رئیس مرکز مدیریت و حوادث و فوریت های پزشکی اورژانس 115 بابل گفت که یک جوان 24 ساله بابلی بعد از ایست قلبی ، با اطلاع رسانی بموقع و کمک تکنسین های اورژانس به زندگی بازگشت.
کد خبر: ۲۲۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 14 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، احمد محمدپور افزود : عصر روز گذشته خانواده این جوان 24 ساله با اورژانس 115 تماس گرفتند و اعلام کردند که جوانشان به طور ناگهانی بی هوش شده است.

وی ادامه داد : پس از دریافت این خبر بلافاصله تکنسین های پایگاه امیرکلا به محل حادثه اعزام شدند و پس از انجام معاینات اولیه متوجه ایست قلبی و تنفسی بیمار شدند.
محمدپور توضیح داد : تکنسین ها بعد از انجام اقدامات لازم برای احیای قلبی و تنفسی ( CPR ) ، سرم تراپی و نیز تزریق نالوکسان موفق شدند جوان را به زندگی بازگردانند.
ایست قلبی- تنفسی یکی از خطیرترین وضعیت هایی است که نیاز به اقدام فوری جهت حفظ حیات و پیشگیری از ضایعات جبران ناپذیر اندام های حیاتی بدن دارد. 
بر اساس گزارش های پزشکی رسمی درحال حاضر فقط ۱۰ درصد موارد احیاء داخل یا خارج از بیمارستان موجب بقاء طولانی مدت بیماران می‌شود.
* ایست قلبی چیست ؟
یست قلبی حالتی است که ضربان قلب به طور کامل از بین می رود که علت آن عدم پمپ کامل خون توسط قلب است.
این حالت می تواند به دنبال سکته قلبی، شوک، خونریزی های شدید، برق گرفتگی و... رخ دهد. تاخیر در امداد و درمان فرد حادثه دیده حتی برای 3 الی 5 دقیقه نیز می تواند باعث مرگ و آسیب دیدگی فرد شود. بروز این حالت در مردان تا سن 45 سالگی بیش از زنان ، اما پس‌ از آن‌ برابر است‌.


* علایم‌ ایست قلبی

منگی‌ کوتاه‌مدت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ غش‌ کردن‌ و از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ ، لمس نشدن نبض‌ ، توقف تنفس‌ ، آبی - سفید شدن رنگ پوست ، گشاد شدن مردمک های چشم ، تشنج‌ و گاهی‌ از دست‌ رفتن‌ کنترل‌ ادرار و مدفوع‌ از علائم ایست قلبی است.
غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید ، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌ نبض وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود .


* علل ایست قلبی 

یک فوق تخصص جراحی قلب باز در باره علل ایست قلبی به خبرنگار ایرنا گفت : کاهش جریان خون در رگ ها و افزایش فشاری که بر روی آن وارد می شود سبب بروز مشکلات قلبی می شود.
دکتر شروین ضیابخش طبری افزود : همه دردهای مربوط به بیماری های قلبی مشابه هم نیست بلکه مواردی از قبیل ؛ گرفتگی در قسمت جلو و پشت قفسه سینه ، درد در قسمت روی شکم و زیر جناق سینه ، درد در ناحیه دست از جمله علائم بروز بیماری قلبی است.
وی بیان داشت : شایع ترین علت مرگ در جمعیت عمومی جهان و کشورمان بیماری های قلبی است که در سال های اخیر افزایش و میانگین سنی آن نیز کاهش یافته است.
این فوق تخصص قلب علت شیوع این بیماری را ماشینی شدن زندگی، کم شدن فعالیت روزانه بدنی،‌ مصرف غذاهای آماده موسوم به فست فود و چاقی است.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندارن اظهار داشت : تمام کسانی که با علائم بیماری قلبی مواجه هستند ، برای جلوگیری از شیوع آن باید فوری به پزشک مراجعه کنند.
برخی بیماری های عروق قلب در مازندران به دلیل مصرف بالای غذاهای پر کالری و تغذیه نامناسب بیشتر از دیگر استان های کشور است .
این فوق تخصص قلب از شهروندان خواست تا پیاده روی و رژیم غذایی مناسب را جزو برنا مه های مهم زندگی خود قرار دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار