رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شازند با اشاره به ارزش ذخیره‌گاه جنگلی بلوط در این شهرستان، بر حفظ این ظرفیت مهم طبیعی و ترویج فرهنگ حراست از آن تاکید کرد.
کد خبر: ۲۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 13 April 2015

سعید کاووسی با اشاره به وجود بخشی از جنگل‌های بلوط غرب کشور در این شهرستان اظهار کرد: حفظ این ذخیره‌گاه و ترویج فرهنگ حراست از آن یکی از مهمترین مسائل در حوزه عملکردی منابع‌طبیعی شازند به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تا حدودی بروز حریق و همچنین شخم بی‌رویه در این مناطق را کاهش داده است، گفت: این منطقه پتانسیل بالایی در کشت دیم دارد به همین دلیل آشنایی مردم با ارزش این ذخیره‌گاه نقش مهمی در حفظ آن ایفا می‌کند.

کاووسی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از منابع‌طبیعی و ذخایر جنگلی باید اصولی و به شکل پایدار انجام گیرد، افزود: این منطقه دارای انبوهی از درختان بلوط است که ارزش بسیاری دارند. 25 درصد این درختان مثمر هستند و باقی آنها کمک شایانی به نفوذ آب به آبخوان‌ها، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیل کرده و عملا ذخیره آب‌های سطحی را منجر می‌شوند.

وی با اشاره به عملیات بانکت‌بندی و بادام‌کاری در این منطقه و گردنه هندودر طی سال گذشته تصریح کرد: منابع‌طبیعی شازند توانایی انجام 500 هکتار عملیات بانکت‌بندی همراه با نهال‌کاری را دارد و می‌توان در حاشیه سد هندودر، سد کمال‌صالح و حاشیه جاده بروجرد نهال‌کاری انجام داد که علاوه بر زیبایی و طراوت‌بخشی به منطقه مسائل زیست‌محیطی نیز در جریان آن رعایت می‌شود. همچنین اقدامات مربوط به ذخیره آب و حفظ خاک، بادام‌کاری، تولید علوفه و یونجه نیز انجام می‌گیرد.

رئیس منابع‌طبیعی شازند بر فرهنگ‌سازی در جهت حفظ و حراست از ذخایر جنگلی شهرستان تاکید کرد و افزود: در این راستا به منظور آشنایی دانش‌آموزان با این منابع ارزشمند و فواید درختان و اثرات آن در منطقه، شازند به عنوان پایلوت طرح "هر مدرسه یک نهالستان" انتخاب شده است که کلیه مباحث حفاظتی، نحوه کاشت و نگهداری از این یک نهال به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به کمک موسسه ایرانگردان طبیعت و منابع‌طبیعی در یکی از مدارس شهرستان انجام گرفته است، عنوان کرد: در جریان اجرای این طرح کنار نهالکاری در مدارس که با حضور خانواده دانش‌آموزان نیز  همراه بود بذر بلوط نیز به دانش‌آموزان داده شد که در منازل خود بکارند تا پس از تبدیل آنها به نهال، منابع‌طبیعی این نهال را خریداری کرده و از آن جهت توسعه جنگل‌های بلوط در منطقه اقدام کند. این روند ترویج فرهنگ توسعه و حفاظت از منابع طبیعی را در دانش آموزان نهادینه خواهد کرد.

کاووسی اضافه کرد: انجام کامل این طرح نیازمند تامین اعتبارات لازم است. تاکنون چیزی در حدود 600 هزار تومان به منظور انجام این طرح در یک مدرسه هزینه شده است اما، برای انجام آن در سطح شهرستان نیازمند بودجه هستیم که با توجه به اهمیت این موضوع، تامین هزینه‌ها بسیار ضروری و در جهت حفظ و توسعه این ذخیره‌گاه موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار