کد خبر: ۲۴۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 14 June 2016
رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل با اشاره به پوشش های خبری برخی از رسانه ها و سایتهای محلی، در خصوص تلف شدن میلیون ها ماهی در رودخانه ها و انهار منطقه سیستان، این موضوع را صرفاً بزرگ نمایی رسانه ای خواند و افزود: براساس بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست زابل و بررسی که شخصاً در این باره انجام داده ام، این موضوع به زمان غرق شدن سه نفر از شهروندان در نهراب باز می گردد و تلف شدن ماهیان، به صورت نقطه ای بوده و در سایرنقاط منطقه اتفاق نیفتاده است.
 
الهام آبتین در گفت وگو باخبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، ادامه داد: پس از غرق شدن این افراد در رودخانه اداره امور آب مسیر را می بندد تا اجساد به راحتی پیدا شوند و از آنجائیکه دمای هوا بالا بوده تعدادی از ماهی ها که بیشتر آنها از گونه ماهیان هرز محسوب می شدند، تلف می شوند.
 
وی درپاسخ به این سئوال که آیا گونه های دیگری نیز در بین تلف شدگان وجود داشته یا خیر؟ گفت: در بین ماهیان تلف شده گونه های دیگری نیز وجود داشته اما آنقدر نبوده که برطبق آمارهای اعلام شده به میلیون ها بچه ماهی برسد و این مرگ و میر ماهیان هرز اصلاً در قسمت تالاب هامون نبوده است.
 
وی اضافه کرد: متأسفانه در عکس های گرفته شده چون کادر به صورت بسته بوده محدوده ای که عکاس از آنجا عکس گرفته بدرستی معلوم نمی شود اما در بررسی های میدانی که ما انجام داده ایم دریافتیم این موضوع فقط جنبه بزرگ نمایی داشته و طی جلسه ای که با اداره شیلات نیز برگزار گردید، مشخص شد که این ماهیان، ماهیان هرز بودند که پس از بسته شدن مسیر آب،بدلیل گرمی و دمای بسیار زیاد و وزش باد، تلف شده اند.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل ادامه داد: گاهی از اوقات تلف شدن ماهیان به جهت کم شدن منبع آبی است که آنها بوسیله آن وارد منطقه می شوند، بدین معنی که وقتی سیلاب از کشور افغانستان وارد سیستان می شود طبیعی است که با خودش ماهیان زیادی را نیز بیاورد ولی زمانیکه به جهت گرمی و طوفان، دبی آب ورودی و همچنین حجم آب کم شده و در پاره ای از نقاط منجربه خشکی رودخانه ها و انهار می گردد ، این امر باعث تلف شدن ماهیان می شود.
 
الهام آبتین با بیان اینکه در تخریب محیط زیست دو عامل فعالیتهای انسان ساخت و پدیده های طبیعی(سیل، طوفان و...) نقش اساسی دارند، افزود: تخریب طبیعت می تواند تبعات منفی را بدنبال داشته باشد.
 
وی در ادامه بابیان اینکه تلف شدن ماهیان براثرپدیده های طبیعی از جمله گرمی هوا و...، امریست اجتناب ناپذیر، افزود: تلف شدن ماهیان در مسیر رودخانه بدلیل کاهش آب ورودی و عدم تناسب جمعیت ماهیان بامیزان آب کافی و افت اکسیژن محلول اجنتاب ناپذیر می باشد ولی همسشه ورود و وجود آب مایه برکت بوده و همراه بودن ماهیان در سیلاب علی رغم اینکه تعدادی از آنها براثر کاهش آب تلف می شوند باعث درآمد زایی در منطقه نیز شده است.
 
وی اضافه کرد: اخیراً مبحثی به عنوان ارزش گذاری اقتصادی منابع زیستی مورد توجه متخصصین قرار گرفته و در این زمینه مردم محلی آگاهی های خوبی پیدا کرده اند که به عنوان مثال، برخی از خانواده های سیستانی از همین محل کسب درآمد کرده اند و ماهیان تلف شده را خشک کرده و پس از آن به کارخانه های پودر ماهی در شهرهای مختلف می فروخته اند که در آمد خوبی نیز از این بابت عاید آنها شده است و از لحاظ اقتصادی کمک خوبی برای آنها بوده است.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل از رسانه ها به عنوان ابزار انتشار تفکر زیست محیطی در جامعه یاد کرد و از آنها خواست تا برای همراهی در انتشار فرهنگ زیست محیطی بیش از پیش یاریگر این اداره باشند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار