کد خبر: ۲۴۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 13 June 2016
كارشناس نظارت بر مواد غذایی شبكه بهداشت و درمان چالوس گفت: مصرف یک عدد لیموترش تازه در سحر می‌تواند در کاهش تشنگی موثر باشد.

اباذر متاجی درباره آداب غذا در ماه مبارك رمضان در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران گفت: برخی افراد فكر می كنند در ماه مبارك رمضان می توانند از وزن خود كم كنند در حالی كه میزان  دریافتی كالری برای بدن مهم است.

متاجی افزود: هر فردی در طول شبانه روز به میزان مناسبی كالری نیاز دارد كه این عدد در خانم های بین 20 تا 50 ساله حدود 2200 كالری و در آقایان بین 2300 تا 2500 كالری است كه اگر افراد روزه دار این میزان كالری را به بدن خود برسانند به هیچ عنوان دچار كاهش وزن نخواهند شد.

وی با اشاره به اینكه  افطاری بهتر است با  با مایعات ولرم چون شیر و چای كمرنگ با خرما و كشمش شروع شود، افزود: مصرف زیاد قندهای ساده همانند زولبیا و بامیه در هنگام افطار توصیه نمی شود زیرا  موجب افزایش قند خون می شود.

این كارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف یک عدد لیموترش تازه در سحر می‌تواند در کاهش تشنگی موثر باشد، اضافه کرد: در هنگام سحر و شام بعد از افطار توصیه می شود یك لیوان ماست و یا دو لیوان دوغ كم نمك در وعده غذایی روزه داران باشد.

متاجی با بیان اینکه مصرف سبزی جات به علت فیبری كه دارند برای ما بسیار حائز اهمیت است، اظهار كرد: ریز مغذی ها (املاح و ویتامین ها) كه دارای فیبر هستند برای جلوگیری از یبوست بسیار مهم هستند كه توصیه می شود در وعده غذایی افطار و سحر از سبزی جات تیره همانند جعفری، گشنیز و ریحان و یا اسفناج پخته استفاده شود.

 

پرهیز از خوردن به یک باره حجم زیادی از غذا هنگام افطار

 

كارشناس نظارت بر مواد غذایی شبكه بهداشت و درمان چالوس در ادامه گفت: شروع افطار و باز کردن روزه باید با مایعات گرم و ولرم مانند چای کم رنگ، شیر گرم، آب گرم یا گلاب نبات گرم به همراه چند عدد خرما (که موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود)، کشمش یا توت باشد به این ترتیب نیاز شدید به مواد قندی برطرف می‌شود و از سردرد و سایر عوارض جلوگیری شده و بدن آمادگی بیشتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر پیدا خواهد کرد، سپس، شله زرد کم شیرین، فرنی یا شیر برنج، انواع کوکو و شامی همراه با نان‌های سبوس‌دار مانند بربری، سنگک، تافتون و ... میل شود.

 

بعد از افطار و سحر نباید فورا خوابید

 

متاجی تاكید كرد: بعد از خوردن افطار و شام و سحری نباید فورا خوابید زیرا موجب بازگشت غذا به داخل مری و بعد از آن سوزش معده را به همراه دارد كه توصیه می شود روزداران حدود یك ساعت بعد اقدام به استراحت كنند و برای هضم بهتر غذا توصیه می شود بعد از غذا به حالت لمیده بنشینند و استراحت كنند و بعد بخوابند.

 

روزه برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود

 

متاجی خاطرنشان كرد: بیماران دیابتی نوع 2 با مشاوره پزشک معالج و یک متخصص تغذیه مجاز به گرفتن روزه هستند و باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت کنند و نیز در مصرف غذاهای شیرین که در ماه رمضان مصرف می‌شوند، دقت کرده و مقادیر و میزان تعیین شده توسط متخصص تغذیه را رعایت کنند.

 

روزه برای بیماران كلیوی توصیه نمی‌شود

وی متذكر شد: به منظور پیشگیری از کم آبی در بیماران کلیوی که گاه می‌تواند خطرناک باشد توصیه می‌شود که به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنند تا کلیه‌ها بتوانند خون را از مواد زاید به خوبی تصفیه کنند.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار