روستای حاجی‌آباد زرین در 132 کیلومتری شمال شهرستان اردکان و در انتهایی‌‌ترین نقطه شمالی استان و محل اتصال به استان اصفهان با جمعیتی بالغ بر 350‌نفر در عمق کویر ایران قرار دارد.
کد خبر: ۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸ 23 April 2015
به گزارش تابناک یزد،مسیر روستا از 42 کیلومتری جاده آسفالت بسیار مناسب اردکان‌- ‌چوپانان در سمت شمال اردکان منشعب می‎‎شود، در ابتدای جاده فرعی این روستا که در کنار ریل راه‎‎آهن معدن سنگ آهن چادرملو قرار دارد، تابلویی مسافت 90‌کیلومتری تا روستا را نشان می‎‎دهد.
در ابتدای این جاده، یک شرکت پیمانکاری آسفالت قرار دارد پس با این گمان که جاده در دست مرمت است وارد این راه کویری می‎‎شویم، اما هرچه جلوتر می    رویم خرابی‎‎های جاده بیشتر می‎‎شود و به نظر می‌‌رسد که جاده را برای کاشت گندم شخم زده‎‎اند. با این حال جذابیت کویر بی‎‎آب و علف و کوه‎‎های سربرافراشته در سمت راست جاده، ما را به ادامه مسیر راغب می    کند. پس از حدود یک ساعت طی مسافت به ایستگاه قطار زرین در جوار روستای خالی از سکنه‎‎ای به همین نام می‎‎رسیم. برای کمی استراحت به دلیل خستگی بیش از حد ناشی از خرابی جاده در ایستگاه  توقف می‎‎کنیم.
روزنامه همشهری نوشت:در مسیری که آمدیم شاهد تردد کامیون‎هایی با تناژ بالا بودیم که شاید از علل تخریب مسیر باشند، علاوه بر این عرض کم جاده و خطر واژگونی کامیون    ها، رانندگان آنها را مجاب کرده بود که در زمان رانندگی تحت هیچ شرایطی از وسط جاده کنار نروند و خودروهای سبک مجبور به خروج از جاده شوند. بعد از استراحتی کوتاه، مسیر را ادامه می‎‎دهیم و با عبور از تپه ماهورهای اطراف زرین در بلندای خروجی این تپه‎‎ها با دیدن ریگ زرین و کویرهای اطراف آن، دریچه جهان دیگری به روی ما گشوده می‎‎شود به طوری که هر بیننده‎‎ای را به تفکر درباره آفرینش چنین جلوه‎‎های زیبایی وا می‎‎دارد. ریگ زرین در حد فاصل روستاهای زرین و حاجی آباد زرین به صورت باریکه‎‎ای به وسعت 200 کیلومتر مربع در سمت راست در جهت شرق به غرب در کنار جاده قرار دارد.  در ادامه مسیر با توجه به کم شدن تردد کامیون    ها و البته مرمت جاده از سوی مسئولان، خرابی جاده کمتر شده است. بعد از پیمودن مسافت 17‌کیلومتری به روستای حاجی‎‎آباد زرین که در داخل رودخانه    ای بزرگ واقع شده است، می‎‎رسیم. در شمال روستا به فاصله 29 کیلومتری از آن کوه بیاضه، در شرق آن و در فاصله 6 کیلومتری کوه حاجی‎‎آباد، در فاصله 6 کیلومتری غرب روستا کوه غول و در جنوب نیز کویرهای نمکی روستا را احاطه کرده‌اند. در ورودی روستا، نخلستان‎‎های سر به فلک کشیده‌‌ای قرار دارد که بیانگر استقامت و پایداری مردمان کویری این روستاست که یکی از کویری‎‎ترین و محروم‎ترین روستاهای ایران در عمق کویر است.

خواسته‎‎های ساکنان محله
روستایی که پزشک ندارد
یکی از معتمدان روستا نبود پزشک در روستا را مورد اشاره قرار می‎‎دهد و در این باره اضافه می‎‎کند: تنها یک بهیار آن هم هفته‎‎ای یک بار از روستای رباط پشت بادام به حاجی آباد می‎آید و اقداماتی مانند تزریقات را انجام می‎‎دهد و در حوادثی مانند برق گرفتگی یا مار گزیدگی باید مصدومان را به اردکان منتقل کنیم.«محمد تقی خدایی» اظهار می‎‎کند: مردم این روستای کویری که در زمستان‎‎ها، هوای بسیار سردی را شاهد هستند، به لحاظ تامین گاز مایع نیز دچار مشکلند.

گلایه از نبود روحانی در روستا
یکی از جوانان روستا از نبود روحانی به صورت دائم در روستا گلایه می‎‎کند و می‎‎گوید: البته در ایام‌‌های خاصی از سال، جوانان روستا که در مدارس علمیه مشغول به تحصیل هستند، این کمبود را جبران می‎‎کنند. «حسین موسوی» همچنین نبود مدرسه تحصیلی در مقاطع بالاتر از ابتدایی را از دیگر مشکلات برمی    شمارد و عنوان می‎‎کند: بارها برای رفع این کمبودها، تلاش‎های بسیاری از سوی شورا و دهیاری روستا انجام گرفته اما نتیجه بخش نبوده است.

کمبودآب کشاورزی اولین مشکل اهالی روستا
یکی از کشاورزان و دامداران روستا، مهم‎‎ترین و اولین کمبود روستا را کمبود آب کشاورزی ذکر می‎‎کند و می‎‎گوید: با وجود کمک‌‌های دولت برای ایجاد چاه و لایروبی قنات، هنوز آب مهم‌ترین کمبود روستاست که امیدواریم مسئولان در این رابطه تدبیری بیندیشند. «حسن خدایی» نبود راه ارتباطی مناسب از روستا به شهر اردکان و مناطق اطراف برای تردد و ارسال محصولات دامپروری را از دیگر مشکلات روستای حاجی‎‎آباد زرین عنوان می‌کند. وی اضافه می‎‎کند: این مشکل با وجودصرف هزینه‎‎های زیاد به دلیل نامناسب بودن زیرساخت‎‎های جاده همواره پابرجاست. وی اظهار می‎‎کند: این راه ارتباطی دارای چاله‎‎های بزرگ و برای تردد بسیار نامناسب است به‌نحوی که تردد از آن تاکنون چند مورد تلفات جانی به دنبال داشته است و متاسفانه هیچ کدام از مسئولان جواب قانع‎کننده‎‎ای در این‌باره به مردم نمی    دهند.

پاسخ مسئولان
مناطق بکر کویری روستا جذاب برای گردشگران
رئیس شورای روستای حاجی آباد زرین می‌گوید: این روستای کویری به دلیل برخورداری از مناطق بکر کویری و ریگ زیبای زرین می‎تواند به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری معرفی شود. «حبیب الله خدایی» با بیان این‌که صنایع دستی روستا مانند جاروبافی، سبدبافی، حصیربافی، طناب‌‌بافی و قالی‎‎بافی در حال فراموشی است، اضافه می    کند: با احیای این صنایع می‎‎توان کمک بزرگی به درآمدزایی مردم روستا و جذب گردشگران کرد. وی با اشاره به ظرفیت و استعداد بیابان‎های اطراف روستا برای پرورش شتر  می‎گوید: همچنین در این روستا ظرفیت‎‎های بسیار خوبی برای پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم‎‎گذار وجود دارد.

هزینه بالای ساخت جاده استاندارد
مدیر ساخت و توسعه راه‎‎های استان در مورد راه دسترسی این روستا می‌‌گوید: این روستا با توجه به تردد کامیون‎‎های حمل مواد معدنی نیازمند ساخت جاده‎‎ای با استانداردهای مناسب است که ساخت چنین جاده‎‎ای هزینه بالایی دارد به نحوی که ساخت هر کیلومتر آن با توجه به گرانی قیر 350 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. «محسن صادقیان» اظهار می‎‎کند: 10 کیلومتر از 30 کیلومتر جاده مابین روستای زرین و حاجی آباد با اعتبار سال‎‎جاری زیرسازی شده است و پیگیر آسفالت سطحی آن هستیم. وی با بیان اینکه اعتبارات راه های روستایی در 2 سال اخیر از ملی به استانی تبدیل شده است، از نبود اعتبارات ملی برای مرمت این راه روستایی خبر می‎‎دهد و می‎‎گوید: اعتبارات استانی نیز جوابگوی کامل آسفالت راه این روستا نیست. این مسئول عنوان می‎‎کند: اگر کامیون‎‎ها از طریق این راه روستایی به معادن تردد نمی‎‎کردند، با اعتبارات کمتری امکان مرمت این مسیر وجود داشت ولی چنین آسفالتی زیر عبور کامیون‎‎های معدنی جوابگو نخواهد بود. صادقیان با تاکید بر اینکه پیشنهادهایی نیز به معادن مبنی بر ساخت جاده‎‎ای مخصوص شده ولی عملی نشده است، ادامه می‎‎دهد: با این حال هر سال به لکه‎‎گیری آسفالت این معبر اقدام می‎‎شود.

اختصاص 100 میلیون تومان برای ذخیره آب کشاورزی
رئیس شورای این روستا در رابطه با مشکل آب کشاورزی روستا اعلام می‎‎کند: در این مورد اعتباری معادل 100میلیون تومان برای رفع مشکل آب روستایی با ایجاد منبع ذخیره آب برای استفاده در فصل تابستان مصوب شده است. به گفته وی، این روستا 12 روحانی دارد که فقط در ایام تعطیل به این روستا می‎‎آیند و در ایام دیگر سال مشغول به تحصیل در یزد، اردکان و قم هستند. خدایی می    گوید: البته خوشبختانه پس از انقلاب با تلاش دولت و همت مردم، روستای حاجی آباد از پاسگاه نیروی انتظامی، مخابرات و پست بانک، خانه بهداشت، مدرسه ابتدایی، کانون قرآن، پایگاه بسیج، کتابخانه، ساختمان دهیاری، فروشگاه نفت، نانوایی، آب شیرین کن و منبع آب آشامیدنی برخوردار شده است. وی همچنین از وجود شرکت تعاونی، پوشش تلویزیونی، ساخت  8 سد و خاکریز برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب‎‎ها به منظور محرومیت‎‎زدایی در این روستا خبر می‎‎دهد.

اعزام  پزشک؛ یک‌بار در هفته
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردکان هم در مورد مشکل نبود پزشک در این روستای واقع در دل کویر، اعلام می‎‎کند: خانه بهداشت روستا هفته‎‎ای یک تا 2 مرتبه از پزشک مراکز همجوار به همراه ماما، بهیار و تیم پزشکی برخوردار است. «محمدرضا علایی» ادامه می‎‎دهد: با توجه به بعد مسافت روستای رباط پشت بادام عملاً امکان فرستادن 2 پزشک در هفته برای این روستا و اجرای دو برنامه سیار پزشک در هفته برای روستای حاجی آباد وجود ندارد.  وی در مورد بروز برخی حوادث مانند برق گرفتگی یا مارگزیدگی هم اظهار می‎‎کند: با توجه به احتمال بروز مشکلات و واکنش‎‎هایی در هنگام تزریق سِرُم عقرب گزیدگی و مارگزیدگی، این فرآیند درمانی حتماً باید در مراکزی انجام شود که پزشک و امکانات احیا در آنها وجود داشته باشد. به گفته این مسئول، بهیاران حق تزریق سِرُم را ندارند و در چنین مواردی، مصدوم با همکاری شورا و  با  آمبولانس به شهر اعزام می    شود.

گازرسانی به حاجی    آباد بعد از انتقال گاز
«عزیزالله مولودی» رئیس امور مهندسی و اجرای طرح‎‎های شرکت گاز استان هم در مورد مشکل اهالی این روستا اظهار امیدواری کرد که با انتقال گاز به بخش خرانق، براساس قوانین روستاهای اطراف از جمله حاجی‎‎آباد نیز از نعمت گاز بهره    مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار