یکی از شاهد هایی که این فرضیه را تایید میکند محل کودتا است، چرا که قاعدتا کودتا باید برای پیروزی در آنکارا انجام شود که زیر ساختهای اصلی در آن قرار دارد نه در استامبول، کودتای موفق یا در پایتخت انجام میشود یا در همه کشور بصورت همزمان، شیوه های دیگر محکوم به شکست است.
کد خبر: ۲۶۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 17 July 2016
کودتای ترکیه بر خلاف کودتاهای معمول نظامی دارای شیب صعود و نزول تند و عجیبی است. همین موضوع و اندیشه ها و رفتارهای اردوغان در چند سال اخیر موجب میشود که نگاه های عمیق تر به این جریان ضروری شده و سطح آن با یک کودتای نظامی مانند مثلا کودتای مشرف در پاکستان متفاوت گردد.
وجود چند جریان و تلاشهای این جریانات در برکناری اردوغان و تخریب چهره او در عرصه های مختلف میتواند از سویی موجبات کودتا را فراهم کرده باشد و از سوی دیگر بهانه ای به دست اردوغان بدهد تا با راه اندازی یک کودتا و تخریب اموال و کشته شدن تعدادی شرایط را برای درهم کوبیدن یکجای همه این جریانات فراهم نماید .
بنابراین یکی از سناریوهای پشت پرده برای اردوغانی که بدنبال تشکیل مجدد عثمانی بزرگ است میتواند انجام یک کودتای هماهنگ با شیب سقوط فوری برای نشان دادن قدرت اردوغان به همه مردم و متحدان احتمالی و همچنین از سرراه برداشتن همه ی جریانات مخالف باشد ، این جریان میتواند با اقدامات مختصر داعش در ترکیه نیز تقویت شود، ظهور داعش که پشتیبان اصلی او دولت ترکیه است در خرابکاری‌های ترکیه و سپس جمع شدن آنها از صحنه مزاحمت ترکیه همان پروژه "استفاده از اراذل و جمع کردن آنها برای قدرت نمایی" است.
یکی از شاهد هایی که این فرضیه را تایید میکند محل کودتا است، چرا که قاعدتا کودتا باید برای پیروزی در آنکارا انجام شود که زیر ساختهای اصلی در آن قرار دارد نه در استامبول، کودتای موفق یا در پایتخت انجام میشود یا در همه کشور بصورت همزمان، شیوه های دیگر محکوم به شکست است.
گمان دوم در خصوص این کودتا، اگر سطح آن را فراتر از یک کودتای معمولی بدانیم ، برخورد و گوشمالی دولت اردوغان توسط آمریکا به دلیل نزدیک شدن بیش از حد ترکیه به روسیه پس از یک مناقشه ی جدی است . بدین معنا که ترکیه یکی از اصلی ترین پایگاههای آمریکا در برابر روسیه در منطقه است تا آنجا که آمریکا تعداد زیادی کلاهک هسته ای در ترکیه ذخیره کرده است .
نزدیک شدن ترکیه به روسیه و عذرخواهی رسمی اردوغان و نشستهای چندگانه اخیر میتواند برای آمریکایی ها زنگ خطری باشد ، عدم موافقت آمریکا با الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا نیز میتواند موجبات فاصله  گرفتن این کشور از آمریکا را فراهم کرده باشد و همچنین عدم پرداخت هایی که قرار بود به ترکیه به خاطر نگهداری آورارگان سوری انجام میشد ، اختلافات این کشور با آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه را تشدید کرده بود، شاهد جدی این موضوع نیز تخلیه سفارت فرانسه یک روز قبل از کودتا در ترکیه می باشد.
آنچه اکنون مهم است این است که دولتمردان ایران اسلامی نسبت به موفقیتها یا شکست کودتا در ترکیه با نگاهی ساده اظهار نظر نکرده و این احتمال را که همه این اتفاقات ممکن است برنامه ای برای نفوذ ظاهری به ایران با بهانه نقش ایران در کودتا که نشریاتی مانند گاردین این موضوع را در ساعات اولیه کودتا کلید زدند ❗ یا نفوذ سیاسی به بهانه اسلامی بودن دولت غیر قابل اعتماد اردوغان و برقرار رابطه ای که میتواند روابط ایران با کشورهای درگیر با داعش را دستخوش نگرانی کند ، داده شود و با این حساسیت  و دقت دیپلماسی ایران در این جریان تنظیم گردد.
گزارش از حسین امیدیان – کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی
حسین امیدیان - خاکریز بصیرت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار