کد خبر: ۲۵۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹ 25 June 2016
معاون دفتر برنامه ریزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در مدت 5 ساله 90 تا 94 بخش های صنعت ، کشاورزی و پتروشیمی بیشترین سهم واردات را در سیستان و بلوچستان داشته اند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، قدسی، در جلسه مربوط به موضوعات مطروحه اقتصاد مقاومتی و مصوبات فرماندهی با حوزه تجارت خارجی که با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط با هدف آشنایی با سیاست های تبیین شده و تبادل نظر  و انعکاس نظرات در تعیین سند استانی در محل سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان برگزار شد ، اظهار داشت: داشتن تراز تجاری منفی بد نیست چون در پروژه ی اقتصاد مقاومتی علاوه بر صادرات ، واردات هم دیده شده مهم این است که چه کالا و خدماتی را وارد کنیم  بلکه واردات باید در راستای حمایت از تولید باشد .    

وی افزود: استانها در بحث برنامه های عملیاتی به جهت تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی ورود کنند و بر این اساس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است و سند وزارت صنعت ، معدن و تجارت در راستای بهبود تراز تجاری ، مدیریت هدفمند واردات و افزایش صادرات به 10 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته بر اساس مصوبه وزیر صنعت ، معدن و تجارت تهیه و در اختیار دکتر جهانگیری فرمانده قرار گاه اقتصاد مقاوتی کشور قرار گرفته است  .   

وی در ادامه  خاطرنشان کرد: در  مصوبات پروژه ی اقتصاد مقاومتی در خصوص توسعه صادرات نفتی و غیر نفتی بسته های حمایتی تدوین شده است و شرکت های بازرگانی عمومی و تخصصی صادراتی نیز باید تاسیس شوند .  

قدسی در رابطه با بسته های حمایتی تصریح کرد: مشوق غیر مستقیم یارانه نمایشگاهی، جوایز صادراتی، هزینه نمایشگاه های بین المللی،  کمک به خطوط ریلی ، هوایی و دریایی، کمک به سود تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری در بحث های زیر ساختی ( ساخت نمایشگاه  و ... ) کمک هزینه اجاره انبار، هزینه برند ( ثبت نشان تجاری ) - هزینه های آموزشی و هزینه  صدور ضمانتنامه ها از جمله  بسته های حمایتی می باشند که جهت توسعه صادرات در برنامه اقتصاد مقاومتی دیده شده است .

در ابتدای این  جلسه غلامعلی گنجعلی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ضمن ارائه گزارش در رابطه با تجارت خارجی  استان ، گفت: طی سالهای گذشته کشور با تحریم های ناجوانمردانه روبرو شد و دیگران سیاستهای خارجی را برای ما رقم می زدند و نگاه مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) در بحث تدوین سیاستهای داخلی باید مدنظر ما قرار گیرد .

وی در ادامه افزود: طی سال گذشته میزان 440 میلیون دلار صاردات استان بوده است و در استان طرح هایی را آغاز کرده ایم که زیر ساخت های استانی فراهم تا میزان صادرات  غیر نفتی به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند  .

گنجعلی در پایان خاطرنشان کرد:  فعالین اقتصادی در حوزه صنایع صادرات گرا، تجار و بازرگانان برنامه های هدف خود و مشکلات پیش رو را مشخص نمایند تا در بسته های حمایتی که دولت در نظر گرفته است مدنظر قرار گیرد تا به اهداف مدنظر در حوزه تجاری خارجی برسیم .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار