مدیرکل استاندارد استان قزوین با اشاره به اینکه رصد جایگاه‌های سوخت جزء وظایف این اداره کل است، از تمرکز ویژه بر ایمنی جایگاه‌های سوخت خبر داد.
کد خبر: ۲۵۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 10 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین محمود رضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به پلمپ 4 جایگاه سوخت‌گیری CNG در هفته گذشته اظهار کرد: این جایگاه‌ها فاقد ایمنی لازم ازلحاظ ارباب‌رجوع، جایگاه داران و کل منطقه بود که در اطراف آن زندگی می‌کنند و بنا به این دلایل مهم پلمب شدند.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که تجهیزات جایگاه‌ها به ایمنی مطلوب نرسد در حالت عدم استفاده و پلمپ قرار خواهند گرفت، افزود: به‌طور حتم این اشکالات باید مرتفع شود سپس جایگاه شروع به کار کند.

طاهری با بیان اینکه عدم وجود استانداردها بسیار فنی و به‌ندرت قابل‌تشخیص برای عموم است، اضافه کرد: این تشخیص، ‌کار کارشناسان فنی را می‌طلبد که برای بازرسی به جایگاه مراجعه می‌کنند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین با تأکید بر اینکه استانداردها قابل‌تشخیص برای عموم نیست، ادامه داد: مشهودترین این استاندارد اتصال زنجیر بسیار نازک به نازل است که در صورت عدم توجه راننده و حرکت ناگهانی می‌تواند عاملی برای قطع گاز و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار شود.

وی با بیان اینکه جایگاه‌های سوخت استان در زمان‌های متفاوت مورد بازدید کارشناسان قرار می‌گیرند، اعلام کرد: بازدیدهای سرزده حداقل در طول سال دو بار صورت می‌گیرد و اگر نقصی دیده شود اخطار داده شده و در موارد خطرناک دستور پلمب صادر می‌شود.

طاهری با بیان اینکه عیوب از لحاظ استاندارد طبقه‌بندی دارند و با وجود نقص جزئی جایگاه پلمپ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این طبقه‌بندی به دودسته عمده و بحرانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین تأکید کرد: ازنظر اداره کل استاندارد هیچ جایگاه سوختی در استان نباید کوچک‌ترین نقصی داشته باشد چراکه این موضوع بسیار مهم و حادثه‌ساز است ولی در حال حاضر این اداره کل بیشتر بر روی عیوب بحرانی تمرکز دارد که هرلحظه احتمال خطر را به همراه دارند.

وی اظهار کرد: اگر در جایگاهی عیوب عمده مشاهده شود به معنای عدم وجود مشکل و نبود پیگیری نیست، بلکه مهلتی داده می‌شود و رصد و بازدیدها مجدداً صورت می‌گیرد تا این عیوب برطرف شود.

طاهری با بیان اینکه در برخی از جایگاه‌ها امکان مغایرت با استانداردها در چندین مورد وجود دارد، افزود: با رصدهای به موقع نسبت به پیگیری این موارد اقدام می‌شود و این یک پروسه زمان‌دار و ممتد است.

مدیرکل استاندارد استان قزوین با اشاره اینکه تعدادی از جایگاه‌های سوخت استان دارای عیوب هستند، اظهار کرد: به این جایگاه‌ها اخطارهای لازم داده‌شده است و بازده زمانی مشخص در راستای رفع عیوب ابلاغ‌شده که در صورت عدم رفع در 10 روز آینده پلمپ خواهند شد.

سلامت و ايمنیِ جامعه با حفظ اعتماد عمومی به علامت استاندارد

وی با اشاره به اینکه در حال‌ حاضر وجود ایمنی و داشتن استاندارد به حدی رسیده است که مسئولان استانی نیز پای‌کار آمده‌اند، تصریح کرد: در ابتدا برای قطع گاز یک جایگاه داری عیوب ایمنی بسیار سختی‌کشیده می‌شد ولی در حال حاضر این مطلب وجود ندارد و مسئولان استانی در جریان اهمیت موضوع قرارگرفته و وارد کارشده‌اند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین اظهار کرد: اشاعه و ترويج فرهنگ استاندارد در جامعه از برنامه‌ها و اهداف اداره کل استاندارد است.

وی افزود: اداره کل استاندارد قزوین با عزم جدی در راستای پیگیری حقوق مردم و رسيدگی به شکايات و بررسی نظرات و پیشنهاد‌های مردم تلاش می‌کند.

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر این اداره کل تمرکز جدی بر امنیت و ایمنی جایگاه‌های سوخت سطح استان دارد و در روزهای گذشته عدم رعایت استاندارد با معیارهای موجود این اداره کل منجر به تعطیلی برخی جایگاه‌های سوخت شد، تصریح کرد: سلامت و ايمنیِ بهداشتی و اقتصادی جامعه با حفظ اعتماد عمومی به علامت استاندارد محقق می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان قزوین با اشاره به اینکه در چند سال اخیر همراهی مسئولان استانی بیشتر از گذشته شده است، ادامه داد: مسئولان استانی در جریان اهمیت موضوع استاندار قرارگرفته‌اند و وارد کارشده‌اند.

سامانه اطلاع‌رسانی استاندارد در اختیار مردم

وی با اعلام اینکه تمامی فروشگاه‌های سطح استان دارای کد 4 رقمی هستند، گفت: اگر در فروشگاهی کالای غیراستاندارد از دید مشتریان عرضه شود، مردم می‌توانند با ارسال پیامک یا تماس تلفنی با شماره 10001517 مراتب را اطلاع‌ دهند.

طاهری با بیان اینکه این سامانه در خصوص عدم رعایت استاندارها در تمامی زمینه‌ها است، خاطرنشان کرد: به‌طورمعمول هر فروشگاهی داری یک کد است که با ارسال این کد کارشناسان این اداره کل در فروشگاه مذکور حاضر خواهند شد و به موضوع با جدیت کامل رسیدگی می‌کنند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین در پایان با اشاره به اینکه این کد به‌منظور جلوگیری از اتلاف وقت مردم است چراکه این کدها در اداره کل استاندارد با آدرس و مشخصات فروشگاه ثبت‌شده است، ادامه داد: در صورت ارسال این کدها توسط شاکیان، دیگر نیازی به ارسال دقیق اطلاعات نیست و با روئیت این کد کارشناسان با بهره‌گیری از سیستم موجود به اطلاعات فروشگاه دسترسی پیدا می‌کنند و در محل حاضر خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار