‌عضو جامعه جنگل‏‌بانی ایران گفت:90 درصد تیپ جنگل‎های لرستان‌ بلوط است
کد خبر: ۲۴۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 15 June 2016
علی‌حسین بیرانوند افزود: استان لرستان در جنوب‎غربی کشور و در منطقه رویشی میانی دارای یک‎میلیون و 226 هزار و 446 هکتار جنگل است، به‎طوری‎که 43 درصد وسعت استان لرستان را جنگل تشکیل می‎دهد.

وی اظهار کرد: حدود 25 درصد رویش سالانه جنگل‎های لرستان بهره‎برداری صنعتی از چوب جنگل‎ها به روش مستقیم صورت نمی‎گیرد، از این‌رو جنگل‎های زاگرس لرستان از نظر حفظ آب و خاک و تأثیر آب و هوای و محصولات فرعی جنگلی(غذایی، دارویی و صنعتی) دارای اهمیت هستند.

عضو جامعه جنگل‏‌بانی ایران تصریح کرد: در واقع جنگل‎ها در لرستان به‌عنوان پشتوانه‎ای برای استمرار و بقای دیگر بخش‎های تولیدی استان محسوب می‌‏شوند.

بیرانوند اضافه کرد: بلوط مهم‌ترین گونه‌ی جنگلی جنگل‎های لرستان بوده که 90 درصد تیپ جنگل‎های استان را در بر می‎گیرند.

وی خاطرنشان کرد: گونه‎های بلوط در گویش لری به آن داربلوط یا مازو یا بلوط غرب با نام علمی Qurcus Persica معروف است. میوه‎های بلوط به رنگ قهوه‎ای مایل به سبز که در اصطلاح کلی به میوه بلوط نامیده شده و در پیاله‎ای به‏‎نام کوپول جا می‎گیرد.

عضو جامعه جنگل‏‌بانی ایران افزود: در آنها تانن ویژه‎ای به‎نام کوئرسیتانیک اسید وجود دارد و سایر ترکیبات شامل نشاسته 44.5 درصد، پروتئین 6.65 درصد، ماده روغنی 5 درصد، کوئرسیت 7 درصد، نوعی تانن یا مازو 7 درصد پوست میوه دارای ماده‎ای به ‎نام جفت است که تانن زیادی دارد.

بیرانوند گفت: چوب بلوط فشرده و محکم بوده و نماد قدرت و استقامت است که به‌عنوان مصالح ساختمانی، در ساختن کشتی‎های بازرگانی و جنگلی در برخی کشور استفاده می‎شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار