کارشناسان و دانشگاهیان آینده خوبی را برای محصول انگور ملایر در بازارهای داخلی و خارجی پیش‌بینی‌ می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶ 07 July 2016
کارشناسان و دانشگاهیان آینده خوبی را برای محصول انگور ملایر در بازارهای داخلی و خارجی پیش‌بینی‌ می‌کنند.

به گزارش فارس، تاکستان‌های شهرستان ملایر، یکی از مهمترین ثروت‌های استان همدان بوده و بستر مهم صادرات کشمش به شمار می‌رود.

باغات شهرستان ملایر علاوه بر اینکه 60 درصد باغات انگور استان را تشکیل می‌دهد، 50 درصد کل محصولات باغی استان را نیز تولید می‌کنند. 

تمام این شرایط باعث شده این شهرستان به عنوان قطب اقتصادی مهم استان به حساب آید اما نبود صنایع تبدیلی مناسب و کافی برای استفاده بهینه از محصولات کشاورزی، فعالان عرصه کشت و باغداری را وادار به خام فروشی می‌کند.

خام‌فروشی محصولات کشاورزی به ویژه باغی این شهرستان باعث می‌شود،‌ آن جایگاه اقتصادی باید؛ فعلاً نداشته باشد؛ هر چند در حوزه تولید کشمش و صادرات آن توفیقات مهمی به دست آمده، اما می‌توان با فراهم کردن بستر لازم استقرار صنایع تبدیلی در عرصه‌های مختلف باغی افزوده بیشتر، اشتغال بیشتر و در نتیجه ثروت بیشتر فراهم کرد.

در همین راستا دانشگاه به یاری تاکستان‌ها آمده تا با انجام تحقیق و اعمال تغییرات مناسب این شهرستان را به سطوح بالاتر در عرصه بین‌المللی سوق دهد.


وجود 20 هزار هکتار باغ در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در ملایر 20 هزار هکتار اراضی باغی داریم، اظهار کرد: از این میزان 10 هزار و 500 هکتار باغ انگور و مابقی آن به سایر محصولات باغی اختصاص دارد.

غلامحسین تقوی با اشاره به اینکه ملایر 60 درصد باغات انگور کل استان را به خود اختصاص داده، افزود: سالانه به طور میانگین 200 هزار تن در سال انگور در شهرستان ملایر تولید می‌شود.

صادرات 30 هزار تنی کشمش در سال

وی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی‌ می‌شود 20 درصد میزان تولید انگور افزایش یافته و به 250 هزار تن برسد، تصریح کرد: از این مقدار 40 هزار تن به کشمش بدل می‌شود که 30 هزار تن آن صادراتی بوده و 10 هزار تن به مصرف داخل می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه از انگور محصولاتی چون شیره، باسلوق، سرکه و آبغوره نیز تولید می‌شود، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان ما خرید تضمینی محصولات به ویژه کشمش است و دولت مساعدت کنند که کشاورز زودتر بتواند نقدینگی به دست آورد.


انگور و کشمش در دانشگاه

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با بیان اینکه این پژوهشکده در سال 90، موافقت اصولی از وزارت علوم دریافت کرده، اظهار کرد:‌ این پژوهشکده از سال 92 با گرفتن 16 دانشجو در دوره دکتری پژوهش‌محور در رشته‌های مرتبط با انگور آغاز شده است.

روح‌الله کریمی با بیان اینکه موضوع تز دکترای این دانشجویان درباره مسائل مختلف انگور در ملایر و ایران است، افزود: این پژوهشکده دارای چهار دپارتمان شامل به‌زراعی و به‌نژادی، تبدیل و نگهداری، علوم محیطی و بازاریابی و اقتصاد است که هیأت علمی مختص به خود را دارند و مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پژوهشکده دارای 6 هزار متر مربع فضای فیزیکی است که به زودی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: مأموریت اصلی این پژوهشکده افزایش راندمان تولید و بهبود وضعیت فعلی انگور و کشمش در سطح شهرستان به عنوان قطب انگور و کشمش ایران و کشور به وسیله همایش‌هایی است که برگزار می‌شود.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با بیان اینکه تاکنون سه همایش توسط پژوهشکده برگزار شده، ادامه داد:‌ از اقصی نقاط ایران مقاله دریافت شد که باعث انگیزه برای کشاورزان به دلیل برگزاری کارگاه‌ها شد.

برقراری ارتباط بین باغداران و دانشگاهیان

وی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین پژوهشکده و کشاورزان برقرار شده است، خاطرنشان کرد: هر یک از دپارتمان‌ها پژوهشکده مأموریت‌های مخصوص به خود را دارند و آنها را دنبال می‌کنند.

کریمی با اشاره به اینکه دپارتمان به‌زراعی و به‌نژادی تمام مسائل مرتبط به ژنتیک، ایجاد کلکسیون،‌ تقویت،‌ هرس و آبیاری را دنبال می‌کند، گفت: هر یک از اعضای پژوهشکده طرح‌هایی را ارائه و کار تحقیقاتی انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه این طرح‌ها برای کشاورزان ملموس است،‌ اظهار کرد:‌ این طرح‌ها بر اساس نیازها و مشکلات موجود باغداران مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه برقراری آبیاری قطره‌ای از مشکلات باغداران است، افزود: برای تبدیل آبیاری غرقابی به قطره‌ای در باغی که حدود 15 سال سن دارد،‌ مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال ارائه راهکار و دست یافتن به یک نتیجه برای کشاورزان هستیم، تصریح کرد: به دلیل مقابله با کم‎آبی و افزایش عملکرد باغات انگور این طرح پیگیری می‌شود.

ایجاد باغ انگور الگویی در دانشگاه

کریمی با اشاره به اینکه در حال احداث یک باغ انگور الگویی در دانشگاه ملایر هستیم، ادامه داد: این باغ با هدف توسعه و ترویج سیستم داربستی و آبیاری قطره‌ای هستیم که حدود 24 رقم انگور در آن وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه این سیستم‌ها قابل ترویج بوده و برای تخصیص منابع از وزارتخانه کاربرد خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تولید ارقام با بازارپسندی بیشتر و صادرات محور در دستور کار قرار دارد.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه در حال جمع‌آوری ارقام انگور ایران در پژوهشکده برای استفاده از ظرفیت ژنتیکی آنان هستیم، گفت: بر اساس هدف و نیاز جامعه تلاقی را انجام داده و به دنبال صفات مورد نظر در ارقام خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بیش از 400 رقم انگور داریم و به همین دلیل میدان بررسی گسترده‌ای وجود دارد، اظهار کرد: ارقام بی‌دانه،‌ با درصد‌ قند مختلف وجود دارد که می‌توان با در نظر گرفتن نیازها به تلاقی و سپس ترویج آن پرداخت.

کریمی با اشاره به اینکه در حوزه مقابله با آلودگی محیط زیست نیز طرح‌های قابل توجهی ارائه شده است، افزود: در حوزه پسماندهای سموم و فلزات سنگین در کارخانجات صنایع تبدیلی انگور مشکلاتی دارند و بر اساس آن آزمایشات مختلفی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه محمولات کشمشی که آلودگی داشته باشد مورد پذیرش بازارهای صادراتی قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: هر دوره کارگاه‌هایی با موضوع روز و فصل کشاورزی برای فعالان این عرصه برگزار می‌شود.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با بیان اینکه کمیته تخصصی انگور با حضور اساتید برجسته کشور در حوزه انگور وجود دارد، ادامه داد:‌ این کمیته ماهانه یک جلسه برگزار می‌کند و در آن مسائل و مشکلات مربوط به انگور مطرح و راهکارهایی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه انگور ملایر را در داخل و خارج کشور به خوبی شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: آینده خوبی برای تاکستان‌های ملایر پیش‌بینی می‌کنیم تا با تولید محصولات با کیفیت همه‌گیر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار