‌های مربوط به هسته‌ای برداشته می‌شود و مدام گفته شده که فوردو پابرجاست، بله یک ساختمان و چند در از آن فقط برای پژوهش پابرجاست، فوردو تبدیل به یک پژوهشگاه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: جناب آقایان روحانی، ظریف و عراقچی چرا می‌گویید تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد؟ تغییر ماهیت دادن فردو و اراک کم زمان می‌برد؟ ماه‌ها و سال‌ها طول خواهد کشید تا این تغییر ماهیت‌ها انجام گیرد، ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد تا نمایندگان آژانس بین‌المللی اتمی این مراکز را راستی‌آزمایی کنند؛ تازه بعد از این همه اقدام فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو می‌شود، پس شفاف‌سازی دولت چه شد، دولت راستگویان! دولت تدبیر! اطلاع‌رسانی دولت به مردم اینگونه است؟

وی با اشاره به صحبت‌های متعدد رئیس جمهور و ظریف در مورد توافقنامه لوزان و بررسی این صحبت‌ها با متن اصلی فکت‌شیت گفت: برداشته شدن یکجا و بلافاصله تحریم‌ها، مواردی که در مورد رآکتور آب سنگین به توافق رسیده، میزان سانتریفیوژها و موارد متعدد دیگر بین صحبت‌های مسئولان و متن اصلی توافقنامه اختلافات فاحش دارد و متناقض است.

زیباکلام گفت: سیاست‌ آمریکایی‌ها در ارائه وقایع متفاوت است گاهی اوقات راست و دروغ را قاطی می‌کنند گاهی اوقات دروغ را در پشت راست پنهان می‌کنند و کسی که بیش از 40 سال از عمر خود را در مورد سیاست‌های آمریکا گذاشته بهتر متوجه می‌شود که چه موقع و در چه شرایطی راست و دروغ می‌گویند اما در مورد صحبت‌های من تحقیق و بررسی کنید و منابع را چک کنید.

وی با اشاره به سخنان جان کری تأکید کرد: وزیر امور خارجه آمریکا گفته «تمام بندهای فکت‌شیت حقیقت دارد و می‌بینید که آنها را یکی‌یکی اجرا می‌کنیم» اما دولت ایران فقط به دنبال این است که نهایتاً یک توافق انجام گیرد و توافقنامه‌ای به هر قیمت امضا شود سرچشمه فاجعه در وزارت امور خارجه همین‌جاست، وقتی نگاهی به رسانه‌های غربی کنید متوجه خواهید شد که اصلاً قرار نیست تحریم‌ها لغو شود؛ آنها تازه نقطه ضعف ایران را فهمیده‌اند حالا بیایند و تحریم‌ها را بردارند، آنها می‌گویند با تحریم‌ها زیر دو خم ایران را گرفته‌ایم حالا برای لغو برنامه هسته‌ای تحریم‌ها را لغو کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: می‌گویند ما در مذاکرات هستیم و منافع ملی در خطر است؛ یعنی آمریکایی‌ها دوست هستند و مردم دشمن! چرا مردم را ابله فرض می‌کنید؟ این توافقنامه‌ای است که دو طرف بر سر اجزای آن به توافق رسیده‌اند، چیزی نیست که به صورت کلی توافق شده باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار