تابناک بررسی میکند؛
بيماري تب برفكي يك بيماري ويروسي بسيار عفوني و بشدت واگير مي باشد كه به لحاظ شدت خسارات اقتصادي يكي از موانع اصلي در تامين بداشت و توليد دام و فرآورده هاي دامي محسوب می شود.
کد خبر: ۲۳۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 30 May 2016
به گزارش تابناک از قزوین، تب برفکی بیماری بسیار واگیری است که تقریباً‌ همه زوج‌سمان از جمله نشخوارکنندگان اهلی را مبتلا می‌کند و باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود.
این بیماری عفونی و گاهی کشنده در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.
با این حال کنترل این بیماری که به طاعون صنعت دامداری مشهور است دارای اهمیت است. سید بهمن نقیبی مدیر کل دامپزشکی استان در گفتگویی با اشاره به اهمیت این بیماری معتقد است: در نتیجه  تعامل دستگاههای مرتبط در برخورد قاطع با حمل غیر مجاز دام وحمایت سازمان دامپزشکی کشور در تامین واکسن که علی رغم محدودیتهای موجود انجام شده، خوشبختانه بیماری خطرناک دامی تب برفکی در در استان قزوین  وضعیت نگران کننده ای ندارد.
در این بین یکی از راه های پیشگری از این بیماری واکسیناسیون و مایه کوبی دام است.
نقیبی با بیان اینکه طی 3 ماهه اخیر افزون بر 190 هزار نوبت سر گاو وگوساله وقریب به یک میلیون راس گوسفند وبز بر علیه بیماری مایه کوبی شده اند.
این مسئول با اشاره به بروز این بیماری در شهرستان بویین زهرا ، ورود غیر مجاز دام برای پروار بندی با وضعیت مبهم از حیث ایمنی در برابر بیماری را علت اصلی بروز آن دانسته است.
نقیبی همچنین با اشاره به آغاز طرح سراسری واکسیناسیون دامها در استان  گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور از روزهای پایانی اردیبهشت ماه در استان نیز اجرا خواهد شد.
بیماری تب برفکی در استان قزوین کاملاً کنترل شده است
از سوی دیگر حبیبی معاون عمرانی استانداری قزوین با اشاره به کنترل این بیماری در قزوین، معتقد است قزوین در حال حاضر منطقه یک منطقه سفید محسوب می شود و جای نگرانی نیست اما بستر بیماری همچنان فراهم است .
وی با اشاره به لزوم واکسیناسیون دام در استان قزوین تأکید کرد: فاز جدید واکسیناسیون در آینده نزدیک اجرا می‌شود وفرمانداران ، بخشداران ، شهرداران و دهیاران و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر و روستا باید مسئولان مربوطه را در بحث مبارزه با بیماری‌های دامی یاری کنند.
وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته بیش از 193 هزار بار واکسیناسیون بر علیه بیماری‌ها در حمایت گاو و گوساله انجام شده است ، افزود : با حمایت های خوبی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دارد ، اگر به موقع پیشگیری های لازم به عمل آید خسارت ها به حداقل ممکن خواهد رسید .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار