کد خبر: ۲۵۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲ 13 July 2016
تورم قانون و ضعف اجرا، نبود دغدغه در مدیران و گرفتن ژست روشنفکری، وجود بدحجابی در خانواده‌های با فقر اقتصادی، نهادینه نشدن حجاب و حرکت خرگوشی دشمن در آسیب زدن به ارزش‌ها از مسائل مطرح شده در هم‌اندیشی عفاف و حجاب در دفتر فارس مازندران بود.

تصویب قانون عفاف و حجاب به 15 سال قبل باز‌می‌گردد که در این قانون برای دستگاه‌های متولی وظایف مشخصی بیان شد.

در موضوع قانون عفاف و حجاب 25 قانون با بیش از 350 صفحه وجود دارد ولی آنچه در جامعه شاهد آن هستیم، فرافکنی ادارات و نهاد‌ها در اجرای وظایف قانونی، رها شدن موضوع حجاب و برخورد سطحی و موردی زبانی با آن، عدم تفکیک برخورد فرهنگی با افراد بد‌حجاب و برخورد قهری با افراد بی‌حجاب، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای نهادینه کردن عفاف و حجاب در جامعه و تفاسیر مختلف از اجرای قوانین و وظایف است.

دفتر خبرگزاری فارس در مازندران اقدام به برگزاری جلسه هم‌اندیشی موضوع عفاف و حجاب با حضور پنج کارشناس حوزه‌های مختلف انجام داده است تا با بررسی وضعیت موجود به ارائه راهکار‌ها هم اقدام شود.

* موضوع عفاف و حجاب از دغدغه‌های خبرگزاری فارس است

مدیر دفتر خبرگزاری فارس در مازندران در جلسه هم‌اندیشی عفاف و حجاب که در دفتر خبرگزاری فارس مازندران با حضور کارشناسان برگزار شد با اشاره به اینکه بیان موضوع عفاف و حجاب بخشی از راه‌کار بررسی آن است، گفت: موضوع عفاف و حجاب از دغدغه‌های خبرگزاری فارس است.

مهر‌انگیز عباسی با بیان اینکه برای افراد دین‌دار سخت است که وضعیت بد‌حجابی در جامعه را تحمل کنند، افزود: بررسی یک دغدغه قانونی و دینی به عنوان مقدمه‌ای برای ارائه راهکار‌های کارشناسی است.

وی با اشاره به رخنه فرهنگی و تغییر هویت در روستا‌ها و شهر‌ها، خاطر‌نشان کرد: اجرای قانون عفاف و حجاب و ترویج فرهنگ دینی در جامعه باید از اولویت‌های مسؤولان باشد.

*شاهد تورم قانون و ضعف ضمانت اجرای آن در جامعه هستیم

حجت‌الاسلام رجب نعمتی کارشناس فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از دفتر خبرگزاری فارس مازندران برای برگزاری جلسه هم‌اندیشی عفاف و حجاب به وضعیت نا‌مناسب عفاف و حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: وضعیت حجاب و عفاف هر سال نسبت به سال قبل بد‌تر می‌شود.

وی با اشاره به وجود تورم قانونی در کشور و ضمانت اجرایی پایین قانون، افزود: تورم قانون، ارزش و قداست قانون را پایین می‌آورد و قوانین خوب موجود، ضمانت اجرایی مناسب را ندارد.

کارشناس فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام باید به صورت مناسب و زیبا معرفی شود و هر زمان که جلوی ضرر را بگیریم، منفعت است، خاطر‌نشان کرد: خانواده به عنوان مهم‌تر‌ین عامل برای ترویج عفاف، حجاب و آموزه‌های دینی باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد و سبک زندگی ایرانی اسلامی که مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری قرار دارد هم مورد توجه قرار گیرد.

نعمتی گفت: آموزش خانواده‌ها باید در اولویت قرار گیرد، چراکه افراد بی‌حجاب و یا بد‌حجابی که در جامعه هستند از خانواده‌ها می‌آیند.

* دغدغه عفاف و حجاب در مسؤولان وجود ندارد

شکرالله رضازاده‌شرمه مدیر مسؤول روزنامه حرف مازندران نیز در جلسه هم‌اندیشی عفاف و حجاب با انتقاد از اینکه دغدغه عفاف و حجاب در مسؤولان وجود ندارد و مدیر هر دستگاه باید دغدغه اجرای وظایف خود در قبال عفاف و حجاب را داشته باشد، گفت: مشکل ما مدیرانی هستند که ژست روشنفکری می‌گیرند و قوانین دیگر با اشکالات مختلف اجرایی می‌شود ولی در موضوع اجرای قانون عفاف و حجاب شاهد عدم اجرای وظایف مسؤولان هستیم.

وی با بیان اینکه جای مسؤولان فرماندهی انتظامی مازندران در این جلسه هم‌اندیشی خالی است به لزوم اجرای وظایف قانونی این نیرو اشاره کرد و افزود: چطور نیروی انتظامی در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و یا عدم پذیرش عکس‌های نامناسب برای گواهینامه و سایر قوانین فعال است ولی در اجرای قوانین عفاف و حجاب مانند سایر دستگاه‌ها، توپ را به زمین سایر مدیران می‌اندازد.

مدیر مسؤول روز‌نامه حرف با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید درباره میزان عمل به قانون عفاف و حجاب پاسخ‌گو باشند، خاطر‌نشان کرد: حجاب مقید به زمان و مکان خاصی نیست و قانون در حد خود پاسخ‌گو است اما دغدغه‌ای در بین مدیران از لحاظ فرهنگی و قهری برای اجرای آن وجود ندارد و تا مدیران دغدغه‌ای نداشته باشند، اتفاقی نمی‌افتد.

رضا‌زاده با تاکید بر اینکه هر دستگاه و اداره باید در اجرای وظایف خود فعال باشد و وارد وظایف دیگر دستگاه‌ها نشود و دستگاهی که وظیفه برخورد قهری و یا دستگاه دیگر وظیفه برخورد فرهنگی و یا رسانه‌ای را دارد در اجرای وظایف خود برنامه‌ریزی کنند و وارد حوزه کاری سایر ادارات نشوند و پاسخگوی اجرای وظایف خود باشند و اجرای همین قانون عفاف و حجاب هم ما را به موفقیت قابل توجه می‌رساند.

* در گذشته برای حفظ حجاب دغدغه بیشتری وجود داشت

نرگس کمالی نماینده مازندران در شورای عالی استان‌های کشور با اشاره به اینکه ضعف نظارت بر اجرای قوانین را مهم‌ترین شاخص کم‌کاری‌های ادارات و نهاد‌ها ارزیابی می‌کنم، گفت: از اتهام بر یکدیگر پرهیز کنیم و عمق فاجعه مشکلات عفاف و حجاب در جامعه را مورد ارزیابی کارشناسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در گذشته برای حفظ حجاب دغدغه بیشتری وجود داشت، افزود: ما نتوانستیم، عفاف و حجاب را به شکل زیبا به جامعه معرفی کنیم و حس زیبایی در قالب عفاف و حجاب باید در جامعه تبیین شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا با اشاره به اینکه در همایش‌ها و مراسم‌های مربوط به عفاف و حجاب شاهد حضور افراد با‌حجاب و تکراری هستیم و جایی برای افرادی که نیاز به اطلاع‌رسانی در این حوزه دارند، وجود ندارد، خاطر‌نشان کرد: بر طبق تحقیقاتی که انجام دادیم، بیشتر افراد بد‌حجاب دارای خانواده ضعیف از نظر اقتصادی هستند و و بد‌حجابی، گناه و خود‌نمایی نوعی لذت است و این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

کمالی با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف محدود به روز خاصی نیست و باید در همه زمان‌ها و مکان‌ها اجرا شود، اظهار کرد: نحوه برخورد مناسب با افراد بد‌حجاب، تعامل و مشارکت ادارات و نهاد‌ها در موضوع اجرایی شدن عفاف و حجاب، دعوت از افراد بد‌پوشش و بد‌حجاب در سمینار‌ها و جلسات مربوط به اطلاع‌رسانی حجاب و عفاف و تقویت نظارت بر دستگاه‌ها را از مهم‌ترین عوامل تقویت عفاف و حجاب در جامعه می‌دانم.

* عفاف و حجاب در جامعه هنوز نهادینه نشده است

معصومه فرجی مسؤول واحد رسانه و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه در هر‌کجا به صورت اجباری با موضوعات فرهنگی و یا دخالت دولتی برخورد شد، شاهد بن‌بست در آن موضوع بودیم، گفت: عفاف و حجاب در جامعه هنوز نهادینه نشده است و برخورد خشن با موضوع حجاب در گذشته و یا نظارت و اجبار دولتی پاسخ‌گوی اجرای مناسب عفاف و حجاب در جامعه نیست.

وی با بیان اینکه تبلیغ عفاف و حجاب باید با استفاده از شیوه‌های جذاب و افراد دارای جذبه انجام شود، افزود: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با زبان خوش باید در دستور کار قرار گیرد.

مسؤول واحد رسانه و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خواستار ریشه‌یابی مشکلات مربوط به عفاف و حجاب شد و خاطر‌نشان کرد: اگر تنها به دستگیری افراد بد‌حجاب و یا بی‌حجاب تاکید کنیم، قبح باز‌داشت و زندان برای آنان شکسته می‌شود و شاهد گسترش بیشتر بی‌حجابی می‌شویم.

* حرکت فرهنگی دشمن به صورت خرگوشی ولی حرکت ما لاک‌پشتی است

هما مصطفی‌پور مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا و استاد دانشگاه نیز در جلسه هم‌اندیشی عفاف و حجاب در دفتر خبرگزاری فارس مازندران با اشاره به اینکه وضعیت عفاف و حجاب هر‌ روز بد‌تر می‌شود و میوه حیا و عفت، حجاب است ولی منابع لازم برای مطالعه حیا در جامعه اندک است، گفت: هنگامی که حیا و عفت به فرهنگ، باور و اعتقاد تبدیل شود شاهد وجود آن در رفتار افراد هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌های برخوردی نا‌مناسبی را در گذشته برای موضوع عفاف و حجاب شاهد بودیم و در حال حاضر شاهد رها‌کردن موضوع عفاف و حجاب در جامعه هستیم، افزود: اصل خوف و رجا و وعده بهشت و جهنم در آموزه‌های دینی ما وجود دارد و بر طبق شیوه حکومت حضرت علی(ع)، برنامه‌ریزی دراز‌مدت همان برنامه‌ریزی فرهنگی و برنامه‌های کوتاه‌مدت همان فعالیت نظارتی است که باید در موضوع حجاب و عفاف رعایت شود.

مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چادر به قصد باور مقدمه حضور دانش‌آموزان در مدرسه صدرا است، خاطر‌نشان کرد: محتوای دینی و حجاب فاطمی به عنوان ارزش همیشگی مطرح است و برای جامعه امروز می‌توان آن محتوای غنی را در قالب‌های جدید معرفی کرد.

مصطفی‌پور ماندگاری عفاف و حجاب را در تبدیل آن به باور درونی توصیف و اظهار کرد: دغدغه‌مند نبودن برخی از مدیران مرتبط با عفاف و حجاب به دلیل عدم دین‌باور‌بودن و عدم شایستگی آنان است و دشمن ذائقه‌های جوانان ما را تغییر داده است و حرکت فرهنگی دشمن به صورت خرگوشی ولی حرکت ما لاک‌پشتی است.

وی با بیان اینکه تسامح و تساهل برای اصول و اعتقادات مطرح نیست و اسلام اصیل را باید به شکل زیبا مطرح کنیم، گفت: برای امر به معروف و ترویج عفاف و حجاب، آموزش لازم است و دعوت و امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه گسترش یابد.

* تبدیل موضوع عفاف و حجاب به مطالبه ملی

تبدیل موضوع عفاف و حجاب به مطالبه ملی و لزوم فرهنگ‌سازی مناسب برای آن می‌تواند از مهم‌ترین راه‌کار‌های تعمیق باور به عفاف و حجاب در جامعه باشد ولی آنچه که نباید فراموش شود، اجرای قوانین مربوط به عفاف و حجاب توسط ادارات و نهاد‌های متولی است.

فرهنگ‌سازی مناسب که زمان‌بر و غیر‌محسوس است باعث ایجاد فشار فرهنگی و اجتماعی برای پوشش مناسب را به دنبال دارد که از اهداف آرمانی موضوعات است ولی اجرای قوانین که به منظور رفع مشکلات جامعه تدوین شده است باید در اولویت قرار گیرد تا شرایط متعارف مورد قبول جامعه رعایت شود.

-------------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

--------------------------
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار