دیروز نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر پیشرفت مکانیزم های کنترل وضعیت فنی خودروهای پایتخت گفت: «براساس مطالعات علمی، سهم معاینه فنی در کاهش آلوگی هوا تنها ۱۰ درصد است و اصل معاینه فنی بر افزایش ایمنی خودروها است.
از سویی کسانی که فاصله بین معاینات فنی خودروها را از دو سال به پنج سال رساندند باید جوابگوی همین تاثیرگذاری باشند. این افزایش سن هیچ پشتوانه علمی ندارد؛ چرا که خودروساز خودروی خود را تنها دو سال گارانتی میکند، اما معاینه فنی پنج ساله است. به همین دلیل رایزنیها برای اصلاح قانون کاهش سن معاینه فنی با فراکسیون شهری انجام خواهد گرفت. از طرفی چون پلیس نمیتواند جلوی همه خودروها را گرفته و نسبت به کنترل برگه معاینه فنی آنها اقدام کند، امیدواریم در اسرع وقت دوربینها به سیستم سیمفا وصل شوند و اعمال قانون در این مورد هم هوشمند شود.»
در حالی که بر روی تاثیر کم معاینات فنی بر آلودگی هوای تهران تاکید می کند، سرهنگ مراد مرادی،معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ عقیده دیگری دارد و می گوید: «بسیاری از خودروهای در حال تردد در شهر، فاقد مبدل کاتالیستی برای فیلتر شدن گازهای سمی خروجی از اگزوز هستند و نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حمل و نقل و ترافیک، سهم ۸۰ درصدی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده و تهران را در ردیف آلودهترین شهرهای جهان قرار دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده است. تحقیقات انجام شده درباره اهمیت معاینه فنی نشان می دهد که انجام صحیح معاینه فنی خودروها میتواند سالانه مواد آلاینده را به میزان ۴۲۵ هزار تن کاهش دهد و حدود ۲۵% از آلودگی هوای تهران را کم کند.»
با وجود اختلاف نظر او و حسینی منش درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلودکی هوا، مرادی هم مانند او به فاصله پنج ساله بین معاینات فنی اعتراض دارد و می گوید: «درست است که از یک طرف برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیتهای خود باعث آلودگی هوا میشوند، اما از طرف دیگر شایسته است قوانین و رویکرد متولیان و مسئولین هم در این باره تغییر کند. یکی از قوانینی که جای بحث دارد و باید بر اساس واقعیتهای روز مجددا کارشناسی شده و سریعا تغییر پیدا کند، قانون «معافیت پنج ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی» است. این قانون موجب نگرانی به حق دوستداران سلامتی محیط زیست شده است. برخی از صاحب نظران حوزه محیط زیست بر این باورند که این قانون به افزایش ۲۵ درصدی آلودگی هوای شهر کمک کرده است. توجه به این امر وقتی ضرورت اساسی پیدا میکند که بدانیم خودروهای داخلی در آلودگی هوا سهم ۸۰ درصدی دارند و حتی ممکن است پس از پنج سال فرسوده و از رده خارج شوند.»