کد خبر: ۲۴۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 14 June 2016
رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: خوشبختانه با آبگیری بخشهایی از تالاب و کوه خواجه، شاهد آمدن گونه های مختلفی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در این منطقه هستیم.
 
الهام آبتین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، بابیان اینکه این گونه ها در این فصل تخم گذاری می کنند از مردم خواست تا ضمن همکاری با مأمورین حفاظت محیط زیست، به هیچ وجه اقدام به شکار پرندگان نکنند.
 
وی ادامه داد: دریازدیدی که اخیراً از هامون صابری و کوه خواجه انجام شده گونه های مختلفی از پرندگان در اطراف کوه خواجه تخم گذاری کرده اند و تولید مثل خوبی داشته اند.
 
وی با ابراز گلایمندی شدید از برخی افراد سودجو که باشکار پرندگان مهاجر و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی، سعی در تشویش اذهان عمومی دارند، افزود: پرونده تعدادی از این افراد که پس از شکار اقدام به انتشار تصاویر در فضاهای مجازی کرده اند، به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.
 
رئیس اداره محیط زیست زابل همچنین در خصوص ورود غیر قانونی برخی از پرندگان غیر بومی و تزئینی، از مرز افغانستان به منطقه سیستان، هشدار داد و گفت: متأسفانه پرندگانی نظیر طوطی، مینا و پرندگان تزئینی زیادی به صورت غیر مجاز وارد منطقه سیستان می شده که خوشبختانه با اقدامات مأمورین، در حال حاضر  این روند متوقف شده است.
 
الهام آبتین ادامه داد: الیته امکان وارد شدن محموله قاچاق پرنده به منطقه وجود دارد اما در صورت مشاهده، برخوردی جدی با عاملین صورت خواهد پذیرفت.
 
وی با بیان این مطلب که، ورود پرندگان و محموله های غیرمجاز آنها به صورت قاچاق بوده، پس هیچگونه کنترل بهداشتی در این خصوص صورت نمی گیرد و درنتیجه قرنطینه نیز نمی شوند، این امر را علاوه بر بروز مشکلات عدیده یهداشتی برای انسان، به عنوان معضلی از نظر تنوع زیستی برای گونه های جانوری بومی در منطقه نیز دانست و از عموم مردم خواست تا به محض مشاهده مراتب را از طریق شماره تلفن 32245153-054 به اداره محیط زیست زابل اطلاع دهند.
 
وی همچنین خطاب به کسانی که اقدام به خرید و فروش پرندگان غیر مجاز می کنند، گفت: در صورت مشاهده این افراد و یا پرنده فروشیهایی که در این زمینه اقدام می کنند، با جدیت برخورد خواهد شد.
 
وی ادامه داد: سازمانها و انجمن های مردم نهاد زیادی با اداره محیط زیست زابل در مناطقی که پرندگان تخم گذاری کرده اند همکاری دارند و ما توانسته ایم با کمک آنها این محدوده ها را حفاظت کنیم.
 
رئیس اداره محیط زیست زابل همچنین از تشکیل چندین مورد پرونده و ارجاع به محاکم قضایی برای افراد متخلفی که به صورت غیر قانونی اقدام به شکار پرندگان کرده اند و کسانی که باعث بوجود آوردن آلودگیهای آب،خاک، هوا، و آلودگیهایی در بخشهای محیط زیست شهری و انسانی شده اند خبر داد و افزود: هرجایی که احساس کنیم به محیط زیست آسیب وارد می شود با حدیت ورود پیدا کرده و با افراد متخلف به به شدت برخورد خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار