نقش حادثه جده بر روابط تهران - ریاض
با پیروزی دولت یازدهم و تاکید بر تنش زدایی در سطح روابط بین المللی و منطقه ایی تلاش بسیاری برای بهبود روابط ایران و عربستان شده است اما تا کنون موضع گیری این کشور در خصوص پرونده هسته ایی ایران و تنش‌هایی منطقه ایی همچون بحران یمن مانع از رسیدن به این هدف بوده است.
کد خبر: ۲۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 15 April 2015
ماجرا از وقتی شروع شد که دو نوجوان ایرانی از سوی ماموران پلیس عربستان مورد تعرض قرار گرفتند و رسانه ایی شدن این حادثه با واکنش شدید ایران مواجه شد. 

وزارت امورخارجه کاردار عربستان را احضار و «اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به این عمل شنیع و غیرانسانی» را به او ابلاغ کرد اما افکار عمومی اصلا کوتاه نیامد و کار به تجمع در مقابل سفارت عربستان کشید. 

نمایندگان مجلس نیز با تذکر به رییس جمهور در مورد پیگیری جدی این مساله راضی نشدند و به جمع آوری امضا برای طرحی در جهت لغو سفرهای حج عمره پرداختند. بعد از آن نیز در کمیسیون امنیت ملی و با حضور نمایندگان وزارت خارجه، سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در مورد ضرورت تعدیل تعداد سفرهای حج عمره صحبت شد. 

اهمیت این اتفاق و حساسیت مساله تا جایی بود که برخی از مراجع تقلید مانند آیت الله مکارم شیرازی نیز واکنش نشان داده و نهایتا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلیق و متوقف شدن سفر عمره خبر داد. 

حادثه ایی که در فرودگاه جده رخ داد از چند جهت – واکنش های مردمی ، روابط ایران و عربستان ، منافع اقتصادی حج - حائز اهمیت و قابل بررسی است اما در شرایط فعلی منطقه می توان به جرات گفت که مساله روابط ایران و عربستان نسبت به دیگر مسایل اهمیت بیشتری دارد. 

با پیروزی دولت یازدهم و تاکید بر تنش زدایی در سطح روابط بین المللی و منطقه ایی تلاش بسیاری برای بهبود روابط ایران و عربستان شده است اما تا کنون موضع گیری این کشور در خصوص پرونده هسته ایی ایران و تنش‌هایی منطقه ایی همچون بحران یمن مانع از رسیدن به این هدف بوده است. 

اکنون به نظر می‌رسد آن گروهی از فعالان سیاسی که در همه این مدت از بهبود رابطه با عربستان و سیاست‌های دولت در این خصوص خشنود نبودند قصد دارند با بهره گیری از اتفاق اخیر – تعرض به دو نوجوان ایرانی – بر طبل ادامه اختلافات کوبیده و بر تنش‌های موجود دامن زنند لذا انتظار می‌رود که مقامات مسئول و فعالان سیاسی در این رابطه هوشمندانه برخورد کرده و ضمن مدیریت شرایط کنونی از این نوع بهره برداری‌ها و سیاسی کاری‌ها جلوگیری کنند. 

روشن است که مقامات و مسئولان مربوطه نباید تحت تاثیر فضای هیجانی ایجاد شده در جامعه قرار گیرند زیرا این مساله پیامدهای نامطلبوبی در سیاست های منطقه ایی کشورمان خواهد گذاشت. تاکید نمایندگان مجلس برای بررسی سطح روابط ایران و عربستان یکی از موارد است که تجربه قطع رابطه با انگلستان را به ذهن می آورد

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس، در گفت‌و‌گو با تابناک ضمن تاکید بر اینکه ورود به این مساله حق مجلس است گفت : در حقیقت این پاسخ مجلس به شرایطی است که در کشور ایجاد شده اما بهتر است که منطقی و به دور از هیجان و برخوردهای احساسی باشد.

وی افزود: بهتر است که مجلس این مساله را در قالب یک بسته تحقیقی کامل شامل موضوع حج، سیاست‌های تهاجمی عربستان در منطقه و حمایت از تروریسم، روابط منطقه‎ای ایران و مقتضیات زمان ببیند.

این کار‌شناس مسایل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا قطع روابط با عربستان مغایر با سیاست‌های کلی دولت یازدهم و تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود این روابط نیست؟ گفت: عربستان تاکنون به سیاست‌های دولت یازدهم پاسخ مناسب نداده است. از سوی دیگر با توجه به سردمداری عربستان در پروژه های ایران هراسی ، این تصور که فکر کنیم آن‌ها به دنبال ایجاد رابطه منطقی با ایران هستند نگاه بسیار خوشبینانه‎ای است.

وی با تاکید بر درست و بجا بودن ورود مجلس به مساله گفت : باید توجه داشت که این برخورد تحت تاثیر فضای هیجانی در میان افکار عمومی نباشد و برای ایران در حوزه روابط منطقه‎ای مشکل ساز نشود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار