با گذشت چند روز از شیوع این بیماری در مازندران هنوز به 20 هزار راس گوسفند و بز و 4 هزار و 500 راس گاو در منطقه لاریجان آمل واکسن تزریق نشد.
کد خبر: ۲۱۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 25 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، مدتی است با ورود بیماری تب‌برفکی در مازندران شاهد تلف شدن چندین رأس گاو و گوسفند در مناطق مختلف استان هستیم که این زنگ خطری است برای مسئولین تا این اتفاق را جدی گرفته و از شیوع این بیماری جلو گیری کنند.

این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست، اما به علت سرعت شیوع آن بین دام تلفات سنگینی را به بار می‌آورد و تنها راه جلوگیری آن تزریق واکسن قبل از ابتلا به این بیماری است چرا که تزریق واکسن پس از مبتلا شدن دام، موجب تشدید بیماری و تلفات بیشتر می‌شود.

با تحقیقات صورت گرفته تزریق واکسن‌ها از طریق بخش خصوصی و با هزینه خود دامداران انجام می‌شود این درحالیست که بسیاری از اهالی روستا از این بضاعت مالی برخوردار نیستند.

بنا به گزارش منابع آگاه در منطقه لاریجان آمل روز گذشته 350 رأس گوسفند و بز بر اثر بیماری تب‌برفکی تلف شدند.

یکی از کارشناسان دام‌پزشکی منطقه لاریجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما علت این حادثه را کمبود واکسن و اقدام دیرهنگام عنوان کرد و گفت: هنوز به 20 هزار رأس گوسفند و بز و 4 هزار و 500 رأس گاو در منطقه لاریجان آمل واکسن تزریق نشد.

وی با بیان اینکه تلفات اخیر در روستای بایجان آمل رخ داد خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت شیوع بالا این بیماری دامپزشکان باید اقدامات پیشگیرانه را با سرعت بیشتری انجام دهند، اما به علت کمبود واکسن و اقدامات دیرهنگام شاهد این تلفات سنگین بودیم.

این کارشناس با اعلام اینکه از 80 هزار دام موجود در منطقه لاریجان تقریبا به 50 هزار رأس واکسن تزریق شد، تصریح کرد: با این وجود هنوز به 70 روستای منطقه پایین لاریجان واکسن نرسیده و از مسئولین استانی درخواست داریم تا هرچه سریع تر برای جلوگیری از این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار