بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴ 13 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

افزایش میزان سرمایه گذاری صنعتی در گیلان
به گزارش تابناک گیلان، علی منتظری با بیان رشد میزان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در گیلان، اظهار داشت: در سال گذشته 147 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان صادر شد که مجموع سرمایه‌گذاری آنها بیش از 7600 میلیارد ریال بوده و  چهار هزار و 808 نفر نیز به صورت مستقیم در آنها مشغول بکار شدند.

وی افزود: در این مدت، صنایع غذایی و آشامیدنی‌ها، محصولات فلزی و ماشین آلات و تجهیزات، محصولات لاستیکی و پلاستیکی و صنایع چوبی وسلولزی بیشترین تعداد پروانه های بهره برداری را به خود اختصاص دادند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، بیشترین سهم سرمایه‌گذاری‌های صنعتی را به ترتیب شامل ساخت محصولات فلزی با بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، محصولات غذایی و آشامیدنی با بیش از هزار میلیارد ریال، تولید منسوجات با 788میلیارد ریال، صنایع چوب با 753 میلیارد ریال و ماشین آلات و دستگاه‌های برقی را با 750میلیارد ریال سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

منتظری خاطرنشان کرد: از مجموع 147 فقره پروانه بهره‌برداری، محصولات غذایی و آشامیدنی، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و محصولات فلزی به ترتیب بیشترین آمار ایجاد اشتغال را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به صدور 332 فقره جواز تأسیس صنعتی در استان طی سال گذشته، تصریح کرد: این میزان جواز تأسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از 13 هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای شش هزار و 500 نفر صادر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، عمده‌ترین میزان سهم جواز تأسیس صنعتی را به ترتیب شامل محصولات غذایی و آشامیدنی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، صنایع چوبی، محصولات فلزی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات عنوان کرد.

منتظری با اشاره به رشد 22 درصدی در صدور جواز طرح توسعه صنعتی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 92 ، از صدور 44 مجوز طرح توسعه صنعتی در استان طی سال 93 خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال پیش تر 36 فقره جواز طرح توسعه صنعتی صادر شده بود.

وی افزود: انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی در اجرای این طرح‌های صنعتی برای بیش از 1800 نفر اشتغال جدید ایجاد شود.


مصاف تیم ملی با سامورایی ها
به گزارش تابناک گیلان،علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته پس از برگزاری جلسه مذاکره با کی‌روش در جمع خبرنگاران از برگزاری چند دیدار تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال ایران خبر داد. البته رئیس فدراسیون نام تیم‌های فوق را فاش نکرد تا این موضوع در هاله‌ای از ابهام باشد.

بر همین اساس مشخص شد که یکی از تیم‌های فوق تیم ملی ژاپن است که در صورت محقق شدن این دیدار، باید آن را حاصل سفر نوروزی رئیس فدراسیون فوتبال به خاور دور و مذاکرات بین کفاشیان و رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن عنوان کرد.

البته کفاشیان پیش از این در گفت و گوی خود با فارس که قبل از عید انجام داده بود از دوستی و رفاقت خود با رئیس فدراسیون ژاپن خبر داده بود و به نظر می‌رسد در راستای دوستی طرفین، برگزاری این دیدار در سال 94 محقق خواهد شد و فقط باید منتظر زمان و مکان آن باقی ماند.

دیگر تیمی که تیم ملی ایران قرار است با آن بازی کند، مسابقه تدارکاتی با ازبکستان است که پیش از این نیز برگزاری این دیدار و زمان و مکان آن نیز قطعی شده بود.

به گزارش فارس، پس از اینکه ازبکستان قبل از جام ملت‌های آسیا به خواسته خود که دیدار تدارکاتی با تیم ملی ایران بود، نرسید؛ مذاکرات و نامه‌نگاری‌ها پس از جام ملت‌های آسیا همچنان از سوی فدراسیون ازبکستان با فدراسیون فوتبال ایران ادامه پیدا کرد.

بر همین اساس ازبک‌ها در نامه‌ای رسمی به فدراسیون ایران اعلام کرده‌اند که حاضر هستند در تاریخ 21 مهرماه سال آینده در تاشکند برای انجام دیداری تداکاتی میزبان کشورمان باشند.

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران این نامه را در انتظار تأیید کی‌روش گذاشته‌اند تا سرمربی پرتغالی در خصوص برگزاری مسابقه با ازبکستان حرف آخر را بزند، هرچند که یک شرط دیگر برای برگزاری این دیدار وجود داشت و شرط فوق این بود که تیم‌های ایران و ازبکستان در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2019 و مقدماتی جام جهانی 2018 که به صورت ادغام شده سال دیگر برگزار می‌شود، با یکدیگر همگروه نشوند که به دلیل اینکه هر دو تیم در سید یک این رقابت‌ها قرار دارند، این مسابقه نیز تقریباً قطعی به نظر می‌رسد.

در نهایت سومین تیم تدارکاتی نیز تیم ملی بحرین است که البته این تیم در سید 2 رقابت‌ها قرار دارد و این دیدار تدارکاتی در صورتی محقق خواهد شد که تیم ملی ایران در گروه‌بندی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 با تیم ملی بحرین همگروه نشود.


همه برای کاهش بیکاری دست به کار شوند
به گزارش تابناک گیلان، محمدعلی نجفی روز دوشنبه در مراسم معرفی شصت و چهارمین شهردار کلانشهر رشت افزود: سفر رییس جمهوری و هیأت دولت به گیلان، پر خیر و برکت خواهد بود و این سفر، جزو خواسته های مردم این استان بوده است.

وی با اشاره به برنامه های رییس جمهوری در سفر به گیلان ادامه داد: دیدار عمومی با مردم، سرمایه گذاران، ایثارگران، علما و نخبگان، جلسه شورای اداری استان و در نهایت نشست خبری دکتر روحانی با اصحاب رسانه از جمله برنامه های این سفر است.

نجفی همچنین از حضور شماری از وزرا و معاونان رییس جمهوری در این سفر خبر داد و گفت: در سفر کاروان تدبیر و امید به گیلان، برنامه های بازدید از شهرستان ها نیز در نظر گرفته شده است.

استاندار گیلان با یادآوری نشست ها و جلسات کاری در ارتباط با پروژه های این استان که با حضور جمعی از وزرا و معاونان رییس جمهوری برگزار شد، افزود: در جلسه ای که با حضور دکتر روحانی تشکیل شد، علیرغم وجود مشکلاتی در بخش تأمین اعتبار ، رییس جمهوری عنایت ویژه ای داشتند و در این سفر، بسیاری از پروژه ها محقق می شود.

استاندار گیلان همچنین به برگزاری نشست هماهنگی حضور گیلانی های مقیم خارج از کشور در سفر کاروان تدبیر و امید به استان اشاره و اضافه کرد: در این نشست که با رویکرد فراهم سازی زمینه حضور سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور با اولویت گیلانی ها و همچنین تمام کسانی که علاقمند به توسعه سرمایه گذاری در این استان هستند، برگزار شد؛ استقبالی خوب از طرف سرمایه گذاران به عمل آمد. 

به گفته نجفی؛ تا دیروز 54 سرمایه گذار برای نقش آفرینی در این عرصه آمادگی خود را اعلام کرده اند که این، فرصت مناسبی برای توسعه استان است.

وی همچنین با بیان اینکه تورم در گیلان طی سال گذشته از متوسط کشوری دو درصد پایین تر بوده، ادامه داد: تلاش هایی نیز برای کاهش نرخ بیکاری در استان انجام شده ولی قابل قبول نیست و باید بیکاری باز هم کاهش یابد.

رییس جمهوری و هیأت دولت، چهارشنبه بیست و ششم فروردین ماه جاری پانزدهمین سفر استانی را به گیلان انجام می دهند. 

رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید پیش از این به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان و قم سفر کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش؛ شهر رشت را پیشانی استان خواند و با تاکید بر لزوم توسعه سرمایه گذاری در حوزه های شهری بیان داشت: این امر مهم، جزو اولویت هایی است که باید به آن توجهی جدی شود چراکه با اعتبارات محدود دولتی و امکانات عمومی، نمی توان نسبت با نیازهای متعدد شهروندان در حوزه های مختلف شهری پاسخگو بود.

نجفی انضباط مالی و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و توانمندی های شهری و عدالت در رسیدگی به مناطق را از جمله رویکردهای مهم مدیریت شهری خواند.

وی موضوع ساماندهی پسماند شهری را نیز از دیگر امور مهم در حوزه خدمات شهر رشت ذکر و اضافه کرد: در حالیکه بسیاری از بودجه های شهری باید برای عمران و آبادانی صرف شود، هزینه جمع آوری زباله می شود حال اینکه باید تفکیک زباله از مبدا مورد توجه جدی باشد.

وی همچنین خواستار انجام برنامه ریزی های درست و اصولی برای کاهش مخاطرات زیست محیطی شد و بر لزوم ساماندهی منطقه سراوان و زباله های موجود در این منطقه تاکید و اظهار کرد: برای جذب سرمایه گذار در رابطه با احداث کارهانه های کمپوست باید تلاش بیشتری انجام شود.

در خاتمه این جلسه، محمدعلی ثابت قدم با حکم وزیر کشور به عنوان شهردار جدید کلانشهر رشت معرفی شد.

اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت، در هشتاد و دومین جلسه این شورا که نیمه بهمن ماه سال گذشته برگزار شد؛ با 9 رای، محمدعلی ثابت قدم را به عنوان شهردار رشت انتخاب کردند.

شورای اسلامی کلانشهر رشت در مهرماه سال گذشته پس از برکناری محمدابراهیم خلیلی شهردار سابق، مسعود کاظمی یکی از اعضای این شورا را در بیست و نهم آذرماه با 10 رأی به عنوان شهردار کلانشهر رشت انتخاب کرده بود که پس از آن، فرمانداری شهرستان رشت نسبت به این گزینش شورا ، اشکال شکلی وارد کرد و بر این اساس، انتخاب شهردار به رای گیری مجدد موکول شد و پس از برگزاری دوباره جلسه شورا و انجام رأی گیری ، محمدعلی ثابت قدم ، به عنوان شهردار رشت انتخاب شد.

وی از تیرماه سال 1391 تا تیرماه سال 1392 شهردار رشت بوده است.

کلانشهر رشت یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت سیار و 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد.


تعهدات بیمه شدگان تامین اجتماعی پرداخت شد
به گزارش تابناک گیلان ،جمیل  حق‌پرست، مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت پرداخت شده به بیمه شدگان و مستمری بگیران این استان را در سال 93 بیش از 10.800 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: متوسط پرداخت ماهیانه آن بالغ بر 900 میلیارد ریال است.

وی این تعهدات را شامل مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، پروتز و اورتز (تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی)، غرامت نقص عضو مقطوع، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و به عنوان تعهدات کوتاه مدت و همچنین مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی کلی، از کارافتادگی جزیی، بازماندگان و نیز مزایای نقدی، غیرنقدی و عیدی مستمری بگیران (کمک عائله مندی، کمک هزینه اولاد و عیدی ) را به عنوان تعهدات بلندمدت عنوان کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: در سال 93 جمع پرداختی هزینه تعهدات فوق بالغ بر مبلغ 10.853 میلیارد ریال بوده است که از این میان 1.026 میلیارد ریال برای انواع مستمری ، 500 میلیارد ریال به عنوان مقرری بیمه بیکاری و 324 میلیارد ریال به منظور سایر تعهدات کوتاه مدت پرداخت شده است.

حق‌پرست افزود: این میزان بجز از هزینه‌های درمانی است که توسط مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان در مراکز درمانی ملکی و غیر ملکی شامل بیمارستان‌ها و پاراکلینیک‌ها  صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در راستای گسترش خدمات غیرحضوری توسط تامین اجتماعی گیلان دریافت و صدور بیش از 56 هزار لیست و فیش حق بیمه در اسفند ماه 93 انجام شد.
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان افزود: به دنبال عملیاتی شدن فازهای مختلف طرح تسری خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی دربین جامعه هدف، در اسفندماه سال 93 تعداد 24365 فقره فیش حق بیمه مشاغل آزاد، اختیاری و کارگران ساختمانی به صورت اینترنتی توسط بیمه شدگان گیلانی دریافت شد همچنین در اسفند ماه گذشته تعداد 31738 کارفرما نیز لیست‌های حق بیمه خود را به صورت غیرحضوری ارسال کردند.

حق‌پرست تصریح کرد: نسبت لیست‌های اینترنتی کارفرمایان به مجموع لیست‌های دریافتی از سهم 92 درصدی برخوردار بوده و قریب به 40 درصد بیمه شدگان نیز فیش‌های حق بیمه خود را به صورت غیرحضوری دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی‌های به عمل آمده باتوجه به مشارکت صورت گرفته ، تامین اجتماعی استان گیلان در اسفندماه 93 در رتبه اول فیش‌های صادره وجایگاه ششم دریافت لیست‌های اینترنتی قرار گرفت.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: در حال حاضر 39 هزار و 307 کارگاه فعال و 10 هزار و 694 کارگاه نیمه فعال درحوزه عملکردی واحدهای تابعه تامین اجتماعی گیلان تحت پوشش بوده و 64 هزار و 898 نفربیمه شده حرف و مشاغل آزاد، اختیاری و کارگر ساختمانی واجد شرایط دریافت فیش به صورت اینترنتی است.

حق‌پرست تاکید کرد: آمار عملکردی فوق بیانگر کاهش بیش از56 هزار مراجعه در اسفندماه سال 93 است که با احتساب خدماتی همچون امکان دریافت فیش مستمری، مشاهده سوابق و ابلاغ الکترونیکی پیش بینی می‌شود شمار واقعی این کاهش از مرز یکصد هزار نفر گذشته باشد.

به گزارش تابناک گیلان، مراسم معارفه «محمدعلی ثابت‌قدم» که با حکم وزیر کشور  شهردار رشت شده بود ظهر امروز برگزار شد، سیدمحمدعلی ثابت‌قدم 12 بهمن 93 با کسب 9 رأی از مجموع 15 رأی شورای اسلامی کلانشهر رشت به عنوان شهردار رشت انتخاب شده بود.

سید محمد علی ثابت قدم متولد سال 1353 در شهر رشت، خیابان مطهری  است، دوره دبستان در مدرسه شهید بیژن آرمیده و راهنمایی در مدرسه شهید نواب صفوی بوده و دوره دبیرستان از دبیرستان کوشیار فارغ‌التحصیل شده است.

فارغ‌التحصیل مهندسی عمران سال 1377 و کارشناسی ارشد شهرسازی(برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای) سال 1379 و دکترا در رشته شهرسازی با گرایش اقتصاد و مدیریت شهری ، عضو هیأت علمی دانشگاه است و سوابق مدیریتی  او نیز  به اختصار عبارتند از: معاون مدیرکل بنیاد مستضعفان استان گیلان، مدیرکل مهندسی بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور، مدیرکل تأمین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همچنین سازمان عمرانی همین سازمان.

علاوه بر آن مجری و ناظر پروژه‌های مسکونی بوده و ضمن عضویت در جامعه مهندسان شهرساز، بیش از 40 طرح تحقیقاتی و پژوهش‌های تطبیقی در حوزه شهری انجام داده‌است.

وی پیش از این نیز در دو سال اخیر تصدی شهرداری رشت را نیز بر عهده داشته است.

در پی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های جام جهانی آمریکا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی از کشتی‌گیران و مربیان تیم ملی کشتی آزاد تقدیر کردند.

به گزارش تابناک گیلان، متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کسب مقام قهرمانی جام جهانی را به کشتی‌گیران و دست اندرکاران تیم ملی کشتی آزاد کشور عزیزمان ایران تبریک می‌گویم و از اینکه فرزندانمان توانستند بار دیگر در عرصه بین المللی برای این ملت شریف افتخار آفرینی کنند خدا را شکر می‌کنم.


به گزارش تابناک گیلان، به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای گیلان، سیف اله آقابیگی گفت: طرح لایروبی انهار و کانال‌های گیلان در راستای اجرای برنامه‌های پیش بینی شده برای آمادگی برای فصل آبیاری و کشاورزی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های آبی این استان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد:  به همین جهت تاکنون بالغ بر 934 کیلومتر از انهار و کانال‌های آبی گیلان لایروبی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه اکنون 64 دستگاه ماشین آلات سنگین در مناطق مختلف به انجام وظایف محوله مذکور در این استان مشغول هستند، ادامه داد: 332 سردهنه برای فصل آبیاری و کشاورزی آماده‌سازی و آب‌گذاری شده است.

وی یادآور شد: همچنین 138 حلقه چاه آماده‌سازی و نگهداری شده و 245 ایستگاه پمپاژ نیز مهیا شده است.

به گزارش تابناک گیلان،وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام این خبر که مجوز استخدام نیروی انسانی به صورت شفاهی صادر و زمان آن مشخص شده است، گفت: به محض آنکه مجوز به صورت کتبی ابلاغ شود، دستورالعمل مربوطه را صادر خواهیم کرد.

علی‌اصغر فانی در حاشیه "همایش یاس مهربانی" درباره آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: مجوز استخدام شفاها داده شده، زمان آن مشخص و آزمون را سازمان سنجش و آموزش و پرورش مشترکا برگزار می‌کنند.

وی افزود: روز گذشته هم پیگیر بودم تا این مجوز کتبا ابلاغ شود. به مجرد آنکه مجوز کتبا ابلاغ شود دستورالعمل مربوط صادر خواهد شد و همه جزییات در آن مشخص است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برحسب نیاز به نیروی انسانی و با توجه به جنسیت، رشته و جایگاه جغرافیایی در آموزش و پرورش توزیع نیازها را در دستورالعمل اعلام می‌کنیم، گفت: کسانی که پذیرفته می‌شوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش معلمی ببینند.

گسترش مدارس دولتی نسبت به مدارس خاص

فانی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش مدارس خاص از جمله سمپاد نیز اعلام کرد: سال گذشته سیاست کاهش مدارس خاص ابلاغ شد اما توجه داشته باشید زمانی که دانش‌آموز ما وارد مدرسه می‌شود تا فارغ‌التحصیل نشود، نمی‌توانیم او را جابه‌جا کنیم. این سیاست را با شیب ملایم با توجه به صلاح دانش‌آموز شروع کردیم و آثار آن را طی سه تا چهار سال آینده خواهیم دید.

وی افزود: پذیرش دانش‌آموزان در مدارس خاص با توجه به شرایط هر منطقه بازتعریف شده که البته به معنای کاهش تعداد آنها نیست و بستگی به شرایط دارد. در مجموع به نظر می‌آید تعداد مدارس دولتی نسبت به مدارس خاص گسترش یابد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره چرایی تغییر عناوین استادیار، دانشیار و... در طرح رتبه‌بندی معلمان به ارشد خبره عالی اعلام کرد: در قانون مدیریت خدمات کشوری، پنج رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی پیش‌بینی شده که ما طبق همان، طرح را تدوین می‌کنیم.

پیگیر پرداخت معوقات فرهنگیان هستیم

فانی درباره پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان نیز گفت: روز گذشته هم پیگیر پرداخت این معوقات بودیم و اگر آن را بپردازیم دیگر آن را اعلام نمی‌کنیم.

وی درباره نتیجه طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه گفت: هنوز سازمان پژوهش اعلام نظر قطعی درباره نتایج این طرح ارائه نکرده است.

زمان انتخاب رشته دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره زمان انتخاب رشته دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان در انتهای سال نهم رشته خود را مشخص می‌کنند و از سال دهم در رشته انتخابی ادامه تحصیل می‌دهند.

فانی همچنین درباره پرداخت وجه پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی هشدار دارد و گفت: مدارس در قبال پیش‌ثبت‌نام نباید وجهی از والدین دریافت کنند. ثبت‌نام اولیه برای این مدارس اشکالی ندارد اما دریافت پول مجاز نیست.

اعتبارات توزیع شیر مدارس هنوز تامین نشده است

وی درباره تکلیف مدارس واگذار شده به بخش خصوصی با توجه به مخالفت مجلس شورای اسلامی گفت: نامگذاری این طرح به "واگذاری" غلط است. در ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه مصوب سال 89 آمده است که دولت می‌تواند مدارسی را به مشارکت بگذارد و این اقدام قانونی بوده است و اگر رسانه‌ها یا مدیران آموزش و پرورش این نامگذاری را انجام داده‌اند غلط بوده است و نمی‌توان عنوان واگذاری را بر آن نهاد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان درباره توزیع شیر در مدارس نیز گفت: اعتبارات مربوط هنوز تامین نشده است.


به گزارش مشرق، دکتر محسن بهرامی در حاشیه مراسم معارفه خود با اشاره به سیاستهای جدید این سازمان افزود: بررسی وضع موجود از اولویتهای فعالیت این سازمان خواهد بود و علاوه بر آن اقدام به تدوین برنامه یک ساله و چهار ساله برای این سازمان خواهیم کرد.

وی با اشاره به رونمایی ماکت فضاپیمای ملی یادآور شد: فعالیتهای این سازمان بر اساس بودجه‌هایی است که به این سازمان اختصاص داده می‌شود است و از این رو پروژه‌های فضایی که از جمله آنها ساخت فضاپیمای ملی است جزو برنامه‌های این سازمان قرار دارد. علاوه بر آن اولویتهایی برای فعالیت این سازمان در نظر گرفته می‌شود.

بهرامی با بیان این که طراحی و ساخت این فضاپیما طرحی پرهزینه است، اعزام فضانورد را از برنامه‌های کشور در حوزه فضا خواند که باید الزامات آن فراهم شود.

رییس جدید سازمان فضایی تصریح کرد: هدف کشورهایی که موفق به اعزام انسان به فضا شده اند صرفا اعزام انسان نبوده است بلکه تولید فناوری‌های آن نیز در دستور کار بوده است و در این راستا نیز سیاستهایی را مد نظر دارد.

وی با تاکید بر این که در این سازمان هیچ پروژه‌ای متوقف نمی‌شود اضافه کرد:‌ گام‌های اولیه برای اعزام فضانورد با اعزام موجود زنده به فضا برداشته شده است.

بهرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر سقوط ماهواره فجر توضیح داد: در این زمینه لازم است تا عمر ماهواره‌ها نیز مد نظر قرار گیرد. سقوط این ماهواره نیز به دلیل عمری بوده که برای این ماهواره در نظر گرفته شده است. 


حسین شریعتمداری در یادداشت روز روزنامه کیهان نوشت:

صبح دیروز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «بانوی انقلاب» که به منظور تجلیل از مقام و خدمات همسر مرحومه حضرت امام(ره) برپا شده بود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن بانوی پرهیزگار به مسائلی بیرون از موضوع همایش اشاره داشتند که هر چند قلم زدن به انتقاد از اظهارات ایشان خوشایند نیست ولی از آنجا که پای ارزش‌های انقلاب در میان است، عبور بی‌تفاوت از کنار آنچه گفته‌اند نیز بایسته به نظر نمی‌رسد:

1- آقای هاشمی می‌فرمایند: «در سال 84 یک موی بدنم راضی نبود کاندیدا شوم. چرا که دولت آقای خاتمی بود و من گفتم نمی‌آیم، همسر امام مرا خواست و به من گفت: امام این انقلاب را به دست شماها سپردند. آیا شما می‌دانید اینها چه کسانی هستند؟ همین صحبت‌های همسر امام سبب شد من قبول کنم و پذیرفتم.» درباره این بخش از اظهارات ایشان پرسش‌هایی هست؛

الف: چرا جناب هاشمی رفسنجانی در نقل خاطرات و مسائل گذشته به درگذشتگان استناد می‌کنند که پی بردن به صحت و سقم آن نیازمند دسترسی به آنان است  و این دسترسی امکان‌پذیر نیست؟ آقای هاشمی پیش‌از این هم از قول حضرت امام(ره) نقل کرده بودند که آن بزرگوار مخالف شعار مرگ بر آمریکا بوده‌اند! که البته آثار مکتوب و مضبوط حضرت امام (ره) با آنچه آقای هاشمی به آن حضرت نسبت داده‌اند کاملا مغایر و متضاد است. در اظهارات دیروز هم  سخنانی را به  همسر امام نسبت داده‌اند که مراجعه و پرس و جو از آن مرحومه نیز امکان‌پذیر نمی‌باشد!

ب: فرموده‌اند همسر امام(ره) به ایشان گفته‌اند: «حضرت امام(ره) این انقلاب را به دست شماها سپردند. آیا شما می‌دانید اینها چه کسانی هستند؟ همین صحبت همسر امام سبب شد من قبول کردم و پذیرفتم.» به یقین آقای هاشمی اطلاع دارند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 علاوه بر آقای هاشمی، آقایان علی لاریجانی، محسن رضایی، مهدی کروبی، مصطفی معین، محمدباقر قالیباف، محمود احمدی‌نژاد و محسن مهرعلیزاده نامزد بودند. و جای این سؤال است که آیا همسر مرحومه امام(ره) هیچیک از نامزدهای یاد‌شده را لایق ریاست جمهوری نمی‌دانستند؟! و  با بیان «آیا شما می‌دانید اینها چه کسانی هستند»؟! آنان را تحقیر کرده‌اند؟! این برخورد از سوی بانوی، پرهیزگاری نظیر همسر حضرت امام(ره) باور کردنی نیست.

ج: با توجه به اینکه آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 موفق به کسب آراء مردم نشده و از رقیب خود شکست خورده بود، پیشنهاد منتسب به همسر حضرت امام(ره) را چگونه باید تفسیر کرد؟ آیا مقصود همسر امام راحل(ره) از توصیه به نامزدی آقای هاشمی در انتخابات 84 این بوده است که ناکامی ایشان در کسب آراء مردم را به نمایش بگذارند؟! این برداشت که با بخش دیگر توصیه همسر امام به آقای هاشمی مغایرت دارد. آنجا که به نقل از آن مرحومه آورده‌اند؛ «امام این انقلاب را به دست شماها سپردند»!

2- آقای رفسنجانی در سخنان دیروز خود، نقل قول غیرقابل قبول دیگری نیز به حضرت امام(ره) نسبت داده و گفته‌اند؛ «امام به این نتیجه رسید که باید تا قبل از خودشان جنگ را تمام کنند. البته گفتند جام زهر را نوشیدم. اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر برای من شیرین شد»! در این باره گفتنی است که؛

الف: این روزها برخی از پژوهشگران تاریخ معاصر با استناد به رخدادها و اسناد سال‌های پایانی جنگ و پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام(ره)، نتیجه می‌گیرند که جناب هاشمی رفسنجانی در زمینه‌سازی برای پذیرش قطعنامه و به تعبیر حضرت امام «نوشیدن جام زهر» نقش ویژه و مؤثری داشته است. که بدون قضاوت درباره آن و با اعتقاد به اینکه همه تصمیم‌های حضرت امام(ره) ریشه الهی داشته و با مصلحت‌اندیشی برای اسلام و انقلاب  اتخاذ شده بود. به نظر می‌رسد آقای هاشمی با انتساب این جمله به امام راحل که «دو سه‌ماه پس از جنگ به خود من گفتند جام زهر برای من شیرین شد»! در پی رفع اتهام از خود بوده‌اند.

ب: سخن مورد اشاره آقای هاشمی در متن و محتوای خود این مضمون را نیز القاء می‌کند که اگرچه پذیرش قطعنامه برای امام راحل(ره) به منزله نوشیدن جام زهر بوده است ولی تلاش آقای هاشمی در زمینه‌سازی برای پذیرش آن- بخوانید جام زهر- از دوراندیشی و درایت بیشتر ایشان نسبت به حضرت امام(ره) حکایت می‌کند! و حاکی از آن است که حضرت امام(ره) چند ماه بعد از نوشیدن جام زهر به درایت آقای هاشمی پی برده و - به قول ایشان- متوجه شیرینی و حلاوت آن شده‌اند!

ج: و اما؛ نگران کننده‌تر از دو نکته یاد شده آن که؛ این روزها یک جریان سیاسی نه چندان ناشناخته، اصرار دارد و به دهها زبان و بیان، برای مردم و نظام اسلامی در تقابل با آمریکا نسخه تسلیم می‌پیچد و این توهم را در شیپور فریب می‌دمد که برخورداری از آینده روشن و از جمله گشایش اقتصادی فقط در گرو تن دادن به خواسته‌های آمریکا و متحدانش است! و توصیه می‌کند که در چالش هسته‌ای چاره‌ای جز کوتاه آمدن و دست کشیدن از این فناوری نیست و یا در منطقه نیز نباید با حمایت از جنبش‌های مقاومت آمریکا و اسرائيل و رژیم‌های دست نشانده را در مقابل خود داشته باشیم! که درباره ذلت‌آور بودن این دیدگاه و سرانجام فاجعه‌آمیز آن، یعنی تبدیل ایران اسلامی به کشوری فقیر و ضعیف و بی‌آینده، گزارش‌های مستندی داشته‌ایم و نیازی به تکرار آن نیست اما، جریان مورد اشاره در پاسخ به این پرسش که چرا باید به ذلت در مقابل دشمنان خونریز و غارتگر تن بدهیم؟  اعلام می‌کند که این کوتاه آمدن در مقابل دشمن و تن دادن به خواسته‌های آمریکا و متحدانش چیزی شبیه نوشیدن جام زهر از سوی امام(ره) است که چاره‌ای جز آن نیست!

با توجه به دیدگاه مورد اشاره آیا این توهم در ذهن مخاطبان شکل نمی‌گیرد که آقای هاشمی -خدای نخواسته- قصد دارد نتیجه کوتاه آمدن در مقابل دشمن را «شیرین» معرفی کند؟! بگذریم از این واقعیت که اساسا مقایسه پذیرش قطعنامه با تن دادن به ذلت در برابر دشمن قیاس مع‌الفارق است. آیا حضرت امام(ره) بعد از پذیرش قطعنامه از مقابله با آمریکا و متحدانش دست کشیدند؟! یا با صراحت و اصرار بیشتری بر آن تأکید ورزیدند؟! و...

3- آقای هاشمی می‌گوید؛ «آدم‌های خشکه مقدس، جاهل و نادان نیز هستند که معتقدند امروز همه مصیبت این است که چند زن بدحجاب در خیابان باشد. بله این مصیبت است و این زنها باید حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند اما، مسئله این است که بقیه مسائل مانند زندان‌ها، ظلم‌ها،‌سرکوب‌ها و حق‌هایی که از مردم ضایع می‌شود چه می‌شود؟» در این باره نیز گفتنی است؛

الف: بدیهی است که به قول ایشان، خانم‌ها باید حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند و باز هم به قول ایشان، بدحجابی فقط یکی از مشکلات است. ولی چه کسی این مسئله را اصلی‌ترین مشکل قلمداد کرده است؟!  و اما،  باید از آقای هاشمی پرسید آیا حضرتعالی نبودید که روز 12 اردیبهشت 65 در خطبه نماز جمعه تهران، پیشنهاد می‌کردید خانم‌های بدحجاب باید به اردوگاه‌های بازسازی منتقل بشوند و فرموده بودید این خانم‌ها باید خودشان در اردوگاه‌ها کار کنند و مخارج خویش را تأمین کنند زیرا اکثرا از قشر مرفه هستند و با پول‌های بادآورده که خودشان یا شوهرانشان دزدیده‌اند زندگی می‌کنند و...!!

جناب هاشمی! حالا یک‌بار دیگر سخنان دیروزتان را مرور بفرمایید!

ب: در حالی که دشمنان بیرونی با تحریف واقعیات، جمهوری اسلامی را به حق‌کشی و سرکوب و ظلم به مردم و زندانیان متهم می‌کنند! آقای هاشمی بر این توهمات و فضاسازی‌های کاذب، تاکید می‌ورزد و البته حتی یک نمونه نیز برای ادعاهای خود ارائه نمی‌کند.

ج: فرموده‌اند مسائل زندان‌ها، ظلم‌ها سرکوب‌ها و حق‌هایی که از مردم ضایع می‌شود چه می‌شود؟ که با عرض پوزش باید گفت؛ آیا دریافت رشوه‌های چندین میلیون دلاری از شرکت‌های نفتی بیگانه برای حراج بیت‌المال و به نفع بیگانگان ظلم به ملت نیست؟ آیا درخواست از بیگانگان برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، پایمال کردن حق ملت نیست؟ آیا همراهی با مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس  در فتنه 88 و دمیدن در اتهام تقلب، همسویی با دشمنان و ضایع کردن حق ملت نیست؟! اگر موارد یاد شده مصداق، ظلم و حق‌کشی و... نیست، پس چیست؟! و باید پرسید؛ بازداشت و رسیدگی به جرایم یاد شده ظلم و حق‌کشی است یا نادیده گرفتن آن؟!

و بالاخره یاد آن روزها به خیر که مواضع و عملکرد انقلابی آقای هاشمی‌رفسنجانی و حضور پرشور ایشان در جبهه‌ها و... خشم دشمنان ایران اسلامی و رضایت توده‌های مردم پاکباخته را در پی داشت. امید آن که اردوگاه پیشین خود را ترک نکند.


به گزارش تابناک گیلان ،شهروز قلی نژاد افزود: با توجه به آغاز فصل تخم ریزی ماهیان استخوانی در رودخانه های آب شیرین تعدادی از صیادان اقدام به صید غیرمجاز ماهیان از طریق تعبیه سدهای کوچک می کنند.

وی اضافه کرد: در راستای مقابله با این امر تعداد 17 دهنه سد کلهام در فروردین ماه برای به دام انداختن ماهیان استخوانی از دو رودخانه مرداب و عباس آباد آستارا جمع آوری و مسیر رودخانه ها پاکسازی شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات پاکسازی رودخانه از سدهای کلهام با حکم دادستان و با مشارکت محیط زیست آستارا ، شهرداری و سایر ارگان های ذیربط انجام شد ، تاکید کرد: صیادان به طور جدی از انجام این روش صید خودداری کنند چرا که با متخلفان این امر برخوردهای قانونی صورت می گیرد.

به گفته قلی نژاد تاکنون 20 دستگاه تله دامی نیز از دو رودخانه یادشده جمع آوری شده است. 

رییس حفاظت محیط زیست آستارا با اشاره به اینکه این تله ها و سدها در زبان محلی به نام 'جر' موسوم است ، اضافه کرد: سد کلهام ، مانعی است که با چوب و یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که صیادان غیرمجاز آن را در مسیر بستر رودخانه قرار داده و در زمان مهاجرت ماهی ها از دریا به بالادست به این قفس هدایت و صید می شوند.

وی اظهار کرد: این روش صید متاسفانه در آستارا به صورت سنتی رواج داشته و از نظر زیست محیطی روش بسیار ناپسند محسوب می شود.

قلی نژاد با بیان اینکه این روش باعث کاهش زادآوری و قطع نسل ماهیان استخوانی می شود ، افزود: این روش نادرست باعث مانداب شدن (هور مانند) و آلوده شدن آب های روخانه ها به خصوص در محل تخم ریزی ماهیان شده و زمینه لازم برای تکثیر انواع حشرات موذی و بروز بیماری های خطرناکی نظیر مالاریا را فراهم می کند.

شهرستان 86 هزار نفری آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است.


به گزارش تابناک گیلان ،حسین اسماعیل بیان کرد: بر اثر شدت بارندگی روز گذشته، برخی از واحدهای مسکونی، تجاری، راه های ارتباطی، کانال ها و انهار این شهرستان دچار خسارت شدند.

وی افزود: اقدامات لازم در جاده های روستاهای چمثقال ، فتمه سر ، راجیر ، هنده خاله و نوخاله و پل لادمخ توسط اداره راه و شهرسازی انجام شده و خودروها می توانند در این محورها تردد کنند.

وی ادامه داد: ریزش کوه در منطقه تنیان نیز سبب مسدود شدن راه شده بود که با تلاش مسوولان و مردم بازگشایی شد.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به کاهش شدت بارندگی ها از صبح امروز گفت: هم اکنون آب های سطحی فروکش کرده و در حال حاضر مشغول پاکسازی خیابان ها، معابر و راه ها هستیم.

اسماعیل پور ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و تجاوز به حریم و بستر آن و همچنین تغییر مسیر نهرها در داخل شهر و روستا که با حجم بارش شدید و غیر قابل پیش بینی همراه بود را از عوامل وقوع سیلاب ذکر کرد.

صومعه سرا با 28 هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید سالانه 135هزار تن شلتوک و 65 هزار تن برنج سفید، در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.


به گزارش تابناک گیلان ، محمدعلی نجفی ظهر امروز در مراسم معارفه شهردار رشت با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان گیلان اظهار داشت: نقش محوری و میزبانی شورا و شهرداری در این سفر بسیار حائز اهمیت بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم میزبان خوبی بوده و از این استقبال تجلی مناسبی را  دریافت کنیم.

وی با اشاره به پیگیری پروژه‌های شهری در سفر دولت، افزود: به دنبال ردیف دار شدن و احیای رودخانه های زرجوب و گوهرورد در زمان حضور ریاست جمهوری هستیم.

استاندار گیلان گفت: شورا و شهرداری برای جذب سرمایه‌گذار باید برنامه ویژه ای تدوین کنند و برای پر رنگ بودن مباحث پسماند و تفکیک از مبداء بیشتر تلاش نکنند.

نجفی فعال نمودن کودآلی را جزء اولویت‌ها برشمرد و تصریح کرد: شهر رشت پیشانی و مایه فخر استان است و جلب رضایت گردشگران باید مد نظر مدیران قرار گیرد، استانداری در کنار شما بوده و قطعاً از مدیریت شهری حمایت می‌کند و باید با اتحاد و همدلی در کنار هم برای رفع دغدغه‌های خودتان همت کنید.

وی با اشاره به این مطلب که اعضای شورا دغدغه کمک به شهروندان را دارند افزود : اندیشه ارائه خدمات مطلوب به شهروندان سبب شد تا اعضای شورا به این عرصه خطیر ورود کنند و باید از این فرصت که بهترین زمان‌ها را به جای اینکه در کنار خانواده باشید صرف ارائه خدمت به شهروندان میکنید، مغتنم بدانید و با دلسوزی به مردم خدمت کنید.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: نوع نگرش ها ممکن است متفاوت باشد اما این موضوع نباید موجب تفرق شما بشود ، از مشارکت مردمی بیشتر بهره مند شوید و بخش  سرانه فضای سبز را پر رنگ تر کنید، افزایش سرانه فضای سبز و همچنین توسعه شهری نیز باید پیگیری شود.

نجفی بر پیگیری درخصوص فضای شهری و زیباسازی مبلمان شهری و همچنین اتخاذ تدابیر مناسب درخصوص لندفیل سراوان و نجات شهروندان ساکن در آن منطقه نیز اشاره نمود و گفت : همزمان با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا "س" حکم دکتر ثابت قدم نیز توسط وزیر محترم کشور ابلاغ شد، شهردار رشت باید بداند که تنها نیست و همراهی پانزده عضو شورا را نیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه من به شهردار و اعضا این است که ذهنیت مثبت را تقویت نماید و در این خصوص باید از شهردار رشت حمایت‌های لازم به عمل آید.

استاندار گیلان از زحمات کریم سرپرست، سرپرست شهرداری نیز قدردانی کرد و با اشاره به حکم وزیر کشور به شهردار رشت درخصوص عدالت و رسیدگی به مناطق و انضباط مالی و بهره گیری از همه ظرفیت ها  تاکید نمودند : با توجه به تجارب و تخصص دکتر ثابت قدم امید است برای توسعه شهری گام برداریم.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار