در گفتگو با مدیر فرهنگسرای سلامت مطرح شد؛
فرهنگ سرای سلامت در واقع با اجرای طرح جهادگران سلامت توانست بین پزشکان، مراکز درمانی و مردم حاشیه نشین شهر اتصال برقرار کند و بدون صرف هزینه اقدام به رفع بخشی از مشکلات درمانی مردم مناطق محروم کند...
کد خبر: ۲۴۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 11 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، یکی از طرح‌های خدمت رسانی که پیش از رمضان امسال به اجرا در آمد، طرح «جهادگران سلامت» بود. در این طرح بیش از دو هزار و 500 نفر از مردم حاشیه شهر از خدمات رایگان درمانی که توسط جهادگران سلامت ارائه شد، بهره مند شدند. فرهنگ سرای سلامت به عنوان مجری این طرح فعالیت‌های بسیاری در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی و مراکز درمانی برای اجرای طرح داشت. در این خصوص با حجت‌الاسلام فخراکبری؛ مدیر فرهنگ سرای سلامت به گفتگو نشستیم.

طرح جهادگران سلامت با چه انگیزه و هدفی اجرا شد؟ 
این طرح به منظور ارائه خدمات رایگان پزشکی به  مردم حاشیه شهر که به دلیل فقر اقتصادی قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی نیستند و از طرفی هم نیاز به دریافت خدمات پزشکی دارند به اجرا در آمد. 
فرهنگ سرای سلامت در واقع با اجرای این طرح توانست بین پزشکان، مراکز درمانی و مردم حاشیه نشین شهر اتصال برقرار کند و بدون صرف هزینه اقدام به رفع بخشی از مشکلات درمانی مردم مناطق محروم کند. شناسایی و فعال کردن ظرفیت های مردمی و استفاده از آن در جهت ارائه خدمات به مردم حاشیه شهر که اکثرا دچار آسیب اجتماعی هستند از دیگر اهداف این فرهنگ سرا در اجرای طرح جهاد گران سلامت بود. 

 آیا اجرای این طرح ماندگار است؟
اجرای طرح جهادگران سلامت یکی از  فعالیت های فرهنگی بود که مانند همه طرح های فرهنگی از طریق مشارکت مردمی و پای کار آمدن مردم و پزشکان به یک حرکت اجتماعی و ماندگار تبدیل شد. به عنوان مثال آذین بندی خیابان ها در ایام دهه مهدویت یک حرکت فرهنگی است ولی وقتی مردم اقدام به آذین بندی خیابان ها می کنند تبدیل به یک فعالیت اجتماعی ماندگار می شود. در این طرح هم وقتی مردم که مخاطبان جامعه پزشکی هستند فعالانه شرکت کنند تبدیل به یک حرکت اجتماعی می شود و در نتیجه این اقدام فرهنگی تبدیل به یک حرکت اجتماعی و ماندگار می شود. 

چه تدابیری برای اجرای این طرح در دوره های آتی در نظر گرفته‌اید؟ 
بعد از اجرای موفق جهادگران سلامت در مناطق حاشیه شهر امیدوار هستیم که به سامانه ای از مخاطبین از جمله پزشکان، مراکز بهداشت و ... برسیم که بتوانیم طرح جهادگران سلامت و دیگر طرح های مشابه را به شکل بهتر و در گستره وسیعتری برگزار کنیم. در دوره های بعدی سعی بر این است که با انجام مذاکره با مراکز دارویی در زمینه تجهیز پایگاه سلامت به دارو نیز اقدام شود تا مراجعه کنندگان داروی خود را نیز به صورت رایگان از این پایگاه دریافت کنند. ایجاد زمینه های مناسب در زمینه ارجاع بیماران به مراکز درمانی از جمله مرکز بهداشت و دیگر مراکز درمانی که به صورت خیریه‌ای اداره می‌شود و همچنین مطب پزشکان داوطلب از جمله اقداماتی است که در صورت امکان در دوره های بعدی به اجرا درخواهد آمد. با توجه به هزینه‌های بالای بخش دندان پزشکی در نظر داریم در صورت امکان در دوره‌های بعدی خدمات دندان پزشکی هم در پایگاه‌های سلامت ارائه شود. 

توصیه شما به پزشکان و مراکزی که می توانند با این طرح همکاری کنند چیست؟ 
به نظر من قشر محرومی که در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند از آنجا که افرادی مومن و معتقد هستند و در همه مواقع حساس و مهم انقلاب همیشه در صحنه بوده اند به گردن همه ما حق دارند.بنابراین هر کس به هر نوعی که می تواند باید به این افراد کمک کند و آنها را تحت حمایت قرار دهد. با توجه به شرایط بد اقتصادی و بالا بودن هزینه های درمانی در کشور و از طرفی نیاز مردم مناطق محروم به دریافت خدمات پزشکی رایگان  به نظر می رسد پزشکان و مراکز درمانی و همه کسانی که در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت می کنند اگر بخشی از خدمات خود را معطوف به این افراد کنند از اجر اخروی بسیاری برخوردار خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار