کد خبر: ۲۶۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵ 19 July 2016

به گزارش ایرنا علی اصغر میرشکاری روز دوشنبه در نشستی با والی ولایت نیمروز و سرمایه گذاران افغانستان در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: عزم استاندار و مسئولان محلی این استان برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و هم مرز آبی و خاکی جدی است و برای رسیدن به این مهم از تمامی ظرفیت ها بهره گیری می شود.
وی افزود: در کمترین زمان زمینه سرمایه گذاری تجار افغانستان در منطقه آزاد فراهم می شود و زمین، زیرساخت ها، امکانات و راهنمایی های لازم برای فعالیت اقتصادی فراهم خواهد شد.
وی با بیان اینکه نباید مرز را یک تهدید تلقی و در پی دیوارکشی آن باشیم، خاطرنشان کرد: باید تمامی راههای همکاری میان دو کشور ایران و افغانستان بصورت جامع بررسی شود تا بتوان به اهداف توسعه و منافع دو طرف دسترسی پیدا کرد.
معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: چابهار برای کشور افغانستان نقش بسیار مهمی دارد زیرا این بندر می تواند دسترسی آن کشور را از طریق دریا به دو میلیارد نفر ساکنان حاشیه اقیانوس هند به آسانی فراهم کند.
میرشکاری افزود: چابهار گنجینه توسعه جهان است و این منطقه شمال به جنوب و شرق به غرب و کشورهای حاشیه اقیانوس هند به آسیای میانه را به هم متصل می کند.
وی بیان کرد: مسئولان دستگاههای اجرایی سیستان وبلوچستان برای استقبال از سرمایه گذاران کشور دوست و همسایه افغانستان فرش قرمز پهن می کنند و هیچ موانعی برای سرمایه گذاری در ایران وجود ندارد.
وی گفت: هم اینک بیش از صدها دستگاه کامیون از طریق مرز زرنج- میلک سیستان و بلوچستان کالا از بندرعباس به افغانستان جابجا می کنند و در تمامی مناطق ایران به ویژه منطقه آزاد چابهار شهروندان افغان می توانند با گواهینامه کشور افغانستان رانندگی کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: تعامل با کشورهایی مانند افغانستان ضریب امنیتی را بالا می برد و موجب اشتغال و امنیت پایدار می شود.
حامدعلی مبارکی بیان کرد: 116 شرکت فعال در منطقه آزاد چابهار از سوی تجار افغانستانی ثبت شده است و بدون هیچ دغدغه ای به فعالیت اقتصادی و تجاری مشغول هستند.
وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد تمامی زمینه ها را برای سرمایه گذاری فراهم و طی یک روز ثبت شرکت و در یک هفته کارهای تحویل زمین و تهیه نقشه را انجام می دهد.
وی گفت: کشور افغانستان نباید فرصت را در چابهار از دست بدهد و بایستی برای سرمایه گذاری از سایر کشورها پیشی گیرد.

والی نیمروز افغانستان نیز گفت: چابهار ظرفیت بالا و زیرساخت های خوبی برای ترانزیت و صادرات کالاهای افغانستان دارد.
محمد سمیع از حسن توجه مسئولان سیستان وبلوچستان برای تسهیل در سرمایه گذاری بخش خصوصی افغانستان در چابهار قدردانی کرد و افزود: مسئولان دو استان هم مرز باید ارتباط بیشتری برای حل مشکلات داشته باشند.
تعدادی از تجار منطقه آزاد چابهار مشکلات خود را در زمینه تردد در سایر شهرهای سیستان وبلوچستان مطرح کردند که معاون امنیتی استاندار قول مساعد برای پیگیری این مسائل را داد.
والی ولایت نیمروز افغانستان در راس هیاتی اقتصادی و تجاری از روز شنبه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان 300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار