سرپرست هیئت‌های کاوش دستکندهای همدان با اشاره به اینکه دستکند ارزانفود همدان قابلیت ثبت جهانی دارد، گفت: نمایندگان یونسکو از دستکند ارزانفود در مهر ماه امسال بازدید می‎کنند.
کد خبر: ۲۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 15 April 2015
سرپرست هیئت‌های کاوش دستکندهای همدان با اشاره به اینکه دستکند ارزانفود همدان قابلیت ثبت جهانی دارد، گفت: نمایندگان یونسکو از دستکند ارزانفود در مهر ماه امسال بازدید میکنند.

به گزارش تسنیم؛ علی خاکسار با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی معماری دستکند در مهر ماه امسال اظهار داشت: یکی از برنامههای جنبی این همایش، بازدید مهمانان خارجی همایش از دستکند ارزانفود است.

وی با بیان اینکه ۵۰ نفر از مهمانان خارجی همایش از کشورهای مختلف برای بازدید از دستکند ارزانفود به همدان سفر میکنند، گفت: یکی از نکات مهم، حضور نمایندگان یونسکو در استان همدان است که مهر ماه عملی میشود.

خاکسار با اشاره به اینکه ۶ اثر برای ثبت حهانی از استان همدان معرفی شده است، تصریح کرد: دستکند ارزانفود به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله معماری زیبا، حریم آزاد و بکر و طبیعی بودن شانس بسیاری برای ثبت جهانی دارد.

وی با اعلام اینکه نخستین دوره همایش بینالمللی معماری دستکند سال ۹۱ در استان  کرمان برگزار شد، بیان کرد: در آن دوره قرار شد تا همایش هر دوسال یک بار برگزار شود و براین اساس تقاضا شد تا دوره دوم همایش در استان همدان برگزار شود.

سرپرست هیئت‌های کاوش دستکندهای همدان با اشاره به اینکه مقدمات کار فراهم شده و تفاهم‌نامه‌ای بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران با اداره کل میراث فرهنگی همدان به امضا رسید، گفت: برای تامین اعتبار برگزاری همایش معماری دستکند مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت که آنها اعلام کردند اعتباری برای تخصیص به این همایش نداریم.

وی با اعلام اینکه برای برگزاری این همایش ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز بود، افزود: با توجه به اینکه استان همدان نیز توان تامین مالی این همایش را نداشت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران به عنوان برگزارکننده همایش انتخاب شده و این همایش مهر ماه امسال در تهران برگزار میشود.

خاکسار با تاکید بر اینکه برگزاری این همایش در همدان تاثیرات مثبت بسیاری را در پی دارد، گفت: اگر این همایش در همدان برگزار می‌شد در ثبت جهانی دستکندهای همدان امتیاز بسیار بزرگی بود که چند سال دنبال برگزاری آن در همدان بودیم.

سرپرست هیئتهای کاوش دستکندهای همدان اظهار داشت: از ماه‌های گذشته با استانداری همدان برای برگزاری جلسه در زمنه تصمیم‌گیری این همایش مکاتبه شد ولی جلسه دیر برگزار شده و در نهایت همدان فرصت برگزاری همایش را از دست داد.

 

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار