هرگز نباید اجازه دهیم مشکلات مالی و برخی محدودیت‌ها مانع گسترش فرهنگ و دانش شیعی و اسلامی شود و بازاری که می‌تواند نشردهنده افکار و علوم اسلامی و علوم مبتنی بر عقلانیت باشد در سکوتی از رکود کمر خم کند.
کد خبر: ۲۶۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 26 July 2016
به گزارش تابناک قم، در هر جامعه یکی از مهمترین صنعت‌ها که توسعه آن ضرورتی انکارناپذیر دارد صنعت چاپ و نشر است. صنعتی که می‌تواند تاثیری بسزا هم در حوزه فرهنگ و هم حوزه صنعت و اقتصاد داشته باشد. به واقع می‌توان گفت آنچه به صنایع هویت می‌بخشد صنعت چاپ است و اگر این صنعت مهم به توسعه و بالندگی دست نیابد رشد دیگر صنایع نیز دچار خدشه می‌‌شود.

امروزه این صنعت به عنوان یک محور دیپلماسی فرهنگی به حساب آمده و در به اجرا رسیدن اهداف و برنامه‌های فرهنگی بسیار اثرگذار است.صنعت چاپ از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است و اکثر کشورهای توسعه یافته نیز به آن توجه ویژه‌ای داشته و دارند.

طبق آمار در کشور شاهد فعالیت بیش از 4 هزار واحد چاپی هستیم که حدود 20 هزار نفر به شکل مستقیم و 100 هزار نفر نیز به شکل غیر مستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و این نشان می‌دهد که صنعت چاپ در کشور ما نیز تا حدود قابل ملاحظه‌ای با رشد و توسعه روبه‌رو بوده است اما با این وجود هنوز به سطح مطلوب دست نیافته و مشکلات زیادی بر سر راه آن قرار دارد.

استان قم از جمله استا‌ن‌هایی است که توجه به صنعت نشر و چاپ در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این استان به دلیل وجهه دینی و مذهبی و وجود حوزه‌ها و مراکز دینی و همچنین حضور علما و مراجع توسعه و تقویت حوزه نشر دینی را بیش از دیگر مناطق می‌طلبد و لازم است مشکلات این حوزه در این استان با سرعت حل و فصل شود.

طبق گفته مسئولان در استان قم حدود 4235 ناشر حضور دارد که 3 هزار و 72 ناشر فعالانه به این حوزه ورود یافته‌اند که از این بین تعداد ناشران زن 323 نفر و تعداد ناشران مرد نیز دو هزار و 749 نفر است.

بی‌شک فعالیت در این عرصه همچون دیگر عرصه‌ها مشکلات و چالش‌های خاص خود را داراست که باید نسبت به رفع آنها اهتمام داشت.

علی طاهری از ناشران استان و فعال در این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با بیان اینکه اکثریت نسبت به مسأله کتاب به ویژه در بخش دینی دیدی جانبی دارند، گفت: مسؤولان باید برای گسترش و ترویج کتاب‌خوانی در جامعه کمک کنند و با افزایش بودجه گامی برای حل مشکلات این حوزه بردارند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها و همچنین سایر ادیان برای تبلیغ مکتب و دین خود هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نسبت به این مهم کوتاهی شده و بودجه لازم برای انتقال و تبلیغ فرهنگ دینی اسلامی اختصاص داده نمی‌شود.

طاهری با اظهار تاسف از اینکه در سبد یارانه‌ای دولت برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب یارانه‌ای اختصاص داده نمی‌شود، افزود: قیمت کتاب در کشورهای توسعه یافته همچون آلمان بسیار بالاست در حالی که فرهنگ مطالعه نیز تقویت شده است و همین موجب شده افزایش قیمت خللی بر میزان خرید و مطالعه وارد نکند.

وی با بیان اینکه مشکلات در این حوزه سدی برای تولید و توزیع کتاب شده است، تصریح کرد: به فروش نرسیدن کتب، بالا بودن هزینه‌های ترجمه و مواد اولیه برای چاپ و نشر، نبود یارانه برای کاغذ و افزایش قیمت آن و دیگر هزینه‌های جانبی همچون پست و... از جمله مسائلی است که این حوزه را درگیر کرده است.

وی ارائه تسهیلات ویژه برای حمایت از ناشران و همچنین ارائه بن خرید کتاب به مردم را گامی برای توسعه این بخش و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی دانست.

محمد سعادتی از دیگر فعالان حوزه نشر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم حمایت و توسعه این حوزه را مورد تاکید قرار داد و گفت: نشر کتب دینی و قرآنی بسیار حائز اهمیت است از این روی توسعه و تقویت این بخش بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: تنها داشتن دیدی فرهنگی نسبت به این صنعت صحیح نبوده و باید با نگاهی نافذتر و جامع‌تر به این موضوع توجه داشت چرا که تحولات فرهنگی زمینه ای برای تحولات اقتصادی به حساب‌ می‌آیند.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر زیربنا و مداری برای توسعه اقتصادی به شمار می‌آید، ادامه داد: متاسفانه این صنعت طی سالیان اخیر با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است که باید برای رفع آنها تلاش کرد.

سعادتی با بیان اینکه استان قم ظرفیتی ویژه در چاپ کتب دینی و مذهبی دارد، تقویت این بخش را مثبت خواند و اظهار کرد: باید با تامین شرایط زمینه صادرات کتاب‌های دینی و قرآنی به سایر کشورها را فراهم ساخت که این مهم نیازمند افزایش کیفیت و به روز ساختن ابزارهای چاپ است.

وی با مهم شمردن ورود بخش خصوصی به این حوزه ادامه داد: کشور و به تبع آن استان قم از ظرفیت‌هایی ویژه برای صادرات کتاب‌های دینی برخوردار است که باید برای تامین و ارائه تسهیلات در این زمینه برنامه‌ریزی انجام شود.

جهانگیر رضایی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم نیز بیان اینکه بازار چاپ و نشر این روزها در حالت رکودی قرار دارد علت آن را حذف یارانه کاغذ و پایین آمدن میزان سطح خرید عموم دانست و گفت: عواملی همچون بالا بودن هزینه‌های تامین مواد اولیه برای چاپ و نشر و مالیات ‌و ارزش افزوده براین رکود اثر گذاشته است.

وی خرید کتاب را نیازمند فرهنگ سازی دانست و حل مشکلات این حوزه را در گروی همکاری و یاری تمام دستگاه‌های مسؤول دانست و با بیان اینکه با توسعه و تقویت حوزه چاپ و نشر می‌توان علاوه بر توسعه پایه‌های اقتصادی به توسعه فرهنگ و حتی رفع چالش‌های اجتماعی کمک کرد ارائه تسهیلات کم بهره را راه علاجی برای این صنعت برمی‌شمرد.

متاسفانه تمام شنیده‌‌ها و اخبار حاکی از وضعیت نامناسب این روزهای بازار چاپ و نشر قم است بازاری که باید در این جهان پرمخاطره که تخریب دین اسلام را نشانه رفته‌اند، تبلیغ تشیع و اسلام را دنبال کند اما با مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه این بازار قرار گرفته روند کندی را طی می‌کند که باید با توجه و توسعه این صنعت در استان این بازار را به یکی از بازارهای مطرح بین‌المللی چاپ و نشر کتب دینی و مذهبی بدل ساخت.

استان قم از استان‌های موفق و پیشگام در عرصه چاپ و نشر است. در این استان کتب‌های دینی و مذهبی به دیگر زبان‌ها ترجمه شده و در سطح بین‌الملل نیز تا حدودی موفق بوده است که متاسفانه این روزها مشکلات اقتصادی گریبانش را گرفته و رفع آنها یاری مسؤولان نظام را می‌طلبد.

خوشبختانه طی دیدار اخیری که رئیس مجلس شورای اسلامی با ناشران و مسئولان این عرصه در قم داشت وعده‌هایی داده شد که بتواند مشکلات این حوزه را حل و فصل کند. در این جلسه تاکید شد که با تشکیل یک کمیته با همکاری شهرداری، ساختمان مجمع ناشران رونق یابد و به پایگاهی برای ناشران تبدیل شود. حمایت‌های فرهنگی در این استان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که امید است اینگونه توجهات گامی برای توسعه صنعت چاپ و نشر استان باشد.

بی‌شک استان قم ظرفیتی ویژه در حوزه چاپ و نشر داشته و دارد و به عنوان مرکز و کانونی برای این مهم چه در سطح ملی و چه بین‌المللی مطرح شده است حال که مشکلاتی سد راه این عرصه قرار گرفته باید با تمام توان و تلاش‌ها برای حل آنها وارد شده و بودجه لازم برای این حوزه اختصاص یابد. هرگز نباید اجازه دهیم مشکلات مالی و برخی محدودیت‌ها مانع از گسترش فرهنگ و دانش شیعی و اسلامی شود و بازاری که می‌تواند نشردهنده افکار و علوم اسلامی و علوم مبتنی بر عقلانیت باشد در سکوتی از رکود کمر خم کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار