رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران نسبت به کاهش روز افزون این فعالیت جنبی کشاورزان استان در سال های اخیر هشدار داد .
کد خبر: ۲۳۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶ 16 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، مناف شوکت جلیل گفت : نوغانداری در مازندران رو به فراموشی است و امسال فقط یکهزار و 950 جعبه تخم نوغان میان نوغانداران توزیع کردیم که این میزان یک دهم سال های گذشته بویژه سال هایی است که این فعالیت در استان رونق داشت .

وی افزود : در آن سال ها بیشتر از 20 هزار جعبه تخم نوغان توزیع می کردیم و بیشتر از هشت هزار خانوار هم در زمینه فعالیت داشتند ولی امسال کمتر از دو هزار و پارسال دو هزار جعبه تخم نوغان توزیع کردیم .
رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران علت اصلی کاهش فعالیت نوغانداری در استان را پیری نسل نوغاندار دانست و گفت : بررسی ها نشان می دهد که فرزندان نوغانداران حاضر به ادامه فعالیت پدران و مادرانشان نیستند.
وی با اظهار این که پرورش کرم ابریشم یکی از فعالیت های جانبی روستاییان بویژه زنان روستایی مازندران است ، افزود : دلیل اصلی بی رغبتی نسل جدید به ادامه فعالیت نوغانداری ، قیمت پایین پیله ابریشم ، واردات بی رویه بویژه قاچاق و سوداگری این محصول است.
او ادامه داد : تا اوایل دهه دوم پس از انقلاب اسلامی حدود هشت هزار خانوار روستایی به فعالیت نوغانداری مشغول بودند ، اما در حال حاضر کمتر از هزار خانوار کرم ابریشم پرورش می دهند.
توزیع جعبه کرم ابریشم در مازندران از فروردین آغاز می شود شد و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.


** پیش بینی تولید 60 تنی پیله 

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران پیش بینی کرد که امسال نیز همانند سال پیش حدود 60 تن پیله ابریشم تر در استان مازندران استحصال شود. 
وی گفت : وضعیت درختان توت و برگ این درخت به عنوان مهم ترین غذای کرم ابریشم امسال در استان مطلوب است و تحقق پیش بینی تولید این میزان پیله نیز دور از انتظار نیست.
او افزود : 475 هکتار توتستان در مازندران فقط برای تامین ماده غذایی کرم ابریشم وجود دارد و از این بابت نوغانداران مشکلی نخواهند داشت . 
شوکت جلیل در باره قیمت پیله ابریشم نیز گفت : در حال حاضر قیمت هر کیلو پیله تر ابریشم در بازار آزاد 220 تا 230 هزار ریال است که نسبت به سال قبل تغییر نکرده است.
وی قمیت تضمینی این محصول را در سال گذشته 151 هزار ریال اعلام کرد و افزود : هر چند قیمت بازار پیله ابریشم به نسبت قیمت تضمینی بالاتر و تقاضا در بازار آزاد نیز وجود دارد، اما هنوز شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی امسال را تعیین نکرده است.
شوکت جلیل بیان داشت : البته در چند سال اخیر نوغانداران محصول خودشان را به دلیل قیمت پایین تر از بازار ، تحویل مراکز خرید دولتی ندادند.
وی قیمت هر جعبه تخم نوغان را هم امسال 75 هزار ریال اعلام کرد و گفت که قیمت امسال نسبت به سال پیش تغییری نداشت .
تخم کرم ابریشم در مدت 10 روز به صورت لارو و کرم در می آید و پس از 28 تا 30 روز نیز شروع به پیله زنی می کند.
پانزدهم فروردین تا اواسط تیر ماه هر سال زمان آغاز و پایان پرورش کرم ابریشم در مازندران است.
روستاییان بخش های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل ، آهنگرکلا قائمشهر و لفور سوادکوه بیشترین فعالیت نوغانداری را در مازندران انجام می دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار