آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و از مسائلی است که برخی افراد در فصل بهار با آن مواجه می‌شوند. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده‌ افشانی گیاهان است.
کد خبر: ۲۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 13 April 2015

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و از مسائلی است که برخی افراد در فصل بهار با آن مواجه می‌شوند. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده‌ افشانی گیاهان است.

به گزارش ایسنا؛ در فصل بهار، میلیون ها نفر دنبال راه چاره ای برای رهایی از آلرژی و علائم آن یعنی عطسه، آب ریزش بینی و چشم، سوزش چشم ها، خارش و احتقان ریه ها هستند.

همه این علائم در اثر واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی زا مثل گرده گل ها و گیاهان به وجود می آیند. در فصل بهار گرده گیاهان در هوا پخش می شود و باعث ایجاد آلرژی در افراد می شود.

نشانه‌های آلرژی فصلی نباید بهانه‌ای برای لذت نبردن از آب و هوای بهاری باشد اما یک دشمن طبیعی و آشنا گاهی فرصت استفاده از هوای بهاری را به برخی از افراد نمی‌دهد.

یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آلرژی واکنشی ناخواسته در بدن در برابر عوامل محیطی از جمله گرده های درختان، گل، قارچ و علف ها است.

دکتر "مژگان صفری" افزود: آلرژی یک بیماری است که به زمینه ژنتیک و ارثی نیز نیاز دارد و اگر فرد در معرض ماده حساسیت زا قرار گیرد این بیماری بروز خواهد کرد.

وی با اشاره به علائم آلرژی های فصلی تصریح کرد: با شروع فصل بهار و یا فصول دیگر بعضی از افراد در قسمت هایی از بدن از جمله گوش، چشم، حلق و بینی دچار خارش، سوزش و اشک ریزی از چشم، خارش بینی، عطسه های متعدد، خارش گوش و گلو و سرفه می شوند.

دکتر صفری با تاکید بر اینکه آلرژی فصلی به شکل آسم فصلی بروز می کند و یکی از عوامل مهم آسم، آلرژی های فصلی است، اظهار کرد: بعضی از افراد با شروع فصلی خاص، دچار سرفه و تنگی نفس می شوند.

آلرژی فصلی ارتباط زیادی با نوع ماده غذایی خورده شده ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه آلرژی فصلی ارتباط زیادی با نوع ماده غذایی خورده شده ندارد، گفت: بعضی از میوه ها به ویژه میوه های خام مانند کرفس، سیب درختی و هویج خام به علت شباهت مولکولی زیادی که با گرده های گیاهان دارند، ممکن است در فصل بهار آلرژی را تشدید کنند.

دکتر صفری در بخش دیگری با اشاره به راه های درمان و پیشگیری ساعات اوج گرده افشانی گل ها را 10 صبح تا چهار بعدازظهر دانست و تصریح کرد: گرده های گل زمانی که هوا خیلی آفتابی و خشک بوده معلق هستند بنابراین توصیه می شود تا افرادی که در معرض آلرژی قرار دارند در ساعات اوج گرده افشانی در محیط های سربسته قرار گرفته و در غیر این ساعات بیرون از منزل باشند.

وی اضافه کرد: همچنین در فصول آلرژی زا سعی شود پنجره های منازل را بسته و از وسایل خنک کننده استفاده شود همچنین به محض ورود قبل از رسوب گرده های گیاهان به بدن، دوش گرفته و لباس های خود تعویض کنند.

از نگهداری گل و گیاه خودداری کنید

دکتر صفری با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به آلرزی های فصلی باید از نگهداری گل و گیاه خودداری کنند، یادآور شد: این افراد به هیچ عنوان نباد در محیط های باز بخوابند.

وی با تاکید بر اینکه بچه ها بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به آلرژی های فصلی قرار دارند، گفت: برای تفریح و بازی محیط هایی که با گرده های گل تماس نداشته را انتخاب کنید.

هیچ قانون سنی در ابتلا به آلرژی وجود ندارد

وی به ارتباط سن و آلرژی اشاره و اظهار کرد: هیچ قانون سنی در ابتلا به آلرژی وجود نداشته و در هر سنی امکان بروز این بیماری وجود دارد اما در سنین پیری کمتر رخ می دهد.

آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

دکتر صفری در ادامه اذعان کرد: بعضی از خانواده ها آلرژی را با سرما خوردگی اشتباه می گیرند و چنانچه به یک پزشک خاص مراجعه نکنند ممکن بوده برای فرد آنتی بیوتیک های زیادی تجویز شود.

وی افزود: مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک نیز با مرور زمان باعث ایجاد و یا تشدید آلرژی می شود بنابراین اگر فرد دچار سرماخوردگی همراه با خارش گوش و گلو شده و تب نداشت تشخیص سرماخوردگی کاملا اشتباه است.

وی در بخش دیگری به راه های درمان آلرژی اشاره کرد و گفت: درمان آلرژی به دو صورت دارویی و حساسیت زدایی است، به طوریکه درمان دارویی به شکل کنترلی بوده و بسیار مفید است اما متاسفانه این روش درمانی، خاصیت ریشه کنی نداشته و در بروز آلرژی در سال های آینده نیز جلوگیری نمی کند.

دکتر صفری اضافه کرد: آلرژی، کیفیت زندگی فرد را مختل کرده و اعتماد به نفس او را به علت آبریزش بینی از بین می برد بنابراین توصیه می شود افراد برای بهبود این کیفیت با مشورت از پزشک از روش دارویی استفاده کنند.

حساسیت زدایی بهبود دائمی فرد را به همراه دارد

وی با اشاره به حساسیت زدایی تصریح کرد: این روش درمانی به نوع آلرژی، نوع ماده حساسیت زا و نوع گرده بستگی دارد که طی یک دوره سه تا پنج ساله باعث بهبود دائمی فرد خواهد شد.

دکتر صفری یادآور شد: تاثیر پذیرش روش درمانی حساست زدایی در آلرژی فصلی برای هر فرد 90 تا 95 درصد است که افراد باید این روش را با دقت بیشتری دنبال کنند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: سیستم ایمنی بدن در مواجهه با مواد آلرژی ‌زا باعث ترشح هیستامین ‌ها می شود كه عوارضی مانند عطسه، تورم چشم‌ ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در بعضی از افراد مشكلات تنفسی و گوارشی را به همراه می ‌آورد.

"آزاده آذرپیرا"  ادامه داد: همچنین عواملی از جمله كار و فعالیت زیاد، كاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌ های سنگین، قرارگرفتن در محیط‌ های آلوده، مصرف دخانیات و مواد مخدر و مصرف بی ‌رویه آنتی ‌بیوتیك‌ ها می ‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز آلرژی منجر شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه مشخص شود فرد به ماده غذایی خاصی آلرژی دارد، توصيه می ‏شود غذاهای مورد شك به مدت دو هفته تا زماني كه علائم آلرژي ناپديد شوند را از رژيم غذايي خود حذف کرده و سپس غذاهای مورد نظر را يكي يكي به رژيم غذايي اضافه کرده تا مشخص شود كه كدام غذاها در ايجاد آلرژی نقش دارند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: افرادي كه آلرژي غذايی شديدی به يك نوع غذا دارند بايد بسيار مراقب باشند كه از خوردن آن نوع غذا پرهيز کنند.

وی اظهار کرد: مصرف مواد غذایی تهيه شده به روش صنعتی كه ممكن است حاوی نگهدارنده‌، رنگ‌ مصنوعی يا طعم‌ دهنده‌ باشد، آجیل‌های كهنه، كنسروها، كمپوت‌ ها و غذاهایی كه به مدت طولانی فریز می ‌شود و نیز غذاهای سرشار از چربی ‌های اشباع از جمله شیرینی‌ های خامه ‌ای، سس مایونز، روغن‌ های جامد و نیز فست ‌فودها تضعیف ‌كننده سیستم ایمنی بدن بوده و می ‌تواند به تشدید عوارض ناشی از آلرژی ‌های فصلی كمك كنند.

آذرپیرا یادآور شد: افرادی كه وزن خود را در حد طبیعی و مهمتر از آن، نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ كرده ‌اند، علائم آلرژی را كمتر از سایر افراد بروز می ‌دهند.

غذاهای تشدید کننده آلرژی را جدی بگیرید

وی با تاکید بر اینکه غذاهای تشدید کننده آلرژی جدی گرفته شود، گفت: آلرژی به گرده گل ها و گیاهان، ممکن است با مصرف میوه و سبزی تازه، باعث ایجاد خارش و تورم در ناحیه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان شود که این نوع آلرژی در بزرگسالان شایع تر از کودکان بوده و شدت علائم در افراد مختلف متغیر است.

میوه های خام مصرف نکنید

آذرپیرا با بیان اینکه افراد مبتلا به آلرژی بهتر است از میوه های پخته شده استفاده کنند، ادامه داد: آلرژی معمولاً تهدید کننده زندگی نیست اما ممکن است به ندرت باعث بروز واکنش های آنافیلاکسی شود.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان از جمله مواد غذايي تشدید کننده آلرژی فصلی که باعث خارش و تورم دهانی شوند را سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌ فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، كرفس، سیب، فندق، موز، گیلاس، زردآلو، هلو و بعضی از شكلات‌ها عنوان کرد.

آذرپیرا اضافه کرد: عدم مصرف یا مصرف کمتر این مواد در هنگام گرده افشانی گیاهان و آلرژی های فصلی، تحمل این شرایط را برای بیمار راحت تر می کند که تنها راه درمان آن، پرهیز از ارتباط با ماده حساسیت زا است.

غذاهای ضد آلرژی

وی در بخش دیگر به غذاهای ضدآلرژی اشاره و تصریح کرد: متخصصان تغذیه بر نقش برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی‌ های فصلی اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: مصرف انواع ویتامین‌ های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌ های برگ سبز تیره مثل اسفناج، كرفس و انواع ویتامین‌های گروه C، مانند مركبات و سبزی ‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می ‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی‌ ها بكاهد.

غذاهای پر فیبر باعث حفاظت و تقویت سیستم ایمنی در مقابل آلرژیی فصلی می شود

آذرپیرا در بخش دیگر با اشاره به غذاهایی که باعث حفاظت و تقویت سیستم ایمنی در مقابل آلرژی فصلی می شود، یادآور شد: بر اساس یافته های محققان، مواد غذايي پرفيبر افراد را در مقابل آلرژی فصلی و آسم حفاظت می کند که برای حفظ تعادل میکروفلور دستگاه گوارش باید مقادیر کافی از غذاهای غنی از فیبر نظیر توت، پرتقال، نخودسبز، غلات سبوس دار و مغزها در برنامه غذایی گنجانده شود.

ماست، مبارزی علیه آلرژی است

وی ماست را یکی دیگر از مواد غذایی مبارز علیه آلرژی دانست و گفت: مصرف ماست كم ‌چرب به ویژه ماست پروبیوتیك می‌تواند حساسیت را در افراد مستعد آلرژی كمتر كند. براین اساس افرادی كه به گرما و حتی گرده گیاهان حساسیت دارند، با خوردن روزانه دو تا سه لیوان ماست از ماه ‌های قبل از شروع فصل آلرژی‌ زا در مقابل حساسیت‌ های فصلی ایمن می‌شوند.

آذرپیرا ضمن توصیه مصرف چای سبز به علت داشتن متیلات اپی گالوکاتچین گالات اضافه کرد: همچنین سیر غنی از آنتی ‌اکسیدان‌ بوده و تقویت ‌کننده سیستم ایمنی است و تحقیقات پژوهشگران نشان داده كه بين میزان بالای آنتی ‌اکسیدان‌ در بدن و کاهش علایم آلرژی‌ رابطه مستقیمی وجود دارد.

مصرف سیر و پیاز خام آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد

وی ادامه داد: مصرف سیر به ویژه به شکل خام سبب افزایش میزان آنتی ‌اکسیدان‌ در بدن می ‌شود. پیاز نيز ماده غذایی حاوی مقدار فراوانی نوعی آنتی ‌اکسیدان به نام کورستین است که سبب کاهش التهاب و پیشگیری از آزادسازی هیستامین توسط گروهی از سلول ‌های ایمنی به نام ماست سل‌ها می‌ شود.

آذرپیرا یادآور شد: کورستین میزان جذب ویتامین C و سایر آنتی ‌اکسیدان‌های محرک سیستم ایمنی را تقویت کرده و سیستم ایمنی را نسبت به مواد آلرژی‌زا مقاوم می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مطالعات نشان داده که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند بدن را علیه تولید بالای برخی آنتی بادی هایی که آلرژی را بدتر کرده، محافظت کند.

آذرپیرا افزود: علاوه بر این، امگا 3 خواص ضد التهابی نیز دارد که شدت علائم آلرژیک را کاهش می دهد که ماهی به ویژه انواع چرب آن، منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 است. علاوه بر ماهی های چرب، گردو و روغن دانه كتان و كانولا هم از منابع خوب، امگا 3 هستند.

با مصرف ماهی در دوران کودکی ابتلا به آلرژی را کاهش دهید

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که از سن پایین مصرف ماهی ‌های چرب را آغاز می‌ کنند، کمتر در معرض ابتلا به انواع آلرژی ‌ها قرار می ‌گیرند، در واقع مصرف ماهی بین امگا 3 و امگا 6 دریافتی در بدن تعادل ایجاد کرده و تاثیر مثبتی بر کارکرد سیستم ایمنی و کاهش نشانه ‌های آلرژی دارد.

آذرپیرا به مصرف انگور قرمز اشاره کرد و گفت: یکی از پردردسرترین تأثیرات آلرژی، التهاب همراه آن است و مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش التهابی که در تمام بدن رخ می دهد کمک کند. علاوه بر آنتی اکسیدان ها، پوست انگور قرمز شامل ماده ای به نام رزوراترول بوده که برای تأثیرات ضدالتهابی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که گوجه فرنگی از منابع خوب ویتامین C بوده و می تواند تحمل فرد نسبت به آسم و مشکلات تنفسی را افزایش دهد. ویتامین C یک ماده مغذي ارتقا دهنده سیستم ایمنی و یک ضد آسم طبیعی است که می تواند به کاهش التهاب ناشی از آلرژی کمک کند. گوجه فرنگی همچنین ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کرده و بهترین شیوه مصرف آن برای جذب مواد مغذی طبیعی خام خوردن آن است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان به مصرف سيب اشاره کرد و گفت: سیب، در برگیرنده کورستین است که نوعی فلاونوئید بوده که تأثیرات ضد التهابی دارد. پوست سیب سرشار از آنتی اکسیدان است که سلولها را از صدمه حفظ می کند و در صورت تميز بودن و نبود خطرات وجود سم روي پوست آن، بهتر است که سیب را پوست نکنده مصرف کرد.

 

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار