خوردن برنج مخلوط شده با یک ماده غذایی فیبر غذا را افزایش می‌دهد و تحمل را زیاد می‌کند.
کد خبر: ۲۴۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 18 June 2016
رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خوردن برنج مخلوط شده با یک ماده غذایی فیبر غذا را افزایش می‌دهد و تحمل را زیاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن انتظاری، با بیان اینکه در وعده سحری بهتر است برنج به صورت کلم پلو، شوید پلو و یا عدس پلو باشد و برنج سفید نباشد، گفت: خوردن برنج مخلوط شده با یک ماده غذایی فیبر غذا را افزایش می‌دهد و تحمل را زیاد می‌کند. هم چنین جذب آب و قند را کند می‌کند و بدن بیشتر می‌تواند کمی این دو را در طول روزه‌داری تحمل کند.

وی با بیان اینکه افت فشار خون، افت قند خون، کم آبی و گرمازدگی از مواردی است که در زمان روزه‌داری بايد به آن توجه شود، اظهار کرد: در صورتی تحمل این موارد به حداقل می‌رسد که وعده سحري حتما لحاظ شود.

انتظاری با اشاره به اینکه نباید در وعده سحری به زور زیاد آب نوشید، خاطر نشان کرد: معمولا نوشیدن آب زیاد در وعده سحری منجر به ایجاد مشکل گوارشی و تکرر ادرار در طول روز می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول روز در صورتی که احساس گرما یا عطش کردن داشتیم بهتر است بدن خیس شود، اضافه کرد: با خیس کردن بدن یا وضو گرفتن می‌توان کمی عطش را کاهش داد و به جای اینکه فرد عرق کند و آب بدن را کاهش دهد، آب وضو تبخیر می‌شود.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تغذیه صحیح در وعده افطاری اشاره کرد و ادامه داد: افطاری را می‌توان با یک غذای گرم و هم دمای بدن مانند چای کمرنگ، شیر ولرم یا یک لیوان شربت عسل ولرم آغاز و بعد با خوردن آش افطار کرد.

 انتظاری با بیان اینکه نکته‌ بسیار مهم این است که در وعده افطاری باید به وفور از میوه‌های آب‌دار مصرف شود و یا آب بنوشیم تا رنگ ادرار در وعده سحری کاملا روشن باشد، تصریح کرد: در صورتی که رنگ ادرار در وعده سحری قهوه‌ای و زرد پر رنگ باشد به این معنا است که کم آبی امروز را به فردا منتقل كرده‌ايم و قطعا در این صورت تحمل برای بدن سخت‌تر می‌شود.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مصرف زولبیا و بامیه، خاطر نشان کرد: مصرف زولبیا یا بامیه چندان لازم نیست اما مصرف آن در حد یک یا دو مورد چندان مضر نیست. روزه به معنای محروم کردن خود از مواد غذایی خوشمزه نیست اما در صورتی که زیاد مصرف شود قند خون و فشار خون را بالا می‌برد و منجر به چاقی می‌شود و بهتر است از مواد طبیعی مانند مویز، انجیر و خرما استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار