وی با بیان اینکه در همدان وضعیت خوبی در خصوص مصرف دخانیات نداریم، گفت: در حال حاضر همدان استان سوم کشور در خصوص مصرف دخانیات است.
کد خبر: ۲۳۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 28 May 2016
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در حال حاضر همدان به عنوان استان سوم استعمال دخانیات در کشور است.

به گزارش فارس، جلال‌الدین امیری ظهر امروز در مراسم روز جهانی دخانیات و هفته ملی بدون دخانیات با بیان اینکه در روز جهانی و هفته بدون دخانیات امیدواریم عرضه و مصرف دخانیات روز به روز کاهش یابد، اظهار کرد: در تعریف دخانیات هر محصولی از توتون به شکل تدخینی و یا غیر تدخینی است که مورد استفاده افراد جامعه قرار گیرد که کاهش مصرف آن عمده‌ترین عامل برای پیشگیری از بیماری و مرگ‌ و‌ میر در دنیاست.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات تا سال 2020 در جهان 12 تا 25 درصد مرگ‌ و میرها را در کشورهای صنعتی شامل می‌شود، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته 200 میلیون مرد و 100 میلیون زن و در کشورهای در حال توسعه نیز 700 میلیون مرد و 100 میلیون زن دخانیات مصرف می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در سال 2000 میلادی 2 میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 این آمار در کشورهای توسعه یافته به 3 میلیون نفر و در کشورهای در حال توسعه به 7 میلیون نفر برسد.

وی گفت: علل اصلی مرگ‌ و میرها در سال‌های 1990 تا2020 بیماری‌های قلبی و عروقی، مغزی، انسداد مزمن ریه، عفونت ریه و سرطان ریه بود که اغلب این بیماری‌ها از مصرف سیگار تأثیر می‌گیرد.

امیری به بیان آثار زیان‌بار نیکوتین که منجر به افزایش ضربان قلب و انقباض عروق خونی در قلب می‌شود، اشاره کرد و افزود: متأسفانه در کشورهای خاورمیانه و آسیا اینگونه بیماری‌ها افزایش چشمگیری داشته است در حالی که در کشور چین به علت سیستم‌های طراحی شده این بیماری‌ها کنترل شده است.

وی در خصوص آثار بهداشتی افرادی که در تماس و در معرض دود سیگار هستند، تصریح کرد: این افراد به عنوان کسانی که دود دست دوم را استشمام می‌کنند در کودکان موجب سندرم، مرگ ناگهانی نوزاد، نقایض تکامل عصبی، افزایش بیماری‌های مجاری تنفس تحتانی، علائم آسم و بیماری‌های تنفسی مزمن می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه کشیدن قلیان در طی چند سال اخیر به یک معضل جدی در جامعه تبدیل شده است، بیان کرد: مصرف سیگار در جامعه ما یک قباحت اجتماعی دارد ولی در کشیدن قلیان این حساسیت در جامعه از بین رفته است و متأسفانه قلیان امروز در دورهمی‌های خانوادگی مصرف می‌شود.

وی با بیان مقایسه‌ای در خصوص شیوع مصرف قلیان و سیگار در سال‌های 82 و 86 افزود: طی این سال‌ها مصرف سیگار از 2 به 3 درصد و مصرف قلیان از 12.1 به 26.1 درصد افزایش داشته است.

امیری با بیان اینکه این آمار امروز نگران‌کننده‌تر است، خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آمریکا به دلیل اجرای قانون، بیمارهای مرتبط با استعمال دخانیات در افرادی که دود دوم را استشمام می کنند کاهش بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در همدان وضعیت خوبی در خصوص مصرف دخانیات نداریم، گفت: در حال حاضر همدان استان سوم کشور در خصوص مصرف دخانیات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هم اکنون عدم عرضه قلیان در مراکز عمومی و عدم مصرف سیگار در مراکز آموزشی توسط دانشگاه بوعلی با همکاری استانداری و نیروی انتظامی به شدت دنبال می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار