همزمان با بيست و پنجم ماه رجب المرجب، شهرمقدس قم، در سوگ شهادت حضرت موسي بن جعفر (ع) غرق در ماتم و عزا شد.
کد خبر: ۲۲۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱ 03 May 2016
به گزارش تابناک قم، در سالروز شهادت هفتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت، حضرت امام موسي الكاظم (ع)، ساكنين ام القرای جهان اسلام و مجاورين حرم مطهر حضرت معصومه(س) غمگين شده و براي تسلاي دل عاشقان اهل بيت (ع) در گوشه و كنار شهر مراسم نوحه خواني و عزاداري برگزار كردند.

شب گذشته حرم مطهر ميعادگاه هزاران دلسوخته اهل بيت (ع) بود كه به مناسبت شب شهادت امام موسي الكاظم (ع) به زيارت دخت بزرگوارش شتافتند تا ضمن عرض تسليت به ساحت کریمه اهل بیت، با نوحه خوانان همراه شوند و عقده دل بگشايند.

از صحن و سراي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، صداي نوحه و ذكر مصيبت در سوگ امام كاظم (ع) به گوش مي رسيد، همه زائران و مجاوران سياه پوش شده بودند از اين رو عطر معنويت مشام جان را نوازش مي داد و حرم مطهر محفلي آرامش بخش براي دلسوختگان بود.

مراسم محوري شب شهادت امام موسي الكاظم (ع) در شبستان امام خميني (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد و پس از مرثيه سرايي ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، سخنران ويژه اين مراسم به تشريح ويژگي هاي شخصيتي و سيره آن حضرت پرداخت.

دستجات عزاداری نیز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) اجتماع کرده و در سوگ حضرت امام موسی کاظم (ع) پدر بزرگوار حضرت معصومه (س) به سرو سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند.

مراسم سوگواری شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) در مسجد مقدس جمکران و برخی بقاع متبرکه امامزادگان نیزبا حضور گسترده زائران و مردم قم برپا شد و سخنرانان گوشه هایی زندگانی گهربار آن امام همام را بیان کردند.

دربیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری درقم نیز به همین مناسبت، مجالس سوگواری برپا شده و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گهربار آن امام همام را بیان کردند.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری عشق و علاقه خود را به امام هفتم شیعیان نشان دادند.

درسالروز شهادت هفتمین امام شیعیان دسته عزاداری خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر کریمه اهل بیت به حرکت درآمد.

امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام شیعیان در هفتم صفر سال 128 هجری قمری در ابواء واقع در حجاز پا به عرصه گیتی نهاد.

القاب این امام بزرگوار کاظم، امین، صابر و عبدالصالح و کنیه ایشان ابوعلی، ابوالحسن، ابوابراهیم، ابواسماعیل و باب الحوائج است.

امام موسی کاظم (ع) در کنار پدر بزرگوارشان، امام جعفرصادق(ع) مراحل والای رشد و کمال را طی کرد و هماره در تلاش برای بهره بردن از مکتب سازنده پدر خویش بود.

امام (ع) دریای بیکران علم و دانش، صدقات، سخاوت و بخشندگی به شمار می رفت و از عبادت و سخت کوشی بسیار به عبد صالح معروف بود.

امام موسی کاظم(ع) در سراسر عمر پربرکتش در راه گردآوری روایات، احادیث و احکام به یادگار مانده از پدر گرانقدرخود کوشید و هماره در تلاش برای آشنایی مسلمانان با اسلام حقیقی و راستین بود. 
بیست و پنجم شوال سال 148 هجری قمری با شهادت امام جعفر صادق(ع) دوران امامت ایشان آغاز شد.
اندیشه سیاسی امام موسی (ع) بر پایه وحی، خطابه ‌دینی، صبر و استقامت بود و همیشه به منظور مقابله با حکومت عباسی و نیز اثبات حقانیت اهل‌بیت(ع) از این عناصر بهره می‌برد.

در زمان حضرت امام موسی کاظم(ع)، اخلاق، تفسیر، کلام و نشر مکتب جعفری، به پیروی از راه گذشتگان بزرگوار ایشان، ادامه یافت و پیروان اسلام بیشتر از قبل امامت و حقایق مکتب جعفری را شناختند.

دوران امامت موسی بن جعفر(ع) همزمان با اوج قدرت حکومت بنی عباس و خلافت منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید بود، که ایشان نیز به فراخور شرایط زمانی حساس هر یک، وظیفه سنگین امامت و هدایت مسلمانان را به خوبی انجام داد.

امام هفتم شیعیان سالیان متمادی مورد اذیت و آزار دستگاه خلافت بود و اغلب در تبعید و زندان به سر می برد، نقل شده است که امام (ع) در سال های زندان، با پروردگار خویش راز و نیاز می کرد و خداوند متعال را بر این توفیق عبادت که نصیب وی شده، شکرگزار بود.

سرانجام امام موسی کاظم (ع) که در دوران 35 ساله امامت خویش کوشید تا جامعه را به آسایش و آرامش برساند و اسلام ناب محمدی را از گزند نااهلان دور نگاه دارد، در سال 183هجری قمری در 55 سالگی به دستور هارون الرشید و به دست سندی بن شاهک (زندانبان غیر مسلمان امام ) با خرمای زهرآلود در زندان مسموم و شهید شد.

پیکر مطهر ایشان را درغرب بغداد، در مقابل منطقه ای به نام قریش به خاک سپردند جایی که بعدها کاظمین خوانده شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار