طرح سوال مجدد از شهردار؛
از سروان سهراب خان درسال 1316 شمسی که سال تأسیس شهرداری ایلام است تا یزدان قبادیان در سال 1395 سی نفر کلیددار شهرداری ایلام بوده‌اند.اوایل فروردین سال 94 بود که یزدان قبادیان با رای اکثریت شورای شهر و تایید حکم به وسیله وزارت کشور به عنوان شهردار ایلام انتخاب شد.دوران مدیریتی که از ابتدا با بحران شروع شده و یک عزم جزم را برای خدمت به مردم می طلبید.
کد خبر: ۲۲۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 08 May 2016
اوایل فروردین سال 94 بود که یزدان قبادیان با رای اکثریت شورای شهر و تایید حکم به وسیله وزارت کشور به عنوان شهردار ایلام انتخاب شد.دوران مدیریتی که از ابتدا با بحران شروع شده و یک عزم جزم را برای خدمت به مردم می طلبید.
شهرداری ایلام در حال مرمت و بازسازی خرابی های سیل آن هم با دستان خالی بود که طرح سوال و استیضاح شهردار توسط برخی اعضای شورای شهر کلید خورد.این در حالی بود که کمتر از 8 ماه از آغاز دوران مدیریت قبادیان در شهرداری ایلام می گذشت و هیچ عقل سلیمی استیضاح در شرایط بحرانی سیل را نمی پذیرفت.البته این طرح سوال و استیضاح در صحن شورا رای نیاورد و قبادیان به کار خود ادامه داد.
به گزارش تابناک ایلام،پس از اولین استیضاح شهردار ایلام در کمتر از 8 ماه امروز تقریبا در سالگرد صدور حکم شهردار مجددا 13 سوال از طرف برخی اعضای شورای شهر به شهردار ایلام ابلاغ شده است.سوالاتی که به نظر دوستان شورای شهر از پاسخی که شهردار خواهد داد قانعنشده و در نتیجه قبادیان برای بار دوم استیضاح خواهد شد.استیضاح یک شهردار در طول یکسال و آن هم دو بار در کمترین دوره ای اتفاق افتاده است.14 اردیبهشت سوالات شوراییان به شهردار ابلاغ شده است و شهردار ایلام تا روز 24 اردیبهشت یعنی آخر همین هفته فرصت پاسخگویی خواهد داشت.
فارغ از تمام کاستی ها و فزونی ها و باید ها و نبایدها این استیضاح وئ طرح سوال دقیقا سه سوال را در ذهن مردم به وجود آورده است.اول اینکه استیضاح شهردار در کمتر از 8 ماه اگر به خاطر ضعف عملکرد شهردار باشد باز هم مقصر اصلی خود شوراییان هستند که نسنجیده و نشناخته انتخاب کرده و فرصت مردم و شهر و اعتبارات را هدر داده ان.ولی اگر دلیل دیگری دارد باز هم این دلیل را باید در شورای شهر ایلام جستجو کرد و دید که آیا مقاومت در برابر خواسته ای باعث این هیجان کاذب استیضاح شده و یا عزل و نصبی باید صورت می گرفته و نگرفته که شوراییان را رنجور کرده است.
آنچه عیان است در یکسال گذشته کارهای بسیار خوبی در سطح شهر ایلام به انجام رسیده و این امورات در شهر نمود عینی دارند.حال از طرفی برخی شوراییان این خدمات را حاصل تلاش خود دانسته و سهم شهرداری را ناچیز می دانند و از طرفی منطقی تر این است که این خدمات را از آن شهرداری دانست و بعد شورای شهر.

به هر حال این کش و قوس های موجود بین شورای شهر و شهرداری ایلام باید در یک مقطع زمانی به اتمام برسد ،چرا که در این بین فقط مردم و شهر ایلام متضرر خواهند شد.فرصتی که باید شهرداری به خدمات عمومی اختصاص دهد در مسیر استیضاح و طرح سوال هر لحظه هدر خواهد رفت.شورای محترم شهر ایلام باید این مهم را مد نظر داشته باشد که چشم بسته به میدان نرفته و فرصت سوزی ننماید،منطقی تر آن است که مخالفان شهردار در شورای شهر عدد خود را به 8 رسانده و آنگاه برای استیضاح شهردار اقدام نمایند.

از طرفی شهرداری هم باید تعامل خود را با شورای شهر افزایش دهد.شهردار باید نقش نظارتی شوراییان که نماینده مردم بوده(شهردار ایلام سابقه حضور 8 ساله در شورا را دارد) را محترم شمرده و مصوبات قانونی شورای شهر را اجرا نماید.بدون شک شهر ایلام از این عدم تعاملات متضرر شده و مردم بازنده اصلی میدان خواهند بود.

اقدام جالب دیگری که در این روزها همه آن را یک حرکت انتحاری دانسته و از حق شهردار برای تغییر مدیران غافل شده اند جابجایی 14 مدیر و رئیس سازمان در درون بدنه شهرداری در طول 24 ساعت می باشد.برخی بر این عقیده هستند که این افراد نزدیکان به برخی اعضای شورای شهر ایلام می باشند و در پاسخ به طرح سوال توسط شورا جابجا شده اند.از طرفی جابجایی مدیر حق مسلم شهردار بوده و در قانون این حق برای شهردار لحاظ شده است.

به هر حال باید دید این طرح سوال و استیضاح به کجا خواهد انجامید.درخواست اولیه سوال از شهردار توسط چهار نماینده شورا امضا شده است.ولی آنچه که به نظر می رسد برای استیضاح شهردار دو نفر دیگر نیز به این افراد اضافه خواهند شد.مخالفان عملکرد شهردار در حال رایزنی برای جذب آرای هفتمین و هشتمین نمایندگان شورا بوده و امید دارند بتوانند این بار شهردار را عزل نمایند.ولی با توجه به آرایش موجود در شورای شهر این مهم چندان آسان و سهل الامکان نخواهد بود.
نکته آخر اینکه در این بازی بازنده اصلی میدان مردم خواهند بود.قابل توجه مردم نیک سیرت ایلام باید عرض شود که شهرداری در سال 94 بدترین سال را از لحاظ اختصاص اعتبار و خسارت وارده در 20 سال گذشته تجربه کرده است.ولی در عین حال توانسته پروژه های خوبی را اجرایی نماید.
پسندیده تر آن است که با پا در میانی بزرگان دو طرف اختلاف نظر را کنار گذاشته و این یک سال و چند ماه عمر باقی مانده شورا را به خدمت گذاری به مردم اختصاص دهند.
در مطالب بعدی اطلاعات بیشتری در مورد پروسه ی طرح سوال و استیضاح شهردار به سمع و نظر شما خواهد رسید.
 از سروان سهراب خان درسال 1316 شمسی که سال تأسیس شهرداری ایلام است تا یزدان قبادیان در سال 1395 سی نفر کلیددار شهرداری ایلام بوده‌اند.یزدان قبادیان سی و پنجمین شهردار ایلام (برخی افراد دوبار شهردار یا سرپرست بوده اند)با 9 رای موافق یک رای مخالف و یک رای ممتنع در آخرین روزهای سال 93 توسط شورا انتخاب و در اوایل سال 94 حکم وی توسط وزارت کشور تایید شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار