کد خبر: ۲۲۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 08 May 2016
به گزارش تابناک یزد،مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد حداقل و حداکثر زمان انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس شهر یزد را 5 و 8 دقیقه اعلام کرد و از جابه‌جایی روزانه 80 هزار مسافر از سوی ناوگان اتوبوسرانی یزد خبر‌داد.
خدمات ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه اتوبوس در شهر یزد بیش از سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مورد استقبال است؛ از این رو کیفیت ارائه خدمات از سوی این ناوگان به شدت مورد توجه شهروندان است.
شهروندان یزدی از بازه زمانی انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس ناراضی هستند و این نارضایتی به ویژه در حومه شهر که زمان انتظار برای اتوبوس‌ها طولانی‌تر از داخل شهر است بیشتر دیده می‌شود.
برخی از شهروندان عقیده دارند؛ اگر چه زمان انتظار در ایستگاه‌ها 5 تا 10 دقیقه تعیین شده است اما در بسیاری از مواقع 2 اتوبوس هم زمان ایستگاه را ترک می‌کنند و تا آمدن اتوبوس بعدی، نزدیک به 45‌دقیقه باید منتظر اتوبوس ماند.

طولانی‌بودن زمان انتظار در ایستگاه‌ها
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: اگر برای رسیدن از پایانه شهدای محراب به مرکز شهر به ویژه میدان باهنر، اتوبوس را برای جابه‌جایی انتخاب کنید، اگرچه مسیر چندان طولانی نیست اما حدود یک ساعت زمان را برای رسیدن به مقصد باید در نظر بگیرید چرا که اغلب اتوبوس‌ها خارج از زمان تعیین شده در ایستگاه توقف می‌کنند.
«مرتضی جعفری» افزود: بسیاری از مسافران از زمانی که باید برای سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه منتظر بمانند راضی نیستند و با این وضعیت نباید انتظار داشت که شهروندان از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استقبال کنند.
وی ادامه داد: زمان انتظار در برخی از ایستگاه به طور متوسط حتی بیش از یک ربع طول می‌کشد، ضمن این‌که گاهی چند اتوبوس‌ یک خط به طور همزمان به ایستگاه‌ می‌رسند که همین موضوع نشان می‌دهد، زمان درست توقف در ایستگاه‌ها رعایت نمی‌شود و همچنین حرکت همزمان اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها موجب می‌شود که مسافران زمان‌های طولانی و گاهی تا یک ساعت منتظر رفت و برگشت اتوبوس‌ها در خط و رسیدن مجدد آنها به ایستگاه مورد نظرشان باشند.
 این شهروند با بیان این‌که تنها سرویس دهی مناسب سازمان اتوبوسرانی در خیابان آیت‌الله کاشانی مشاهده می‌شود، تاکید کرد: زمان انتظار در بقیه خطوط اتوبوسرانی شهر یزد با آنچه در تابلو ایستگاه به مسافر اعلام شده، بسیار متفاوت است.

مشکلات شهروندان برای پرداخت الکترونیکی کرایه
یکی دیگر از شهروندان یزدی از نحوه برخورد راننده‌ها برای دریافت هزینه جابه‌جایی در قالب کارت به جای پرداخت نقدی انتقاد کرد و افزود: برخی از شهروندان به دلیل این‌که از اتوبوس استفاده دائمی نمی‌کنند، کارت شهروندی خریداری نکرده‌اند.
«زهرا مظاهری» ادامه داد: سازمان اتوبوسرانی باید راننده را توجیه کند که وجه نقد را به‌جاری کارت الکترونیک از برخی از مسافران قبول کنند و با مسافران برخورد نامناسبی نکنند.
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز خواستار افزایش تعداد ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها برای ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شد و اظهار کرد: آلودگی هوای شهر، دغدغه‌های بسیاری برای حافظان محیط زیست ایجاد کرده است و تقویت ناوگان اتوبوسرانی برای رفع این دغدغه لازم و ضروری است.
«حامد اسماعیلی» با بیان این‌که یکی از دلایل استفاده نکردن از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی طولانی شدن زمان سفر است، گفت: سازمان اتوبوسرانی می‌تواند با تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل و کاهش زمان انتظار در ایستگاه‌ها، مردم را به استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ترغیب کند.
وی ادامه داد: مردم انتظار دارند مسافت مورد نظر را در کم‌ترین زمان ممکن با اتوبوس طی کنند اما زمانی که مدت انتظار در ایستگاه بیش از زمانی است که شهروندان برای طی مسافت باید وقت بگذارند، طبیعی است که از ناوگان عمومی استقبال نخواهند کرد.

تاثیر ترافیک سنگین بر زمان توقف اتوبوس
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد، دلیل اصلی طولانی شدن زمان انتظار در برخی از ایستگاه‌ها را ترافیک سنگین معابر به ویژه معابر هسته مرکزی شهر اعلام کرد و افزود: به دلیل همین ترافیک است که در برخی مواقع  2‌اتوبوس همزمان به یک ایستگاه می‌رسند و زمان انتظارها به هم می‌خورد.
«محمدجواد کریمی» اظهار کرد: حداقل مدت انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس 5‌دقیقه و حداکثر 8‌دقیقه است. وی ادامه داد: زمانی که اتوبوس‌ها در تقاطع‌های مرکز شهر به ویژه چهارراه شهدا به مدت طولانی معطل شوند، قطعا برنامه زمان بندی توقف در ایستگاه‌ها به هم خواهد خورد که این مشکل به ویژه در فاصله چهارراه شهدا و میدان شهید بهشتی و خیابان فرخی به وفور رخ می‌دهد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد با بیان این‌که روزانه 80 هزار نفر از ناوگان اتوبوسرانی یزد استفاده می‌کنند، از شهروندان خواست در صورت بروز مشکل و انتظار بیش از زمان تعیین شده در ایستگا‌ها، مراتب را با تماس با شماره 37200401 به مرکز پیام سازمان اتوبوسرانی اطلاع دهند.
کریمی درباره دریافت کرایه الکترونیک از مسافران ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: بهای بلیت باید به‌صورت الکترونیکی دریافت شود چرا که دریافت پول نقد مشکلات بسیاری برای سازمان ایجاد خواهد کرد و مشکلات بهداشتی نیز به همراه دارد.
وی درباره نرخ جابه‌جایی با ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: کرایه جابه‌جایی در خطوط شهری 345‌تومان و در خطوط حومه تا هزار تومان است و برای سال جاری نیز افزایش 10‌تا‌12‌درصدی کرایه برای تصویب به شورای شهر یزد ارسال شده است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار