بهمن نامور مطلق در سومین روز از نمایشگاه ملی صنایع دستی که بزرگترین رخداد این حوزه محسوب می‌شود، به بسیاری از سوالات هنرمندان در پشت میز اطلاعات پاسخ داد.
کد خبر: ۲۳۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲ 28 May 2016
معاون صنایع دستی به همراه پویا محمودیان، مدیرکل صادرات و فریدون میرزالو، مدیرکل آموزش و ترویج صنایع دستی در دقایق پایانی سومین روز از نمایشگاه پشت میز اطلاعات، جلوی در خروجی نشستند و به بسیاری از سوالات هنرمندان پاسخ دادند.

«چرا برخی از صنایع‌دستی فروش نمی‌رود؟» سوالی بود که بسیاری از هنرمندان آن را مطرح کردند و معاون صنایع دستی نیز در پاسخ گفت: سلیقه و نیاز مخاطب تغییر کرده و هنرمندان ما باید صنایع دستی را با توجه به سلیقه جدید آنها ایجاد کنند. برای مثال فرش ایران در کشورهای اروپایی فروش نمی‌رود، زیرا فرش شلوغ و پرنقش ایرانی فضای کوچک خانه آنها را بسته‌تر نشان می‌دهد. آنها به دنبال طرح‌های خلوت متناسب با محیط کوچک آپارتمان‌هایشان هستند. هنرمندان ما باید با توجه به نیازسنجی و سلیقه مخاطب امروزی صنایع دستی را خلق کنند.

اعتراض برخی دیگر از هنرمندان نیز به تبلیغات شهری محدود صنایع دستی مربوط می‌شد که یکی از هنرمندان در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: معاونت صنایع دستی در این‌باره مقصر نیست، زیرا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودجه محدودی را برای برپایی نمایشگاه به این حوزه اختصاص داده، بنابراین پولی برای تبلیغات نمی‌ماند! از طرفی شهرداری در پاسخ به درخواست معاونت صنایع دستی مبنی بر تبلیغات به مناسبت این هفته گفته است، تا زمانی که «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» در سطح تهران برقرار است، امکان تبلیغ برای صنایع دستی وجود ندارد.»

نامور مطلق همچنین در پاسخ به یکی دیگر از هنرمندان مبنی بر اینکه چرا از پولی که هنرمندان پرداخت کرده‌اند، مبلغی را برای تبلیغ اختصاص نداده‌اید، گفت: پولی که شما پرداخت کرده‌اید، تنها برای اجاره غرفه در مصلی بوده است. در واقع ما با پیمانکاری که ارزانترین مبلغ را برای اجاره غرفه‌ها اعلام کرد، وارد مذاکره شدیم.

یکی دیگر از هنرمندان اعتراضش را با این جمله شروع کرد: «هنرمند نباید به دنبال تهیه صندلی برای غرفه‌اش بدود؟» که نامورمطلق در پاسخ گفت: دور از شان یک هنرمند است که در روز افتتاحیه نمایشگاه جلوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رییس جمهور را به خاطر اینکه به غرفه‌اش صندلی کمتری داده‌اند، بگیرد! مسئوولان نمایشگاه پیش بینی نکرده بودند که هر غرفه بیشتر از یک صندلی نیاز دارد.

‌به گزارش ایسنا، با وجود آنکه به دلیل برگزاری نماز جمعه، ساعت شروع سومین روز نمایشگاه ملی صنایع دستی از 10 صبح به 14 تغییر کرد، اما بسیاری از مردم با تصور اینکه نمایشگاه ساعت 10 صبح شروع به کار می‌کند، پشت درهای بسته ماندند. اما با این حال استقبال از سومین روز نمایشگاه در عصر جمعه با حضور خوب مردم مواجه شد و به اوج خودش رسید.

بسیاری دلیل این ناهماهنگی را عملکرد ضعیف روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اطلاع‌رسانی تغییر ساعت نمایشگاه می‌دانستند.

با توجه به اینکه سومین روز نمایشگاه صنایع دستی با استقبال خوبی مواجه شد، اما تعداد کمی از 560 غرفه‌ای که در نمایشگاه مستقر هستند از فروش خود احساس رضایت داشتند.

شواهد نشان می‌دهد با توجه به پولی شدن غرفه‌های صنایع دستی، بسیاری از غرفه‌داران قیمت محصولات‌شان را افزایش داده‌اند تا هزینه‌ای که بابت غرفه پرداخت کرده‌اند، جبران شود. از طرفی با توجه به قدرت خرید مردم، غرفه‌هایی که محصولات چرم، سفال و سرامیک، ظروف مسی، زیورآلات و کیف‌های نمدی عرضه می کردند از فروش خود راضی بودند.

یکی از کارآفرینان استان قزوین در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تا چه اندازه از فروش راضی بوده است، گفت: با اینکه سه روز از افتتاح نمایشگاه صنایع دستی گذشته است تنها 60 هزار تومان فروش داشته‌ام!

هنرمند دیگری که در نمایشگاه ظروف فیروزه کوبی عرضه می‌کند، بیان کرد: در سه روز نمایشگاه تنها یک ظرف 70 هزار تومانی که ارزان‌ترین محصول‌مان است را فروخته‌ایم.

در کنار نارضایتی که برخی از غرفه‌داران داشتند، بازار فروش آش، دوغ و سوغاتی چادرهای عشایری که در محوطه بیرونی شبستان مصلی تهران برپاست، حسابی داغ بود.

بیست‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران از 5 تا 10 خردادماه از ساعت 10 صبح تا 20 در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار