زنگ خطر خیانت؛
تابناک: حتی در خواب هم نمی‌دیدم که به همسرم خیانت کنم.ما زندگی خوب و با آرامشی داشتیم تا اینکه همسرم برای ادامه تحصیل به شهر دیگری رفت .ازآن زمان، احساس تنهایی می کردم و به اینستاگرام پناه آوردم، با خانمی آشنا شدم که بعدها فهمیدم اتفاقا هم محله ای ما هم هست.
کد خبر: ۲۲۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 28 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، حتی در خواب هم نمی‌دیدم که به همسرم خیانت کنم.ما زندگی خوب و با آرامشی داشتیم تا اینکه همسرم برای ادامه تحصیل به شهر دیگری رفت .ازآن زمان، احساس تنهایی می کردم و به اینستاگرام پناه آوردم، با خانمی آشنا شدم که بعدها فهمیدم اتفاقا هم محله ای ما هم هست. چند ماهی به او پیام می دادم و یکباره تصمیم گرفتم او را ببینم.بعد از دیدار دوم ما، همسرم خیلی سریع موضوع را فهمید و تقاضای طلاق داد.خیلی شوکه شده بودم و اصلا باورم نمی شد که به من بگوید خیانتکار.در حالی که اصلا قصد خیانت را هم نداشتم و نمی دانم چه شد که به آن خانم پناه بردم.الان سه ماه است که اسیر دادگاه خانواده هستیم .همسر و زندگیم را دوست دارم و او هم پایش را در یک کفش کرده که طلاق می خواهد.

اگرچه آمار نهایی عوامل طلاق در سال 94 هنوز منتشر نشده است، اما محققین می گویند: خیانت یکی از اصلی ترین علل جدایی در چند سال اخیر بوده و رفته رفته جانشین جدایی به دلیل اعتیاد هم شده است.آمارها و گزارش های روانشناسان و دادگاه های خانواده نشان می دهد، در دهه گذشته، گرایش به خیانت به همسر در جامعه ما بسیار افزایش یافته است که همین مسئله، زنگ خطر جدایی بر اساس خیانت را به صدا در می آورد.

  مردان، عامل خیانت در زنان

طبق گزارشی که در نخستین همایش روانشناسی طلاق در سال 94 ارایه شد، علل گوناگونی برای خیانت زنان ذکر شد که در اینجا به ۱۰ مورد اشاره می‌کنیم: ماجراجویی و حسادت، عدم رضایت جنسی، پول و وضعیت اقتصادی، مورد غفلت واقع شدن، عدم توجه و بی‌اهمیتی توسط شوهر، کالا انگاری، تغییرهای شدید شخصیتی و رفتاری شوهر، ابراز علاقه بیشتر توسط دیگری، خیانت شوهر، فساد اخلاقی.

در این گزارش، همچنین به 10 عامل خیانت از سوی مردان نیز اشاره شده که عبارتند از: از بین رفتن عشق و علاقه، عدم جذابیت همسر، سهل‌انگاری زنان، اخلاق و رفتار غیرقابل تحمل، هوسرانی، عقده‌ها‌ی جنسی، بی خطر شمردن خیانت، زیاده خواهی و تنوع طلبی، خیانت همسر، عدم رغبت همسر به داشتن روابط با شوهر خود  خیانت می تواند ذهنی باشد

اما راحله چمن ماه، روانشناس در این زمینه به نسل فردا می گوید:طلاق، پدیده پیچیده و چند عاملی است و نگاه خرد به آن در واقع ساده اندیشی است.همچنین ما در زمینه آمار مشکل داریم. در مورد خیلی از پدیده ها، تحقیقات محکم، علمی و دقیق انجام نمی شود، لذا با نداشتن آمار نمی توان پاسخ دقیقی داد، اما واقعیت این است که در جامعه ما به دلایل گوناگون خیانت افزایش یافته که یکی از آنها رشد بی رویه و بدون آموزش شبکه های مجازی است که زمینه خیانت را فراهم می کند و دیگر اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی، زوجین فرصت کمتری برای یکدیگر دارند و کمتر می توانند کانون خانواده را گرم کنند. همین سرد شدن روابط زوجین آتش خیانت را شعله ور می کند.

اما به طور کلی باید گفت، خیانت همواره در عمل رخ نمی دهد و در بسیاری از مواقع، ذهنی است و این، آغاز خطر است.

بر همین اساس می توان گفت :خیانت در رابطه خانوادگی، دارای انواع و اقسام مختلفی است که عبارتند از:

1- خیانت رفتاری: منظور از خیانت رفتاری این است که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به همسرش خیانت کند که بخش اعظم آن را ارتباط های جنسی تشکیل می دهد و در جامعه ما نیز رایج است.

2- خیانت ذهنی: افرادی که در فکر و تخیلاتشان مدام به شخصی دیگر می اندیشند و از آنجا که زاده ذهنشان است، آن فرد شخصی ایده آل به شمار می آید و در این موقع است که برای زندگی مشترک خطر می آفریند؛ چرا که آن شخص دایما شریک زندگیش را با فرد ایده آل ساخته ذهنش مقایسه می کند و چون در حال قیاس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمی خورد و رابطه سرد می شود.
3- خیانت کلامی:  در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود، با یکدیگر صحبت کرده و گرم می‌گیرند. متاسفانه امروزه به دلیل وجود اینترنت، ارتباط جنسی کلامی و حتی ویدیویی وجود دارد که این هم به نوعی، خیانت محسوب می شود. ناگفته نماند، این نوع خیانت، نوعی انحراف جنسی به حساب می آید.

آدم هایی که نمی دانند خیانت کرده اند

اما سمیه زرگر، حقوقدان، در این زمینه می گوید:در سال‌های گذشته اعتیاد همسر که معمولا مرد بود، از علل طلاق زن از همسرش بود؛ اما اکنون شاهد هستیم علاوه بر این مورد، خیانت زن به مرد یا مرد به زن در رابطه زناشویی یکی از علل طلاق شده است.متاسفانه پرونده های بسیاری از طلاق هایی داریم که زوج یا زوجه به همسر خود خیانت کرده، اما خودش هم باور ندارد چنین اقدامی را انجام داده است .این افراد معمولا با انگیزه های واهی مثل وقت گذرانی،تادیب همسر خویش و یا بدون دلیل مشخص، وارد رابطه ثانویه شده اند و از عواقب آن بی خبر بوده اند .متاسفانه اینگونه افراد، زمانی از عواقب اشتباه خویش آگاه می شوند که فرصت کمی برای جبران باقی مانده است. وی می افزاید:نباید در جامعه، قبح عادت های زشت رفتاری بشکند، اما متاسفانه عامل، هرچه که بوده، از فیلم و سریال‌هایی که به غلط فرهنگسازی کرده‌اند تا رشد فضای مجازی یا عدم آموزش درست در مدارس،قبح خیانت تا حدودی در جامعه ما فروریخته است.این مطلب در روزنامه نسل فردا منتشر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار