تابناک کهگیلویه و بویراحمد
حجم آتش سوزی های زنجیره ای و پشت سر هم منابع طبیعی و جنگل های استان امسال چنان بالا بود که موضوع کم کاری یا سوء مدیریت ،ستاد بحران استان را مورد نقد جدی دستگاه قضایی قرار داد.
کد خبر: ۲۷۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵ 12 August 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،فصل خشک امسال یکی از بدترین سال ها برای منابع طبیعی و جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
حجم آتش سوزی های زنجیره ای و پشت سر هم منابع طبیعی و جنگل های استان امسال چنان بالا بود که موضوع کم کاری یا سوء مدیریت ،ستاد بحران استان را مورد نقد جدی دستگاه قضایی قرار داد.
اما در آن جلسه واقعیاتی از سوی مسئولین این ستاد گفته شد که نشان از مشکل دیگری هم در میان است و آن هم عدم وجود امکانات اولیه ای در استان است که چندان هزینه بر هم نیست.
در جدیدترین مورد از این آتش سوزی های سریالی چند روزی پشت سر هم نقاطی از منابع طبیعی و جنگل های شهرستان چرام دچار حریق جدی شد که بنا بر گفته مسئولین برخی از این آتش سوزی ها خسارات سنگینی را در برداشت.
آتش سوزی های اخیر استان نکاتی را برای مسئولین و مردم متذکر می شود که توجه به این نکات بسیار ضروری است.
اولین و جدی ترین موضوع این آتش سوزی ها چگونگی و دلیل اصلی این آتش سوزی هاست . تقریبا اکثر این آتش سوزی ها از طرف مردم و روشن کردن آتش در محل هایی که از نظر ایمنی نباید آتش روشن شود ، صورت گرفته است . نکته مهم انسانی بودن آتش سوزی ها این است که آیا این موارد عمدی است یا یا غفلت و بی مسئولیتی ؟ چیزی که مسئولین چندان به عمدی بودن آن اعتقاد ندارند و دلیل اصلی را غفلت و بی مسئولیتی افراد می دانند.
اما موضوع دیگری که در این آتش سوزی ها مهم است بحث سرعت اقدام است به گونه ای که در بیشتر این موارد لحظات حیاتی که مسئولین حافظ محیط زیست بسیار بر آن تاکید دارند ، مورد غفلت قرار می گیرد.
در جدیدترین مورد از آتش سوزی ها که سطح وسیعی از مراتع و جنگل های شهرستان چرام را در برگرفت، گویا اقدامات اولیه با گستردگی لازم صورت نگرفته است به گونه ای که بخشدار سرفاریاب در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در روز اول اگر نیروهای روز دوم را داشتند شاید حجم آتش سوزی به این حد و اندازه نمی رسید.
آتش سودا میزان خسارات واردشده را بیش از 50 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی منطقه شراب گروه اعلام کرد و افزود مهار آتش بسیار سخت و نفسگیر بود.
نکته مهم دیگری که بسیار حائز اهمیت است ، عدم وجود امکانات اولیه و بسیار کم هزینه برای چنین مواقع اضطراری است.در جلسه ای که در این خصوص در دادگستری استان و به ریاست حجت الاسلام مزارعی تشکیل شد ، تصاویری از یکی از آتش سوزی ها پخش شد که در آن امکاناتی از نیروهای اطفاء حریق محرومترین شهرستان فارس به نمایش درآمد که به گفته کارشناسان محیط زیست هم استانی ، این امکانات بسیار کم هزینه اما بسیار کارا بودند.
در آتش سوزی اخیر شهرستان چرام فتاح پور فرماندار شهرستان چرام از عدم وجود امکاناتی گفت که چندان هزینه ای در بر ندارند اما می توانند بسیار مثمر ثمر باشند.
فتاح پور گفت : برخی امکانات که  بسیار کم هزینه هستند و در این آتش سوزی ها می توانند کمک بزرگی به نیروهای امدادی کنند ، در اختیار نبود و باعث می شد امدادگران فشار زیادی را متحمل شوند. هر چند فتاح پور وجود بالگرد را در این شرایط بسیار ضروری می دانست اما لازم است این نکته یادآور شود که متاسفانه موضوع تهیه بالگرد آب پاش آنجور که مسئولان گفته اند به این راحتی نیست.
و نکته آخر ، این آتش سوزی ها با توجه به موارد گفته شده و همچنین حتمی بودن تکرار آن ها ، باید مدیران توجه به این نکته اساسی داشته باشند ،سرعت در تصمیم گیری و اقدام فوری نکته ایست که تا بحال مغفول مانده است و از طرف دیگرمدیران کلان هم سعی در تجهیز امکانات حداقلی را حتما در دستور کار خود قرار دهند بلکه بتوان تبعات سنگین چنین بحران هایی را کمتر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار