سهیلا جلودارزاده در گفت‎وگو با تابناک تهران:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تلاش برای بسته نگه داشتن فضای دانشگاه ها را به ضرر کشور، نظام و انقلاب دانست و تاکید کرد که این باز و آزاد گذاشتن دانشگاه ها است که اجازه می دهد دانشجویان با تمرین فعالیت های سیاسی و اجتماعی آماده ورود به عرصه های مدیریتی و اداره کشور در آینده شوند.
کد خبر: ۲۶۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 31 July 2016
تابناک تهران- سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با تابناک تهران در رابطه با بیانیه 92 تشکیل دانشجویی که در آن نسبت به تحدید آزادی در  دانشگاه ها اعتراض خود را خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری اعلام کردند گفت: آنچه به عنوان یک ضرورت برای نظام سیاسی فعال مردمی و زنده باید وجود داشته باشد این است که فضای دانشگاه ها باید آزاد و فارغ از ترس یه یک محیط خوب پژوهشی برای تمرین دموکراسی نسل جوان هر کشوری تبدیل شود.

او افزود: یکی از جملات معروفی که در مورد دانشگاه در انقلاب اسلامی ایران ثبت و ضبط شده این است که خدا لعنت کند کسانی که می خواهند دانشگاه ها غیر سایسی باشند که این خود نشان از اهمیت باز، آزاد و سیاسی بودن فضای دانشگاه در گفتمان انقلاب اسلامی دارد. 

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: البته سیاسی شدن دانشگاه ها نه به معنای حکومتی شدن و نه به معنای حاکم شدن یک جناح بر فضای دانشگاه است. بر این اساس دانشگاه باید به یک محیط سالم برای تمرین دانشجویان در عرصه های مختلف تبدیل شود تا بتوانند از این فضا برای قبول مسوولیت های بعدی آمادگی پیدا کنند.

جلودارزاده تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب با وجود فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه ها دانشجویان توانستند در آن دانشگاه ها رشد کرده و انگیزه های قوی برای اصلاح و تغییر پیدا کنند و به یکی از پایه های انقلاب اسلامی تبدیل شوند.

 او افزود: بعد از انقلاب البته در سال های ابتدای محیط خیلی خوبی بر دانشگاه ها حاکم بود و دانشجویان با افکار و عقاید مختلف امکان ابراز نظر و فعالیت داشتند اما کم کم با افراطی که به وجود آمد و با دخالت نیروهای خاص بیرون از دانشگاه فعالیت های دانشجویان محدود شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر همان موقع در برابر افراط گرایی ها مقاومت می شد و اجازه داده می شد تا دانشجویان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی فعالیت کنند امروز دیگر آزاد گذاشتن فضای دانشگاه به یک خواست عمومی و دانشجویی تبدیل نمی شد و این مسئله به طور کامل جا افتاده و در دانشگاه ها یک محیط متوازنی شکل گرفته بود.

جلودارزاده تصریح کرد: شاید در سال های ابتدایی انقلاب برای برقراری نوعی ثبات در کشور و تثبیت حاکمیت امکان باز گذاشتن فضای دانشگاه ها وجود نداشت اما امروز و با گذشت 38 سال از عمر انقلاب دلیلی برای تدام آن فضا وجود ندارد

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه نباید هیچ گروهی در دانشگاه ها احساس خفقان کند گفت: باید دانشجویان که همه گزینش شده و فرزندان این انقلاب هستند بتوانند در محیط دانشگاه با یکدیگر گفت و گو و همفکری داشته باشند تا به این طریق بتوانند به نسل قبل هم جهت بدهند چرا که دانشجویان همانند سلول های بنیادی در جامعه هستند و دانش از طریق آنها منتقل می شود و اگر فضا در دانشگاه ها بسته نگه داشته شود همانند گل های گلخانه ای به شدت آسیب پذیر می شوند و توانایی هایشان به حوزه خاص که فقط درس باشد محدود می شود .

او ادامه داد: در حال حاضر احساسی که برای ما در مورد داشجویان نسل کنونی که فارغ التحصیل می شوند وجود دارد این است که آنها واقعا ناتوان هستند و حتی برای کار کردن در رشته تحصیلی خودشان هم حتی باید توانمندی بیشتری پیدا کنند. در حالی که اوایل انقلاب دانشجویان در اداره و ساخت کشور نقشی تعیین کننده داشتند و هیچ کس نمی تواند نقش دانشجویان در دفاع مقدس را انکار کند.

نماینده تهران تصریح کرد: ممکن است دانشجویان نسل امروز در حد ایده و تئوری دارای توانمندی هایی باشند اما به جنبه عملی و مدیریتی به دلیل خلا فعالیت های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه ها خیلی ضعیف شده هستند و اصلا فاقد قدرت تحلیل و مدیریت هستند که این ناشی از عدم امکان تمرین در دانشگاه ها است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه فرهادی وزیر علوم از دانشجویان زمان انقلاب بوده و به طور قطع خواست او امنیتی کردن فضای دانشگاه ها نیست گفت: به هر حال در مدیریت دانشگاه ها نهادهای دیگری غیر از وزارت علوم هم صاحب نقش هستند که همه باید پشت یک میز بنشینند و این مسئله را حل کنند که اگر اینگونه نشود همه ضرر خواهیم کرد. بسته بودن فضای دانشگاه ها مثل عدم وجود آزادی برای مطبوعات است که جامعه را منفعل کرده و فساد را افزایش می دهد و در نهایت دودش هم به چشم نظام و انقلاب خواهد رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار