هیچ‌یک از تخریب‌های صورت گرفته براساس تصمیم فردی و خودسرانه نبوده بلکه با حضور نماینده دادستان در محل صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷ 28 May 2016
این روزها مدام صحبت از تبدیل و تغییر کاربری‌ غیرمجاز اراضی کشاورزی و نابودی باغ‌های همدان به گوش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، این امر منحصر به شهرستان همدان نبوده و گویا در کل کشور فراگیر شده که مقام معظم رهبری هم بارها در فرمایشات خود از تبدیل و تغییر کاربری‌ اراضی کشاوزری ابراز نگرانی کرده‌اند و از وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست خواسته‌اند با این پدیده به طور جدی برخورد کنند.

در همین راستا مسئولان همدانی مطابق آمار ارائه شده در کارگروه امور اقتصادی تولیدی بخش کشاورزی شهرستان در هفته گذشتهف اقدام به تخریب تغییر کاربری‌‌های غیرمجاز به ویژه خانه باغ‌ها در حیدره پشت شهر کردند و این کار تا پایان هفته ادامه داشته است به طوریکه صبح امروز صاحبان باغ‌های این منطقه مقابل درب استانداری تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان در این زمینه هستند.

آنها معتقدند تخریب‌های صورت گرفته در باغ‌‌هایشان به مساحت 30 تا 40 هکتار، بدون صدور اخطاریه بوده و اظهار می‌کنند اگر ساخت خانه باغ‌ها و سایر تغییر کاربری‌ها بدون مجوز بوده پس چگونه تاسیسات برق به آنجا راه یافته است؟ و اینکه چرا در این سال‌ها پیگیر این قضیه نبوده‌اند؟

پس خبرگزاری ایسنا با متولی این امر یعنی جهادکشاورزی شهرستان همدان برای روشن شدن قضیه مصاحبه‌ای ترتیب داد.

هیچ‌یک از تخریب‌ها خودسرانه نبوده است

مدیرجهادکشاورزی شهرستان همدان به ایسنا گفت: هیچ‌یک از تخریب‌های صورت گرفته براساس تصمیم فردی و خودسرانه نبوده بلکه با حضور نماینده دادستان در محل صورت می‌گیرد.

"جواد رشیدی" افزود: براساس تبصره دو قانون امور اراضی کشاورزی، دادستان برای برخورد با متخلفان تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مجوز صادر می‌کند تا علاوه بر تخریب ساخت‌وسازهای صورت گرفته، مانع از انجام تخلف بعدی شویم و حتی گاهی می‌توانیم اقامه دعوی داشته باشیم و نسبت به اخذ جریمه خسارت‌های وارده به اراضی اقدام کنیم.

از قبل اخطاریه صادر شده بود

وی ادامه داد: تقریبا برای همه صاحبان باغ‌ها از قبل اخطاریه صادر شده بود هر چند لزومی به انجام این کار هم نبوده چرا که آنها متخلف بوده‌اند و باید اعمال قانون شود و با توجه به صدور اخطار نیروهای جهادکشاورزی از بدو شروع کار، آنها می‌دانستند این کار خلاف است.

رشیدی در خصوص صدور مجوز برق برای این تغییر کاربری‌ها نیز گفت: مجوز برق با توجه به قوانین صادر می‌شود به طوریکه تاسیسات مجاز در اراضی کشاورزی و باغ‌ها همچون چاه و قنات می‌توانند گواهی برق را دریافت کنند بنابراین به این نام صادر شده وگرنه برای هیچ تغییر کاربری‌ غیرمجازی چنین کاری صورت نمی‌گیرد.

تخریب 39 خانه باغ در حیدره پشت شهر

وی با بیان اینکه هفته گذشته 39 خانه باغ در حیدره پشت شهر تخریب شده و این کار همچنان ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: آمار تغییر کاربری‌ها در این منطقه بیش از 90 مورد است به طوریکه به افرادی که وسیله دارند اخطار و فرصت تخلیه می‌دهیم و اگر خود اقدام به چنین کاری نکنند با حکم دادستانی این امور انجام می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی فراوان تغییر کاربری‌ها و تخریب تدریجی آنها اظهار کرد: متاسفانه این مساله در کشور باب شده و آنقدر زیاد است که رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص تذکر داده‌اند.

کلیه تغییر کاربری‌ها در همدان شناسایی شده‌ است

رشیدی تصریح کرد: در شهرستان همدان کلیه تغییر کاربری‌ها شناسایی شده‌ است که برخی اخطاریه دریافت کرده و برخی در روند معرفی به دادگاه و دریافت حکم هستند؛ در این بین تعدادی از آنها مجوز دارند که با ارائه آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد، تعدادی هم از غیرقانونی بودن کار خود بی‌اطلاع هستند که داوطلبانه در سازمان حضور یافته و تغییر کاربری را اصلاح می‌کنند.

به گفته مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان، این اختیار به مدیران جهادکشاورزی داده شده تا اگر کسی داوطلبانه تغییر کاربری را اصلاح کند تخلفش را نادیده بگیریم و پیگیری قضایی نکنیم سپس می‌توانند برابر قانون درخواست تغییر کاربری داشته باشند.

شناسایی 1600 تغییر کاریری مجاز و غیرمجاز در همدان

وی عنوان کرد: تغییر کاربری‌های اراضی شامل ساخت خانه باغ، دیوار، محوطه‌سازی و ... است به طوریکه در شهرستان همدان حدود 1600 مورد تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز شناسایی شده که اطلا‌ع‌رسانی صورت گرفته تا افرادی که مجوز دارند مراجعه کنند و اگر ندارند نسبت به اصلاح تغییر کاربری اقدام کنند در غیر این صورت به دادگاه معرفی می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار