رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل کاهش ارزش مانات در برابر ریال و نیز توسعه مراکز درمانی در جمهوری آذربایجان را از دلایل کاهش سفرهای درمانی اتباع این کشور به اردبیل برشمرد.
کد خبر: ۲۱۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲ 24 April 2016

به گزارشخبرنگار مهر،فرهاد پورفرضی بعدازظهر یکشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالخبرنگار مهردر خصوص دلایل کمرنگ شدن موضوع گردشگری سلامت در اردبیل به ویژه در ایام نوروز گفت: دلیل کم‌رنگ شدن گردشگری سلامت کاهش سفرهای اتباع آذری است.

وی با برشمردن دلایل کاهش فر اتباع آذری به کشور و استان اردبیل افزود: کاهش ارزش پول کشور جمهوری آذربایجان یکی از دلایلی است که از سوی آذری‌ها علاقه و رغبتی برای سفرهای درمانی مشاهده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان توسعه مراکز درمانی در خود جمهوری آذربایجان بویژه در باکو و تامین نیازهای درمانی آنها را از دیگر دلایل کاهش سفر اتباع آذری با کشور دانست.

به گفته وی نیروهای این مراکز درمانی از کشورهای همسایه تأمین شده و در پی آغاز به کار مراکز و کاهش ارزش پول مانات، رغبت برای سفرهای درمانی به اردبیل با کاهش همراه است.

پورفرضی در عین حال به ضرورت افزایش امکانات درمانی در خود استان نیز اشاره کرد و افزود: از جمله در نظر داریم ۴۸۰ تخت بیمارستانی تا پایان سال تجهیز شود.

وی افزود: در سال جاری هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی اجرا می‌شود که بعد از تکمیل نیز هزار میلیارد ریال برای تجهیز از محل طرح تحول سلامت اختصاص خواهد یافت.

تروما توسط علوم پزشکی تکمیل می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از جمله این بیمارستان‌ها را شامل بیمارستان امام رضا (ع) متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: این بیمارستان تا ۱۵ سال آینده به علوم پزشکی واگذار شده و قرار است با تأمین نیروی انسانی به زودی فعال شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی پارس آباد و ۳۲ تخت خوابی کوثر در خصوص پروژه بیمارستانی نیمه‌تمام تروما گفت: اسفندماه سال گذشته این بیمارستان را از راه و شهرسازی تحویل گرفتیم.

به گفته پورفرضی قرار است تا پایان سال این بیمارستان توسط خود دانشگاه و بدون کمک‌گیری از اداره دیگری تکمیل شده و فعالیت خود را آغاز کند.

وی با اشاره به تهیه ۲۱۰ میلیارد ریال تجهیزات برای بیمارستان‌های استان اضافه کرد: از جمله مرکز رادیوتراپی در بیمارستان امام خمینی (ره) طی هفته‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین از کلنگ زنی دو مرکز بهداشت شهری و هشت باب مرکز بهداشت روستایی خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این ۱۱ پایگاه بهداشت نیز تأمین اعتبار شده و امسال کلنگ زنی می‌شود.

آب اردبیل مشکل بهداشتی ندارد

پورفرضی در پاسخ به گله‌مندی شهروندان از وضعیت نامطلوب آب اردبیل که سال‌ها است رفع نمی‌شود، تصریح کرد: آب اردبیل به لحاظ کلر سنجی و آزمایش میکروبی سالم است.

وی به آزمایشات سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۱ هزار نمونه کلرسنجی در این خصوص انجام شده که ۹۶ درصد از استاندارد برخوردار بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: در آزمایشات میکروبی آب شهرها نیز ۹۹.۹ درصد از نظر میکروبی فاقد مشکل شناسایی شده است.

پورفرضی در خصوص آزمایشات شیمیایی اضافه کرد: از هزار و ۱۰۰ نمونه آزمایش شیمیایی نیز ۹۷ درصد دارای شرایط استاندارد احصا شده است.

وی با اشاره به خرید ۴۰ میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی برای شرکت آبفای شهری استان ابراز امیدواری کرد کیفیت آزمایش‌های آب با ارتقا کمی و کیفی مواجه شود.

پورفرضی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص علت عدم کنترل میزان سموم مصرفی محصولات کشاورزی متذکر شد: مصرف سموم در حیطه اختیارات جهاد کشاورزی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: بااین‌وجود از جمله فرضیه‌های شیوع سرطان معده سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی و فلزات سنگین بود که ما سه سال قبل بر روی چهار محصول کشاورزی آزمایشاتی انجام دادیم.

وی تأکید کرد: در آن مقطع زمانی مشاهده شد سموم و فلزات سنگین در محصولات نداریم و بااین‌وجود برای پاسخ به دغدغه‌ای که وجود دارد تجدید آزمایشات ضروری خواهد بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار