بازار زیرزمینی خرید و فروش اشیای تاریخی از مرکز معاملات آن در شهر تهران که به قلب خرید و فروش عتیقه جات کشور نیز شناخته شده است از خیابان منوچهری تهران به خانه ها و برخی گالری های زیرزمینی در مناطق شمال شهر و شمیرانات منتقل شده است.
کد خبر: ۲۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ 19 April 2015
روزنامه همشهری پیش تر در گزارش هایی به معاملات اشیای تاریخی در تهران و خروج آثار فرهنگی از کشور اشاره کرده بود. اما از 2هفته  بازار زیرزمینی آثار تاریخی از خیابان منوچهری تهران منتقل شده و به خانه هایی در شمال شهر تهران و گالری های زیرزمینی در خانه ها منتقل شده است. 

منابعی که خبرهای مرتبط با بازار سیاه معاملات اشیای تاریخی را در اختیار خبرنگار همشهری قرار داده اند، اعلام کردند به دلیل حساسیت هایی که بر بازار منوچهری ایجاد شده است فعالان زیرزمینی معاملات آثار تاریخی، بازار زیرزمینی خود را به خارج از این منطقه منتقل کرده اند. 

همزمان با روز جهانی بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی نیز، معاون میراث فرهنگی کشور دیروز به خبرنگاران گفت که موضوع اصلی این روز، حفاظت از بافت ها، بناها و محوطه های تاریخی است.


* افزایش فروشندگان اشیای تقلبی در بازار عتیقه

در شرایطی که حفاران غیرمجاز به صورت غیرعلمی اقدام به حفاری در محوطه های تاریخی، بدون توجه به لزوم حفظ نهشته های فرهنگی می کنند و با خیال دستیابی به طلا اقدام به ویران کردن آثار فرهنگی می کنند، موضع معاون میراث فرهنگی در موضوع حفاظت بیشتر از محوطه های باستانی برای در امان ماندن از حفاری های غیرمجاز چیست؟ راهکار مقابله با از بین بردن محوطه های باستانی کشور در حفاری ها با هدف کسب منافع اقتصادی چیست؟

این سؤال ها با مسئولین سازمان میراث فرهنگی در میان گذاشته شد و آنها از مردم خواستند از خرید آثار تاریخی غیرمجاز در بازارها خودداری کنند.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور از مردم خواسته است نسبت به داشته های فرهنگی شان حساس باشند. او به همشهری گفت: بدون مشارکت مردم و با تکیه کامل به نیروی نظامی نمی توان در حفاظت از محوطه های تاریخی موفق بود. 

معاون میراث فرهنگی درخصوص فعالیت بازار زیرزمینی اشیای تاریخی نیز اعلام کرد: تعداد افرادی که اشیای تقلبی در بازار خرید و فروش آثار تاریخی عرضه می کنند زیادشده است. آنطور که محمد حسن طالبیان در پاسخ به سؤال همشهری گفته است، تعداد بالای اشیای تقلبی کشف شده از بازار خرید و فروش اشیای تاریخی، معاونت میراث فرهنگی را به این نتیجه رسانده است که اقدام به ایجاد موزه اشیای تقلبی کند تا مردم نیز با اشیای تقلبی و اصیل آشنا شوند.

محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزه ها و آثار منقول میراث فرهنگی نیز در نشست روز جهانی بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی به همشهری گفت: 98درصد آثار عرضه شده در بازار خرید و فروش اشیای تاریخی تقلبی هستند. 

به گفته او، اشیایی که مردم علاقه زیادی به خرید آنها دارند، همچون مجسمه ها یا آثار ساخته شده از طلا که در بازارهای زیرزمینی اشیای تاریخی در تهران نیز عرضه می شود به هیچ وجه متعلق به محوطه های تاریخی نیستند. آنطور که کارگر می گوید اشیایی که باستان شناس ها در کاوش محوطه های باستانی به دست می آورند سفال، آثار چوبی و مفرغ است. وی به مردم توصیه کرده است که در دام خرید و فروش اشیای تقلبی در بازار زیرزمینی خریدوفروش آثار تاریخی نیفتند.


* خروج شبکه زیرزمینی از منوچهری

اطلاع خبرنگار روزنامه همشهری از فعالیت بازار سیاه اشیای تاریخی همچنین موجب شد تا رئیس یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی خروج بازار زیرزمینی خرید و فروش آثار تاریخی از خیابان منوچهری را در جمع خبرنگاران تأیید کند.

سرهنگ محمد کربلایی که یگان زیرمجموعه او وظیفه حفاظت و صیانت از آثار و محوطه های تاریخی کشور را برعهده دارد و مسئول مستقیم در مقابله با قاچاق اشیای تاریخی از کشور است، به همشهری گفت که سال 92تعداد 427حفاری غیرمجاز در کشور انجام شده بود که این تعداد در سال 93به 428مورد رسید.

او به وجود نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی در کارتابل گردش کار رئیس جمهور اشاره کرد که درصورت امضای حسن روحانی 4هزار نیروی جدید و تخصصی برای مقابله با قاچاق و تخریب میراث فرهنگی به یگان حفاظت این سازمان افزوده می شوند.

سرهنگ کربلایی با تأیید مجدد خبر همشهری مبنی بر خروج بازار زیرزمینی خرید و فروش اشیای تاریخی از خیابان منوچهری تهران به خانه ها و برخی گالری های زیرزمینی در شمال پایتخت گفت: شبکه خیابان منوچهری اگرچه فعالیت آشکار ندارد اما یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت های پیشگیرانه را انجام داد و این موضوع را که این شبکه فعالیت خود را از خیابان منوچهری به نقاط دیگر شهر تهران منتقل کرده است رد نمی کند. 

آماری که فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در حاشیه نشست روز جهانی بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی به همشهری ارائه کرد نیز مشخص می کند، سال گذشته از بین 71هزار و 309شیء تاریخی کشف شده در تهران، 51هزار و 201شیء تقلبی و 12هزار و 237شیء اصل بودند.

معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت و مدیرکل موزه ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی همچنین از شبکه دوستداران میراث فرهنگی و مردم خواستند تا درصورت اطلاع از خرید و فروش آثار تاریخی این موضوع را به اطلاع سازمان میراث فرهنگی برسانند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار