کد خبر: ۲۴۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳ 08 June 2016
رئیس انجمن صنایع غذایی و همگن مازندران میزان شیر تولیدی این استان که وارد کارخانه‌های لینی می‌شود 450 تن برشمرد و گفت: سالانه 50 میلیارد تومان پول برای حمل شیر از خارج استان پرداخت می‌شود.

تابناک مازندران/ اسماعیل خاتمی‌مقدم با اشاره به فعالیت 18 کارخانه فرآورده‌های لبنی در استان مازندران اظهار کرد: میزان شیر تولیدی این استان که وارد کارخانه‌های لبنی می‌شود 450 تن است که این میزان تولید فقط 20 درصد شیر مورد نیاز کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی را تامین می‌کند.
وی با بیان اینکه میزان شیر مورد نیاز کارخانه‌های استان 2 هزار و 300 تن است که بیشتر آن در خارج از استان تامین می‌شود، افزود: میزان شیر تولیدی خودمصرفی مازندران که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود نیز بیشتر از 200 تن نیست.
رئیس انجمن صنایع غذایی و همگن مازندران همچنین با اشاره به اختلاف نظر با سازمان جهاد کشاورزی درباره میزان شیر تولیدی استان خاطر نشان کرد: براساس نظر سازمان جهاد کشاورزی میزان شیر تولیدی استان یک‌هزار و 700 تن است که این میزان نادرست است.
وی با بیان اینکه سالانه 50 میلیارد تومان پول برای حمل شیر خارج از استان توسط کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی مازندران پرداخت می‌شود، تصریح کرد: اگر میزان شیر تولیدی استان کافی باشد ضرورتی برای پرداخت این میزان پول برای ورود شیر از استان‌های دیگر به مازندران وجود ندارد.

خاتمی‌مقدم ظرفیت کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی استان را 3 هزار و 800 تن برشمرد و اضافه کرد: به دلیل نبود مواد اولیه که همان شیر خام است کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی استان با ظرفیت کامل فعالیت ندارند.

وی درباره گرایش مردم به مصرف شیر سنتی گفت: کیفیت مساوی با کام‌پذیری شد و عموما محصولی دارای کیفیت مناسب است که کام‌پذیری مناسبی داشته باشد و در عرضه شیر سنتی چون بیشتر به مزه شیر توجه می‌شود و شیر سنتی به دلیل داشتن چربی به دلیل کام‌پذیری بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با تاکید بر اینکه صنعت بدون خطا نداریم، افزود: مردم برای بهره‌وری از صنایع غذایی به برندها دقت کنند و این روند در کیفیت نقش موثری دارد.

وی با بیان اینکه در عرضه و توزیع شیر سنتی کنترلی وجود ندارد درباره خرید شیر سنتی توسط کارخانجات و احتمال مشکل‌دار بودن این شیر نیز متذکر شد: در کارخانجات به دلیل کنترلی که وجود دارد بسیاری از مشکلاتی که در تولید وجود دارد از بین می‌رود.

خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه در مصرف شیر سنتی در صورت آلوده بودن شیر به تب برفکی امکان انتقال و گسترش بیماری و در نهایت تلفات دامی گسترش پیدا می‌کند، ادامه داد: طی سه سال گذشته میزان ابتلا به تب مالت در مازندران نیز دو برابر شده است.

وی با اعلام اینکه هجمه‌ای که طی سال گذشته به صنعت لبنیات کشور وارد شد در کنار مشکلات اقتصادی و کوچک شدن سبد غذایی خانوار در سرانه مصرف موثر بود، گفت: طی سال‌های اخیر سرانه مصرف لبنیات نیز کاهش یافته است و به دلیل مشکلات اقتصادی باورپذیری را برای توجیه مصرف نکردن لبنیات به دلایل مشکلات جایگزین کرده‌اند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار