رئیس جمهور:
رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با همتای افریقای جنوبی خود، بر افزایش مناسبات اقتصادی تهران - پرتوریا در شرایط کنونی تأکید کرد.
کد خبر: ۲۱۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 24 April 2016
به گزارش تابناک تبریز ازخبرگزاری صداوسیما، آقای روحانی با تاکید بر ضرورت برقراری حمل و نقل دریایی بین  ایران و افریقای جنوبی افزود: افریقای جنوبی دروازه ورود به ا فریقا محسوب می‌شود و باید خط  حمل و نقل با این کشور ایجاد شود.


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روابط بانکی بین ایران و افریقای جنوبی می تواند در شرایط فعلی پیشران توسعه روابط میان دو کشور باشد تاکید کرد: در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز درباره به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کردیم.
آقای روحانی افزود: روابط همچنین در زمینه های صنعت، معدن، انرژی و فعالیت فنی و مهندسی ایران در افریقای جنوبی و شرکت هایی که می توانند از افریقای جنوبی در ایران فعالیت کنند توسعه خواهد یافت.
رئیس جمهور گفت: موضوع حمل و نقل یکی از موارد مهم دیگر مورد تایید دو طرف بود، با جایگاهی که افریقای جنوبی دارد می تواند مرکز اتصال ایران به قاره افریقا باشد و بندرهای جنوبی ایران نیز به عنوان راهگذر جنوب به شمال، جنوب ایران را به آسیای مرکزی و قفقاز و دیگر کشورها مانند روسیه و اروپای شرقی متصل می کند .
آقای روحانی افزود: موضوع روابط علمی و روابط نزدیک‌تر دانشگاه‌ها و مراکز فناوری از دیگر مباحث بود زیرا با پیشرفت های ایران در فناوری های نو و همچنین جایگاه ممتاز افریقای جنوبی توسعه این همکاری ها می تواند به ارتقای علمی و فناوری دو کشور در جهان کمک کند.
رئیس جمهور موضوع توسعه روابط در زمینه گردشگری را از دیگر مباحث مطرح در این مذاکرات بیان کرد و گفت :‌ روابط دو کشور از لحاظ مردم و بازدید مردم دو کشور از دو کشوری که هر کدام جاذبه خاص گردشگری دارند و برنامه ریزی برای برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور از مباحث دیگر امروز بود.
آقای روحانی افزود:‌ به خاطر اهمیت مسئله مبارزه با تروریسم و خشونت و خطری که این مسئله برای منطقه و جهان دارد و مشکلاتی که هم منطقه ما و هم منطقه  افریقا با پدیده تروریسم دارد، همکاری های ما در زمینه های اطلاعاتی و سیاسی می تواند در مقابله با تروریسم بسیار کمک کند  و اثرگذار در این زمینه باشد که در جلسات خصوصی و عمومی در این زمینه بحث کردیم.
رئیس جمهور گفت: درباره مسائل منطقه از جمله تحولات یمن، عراق و سوریه در این دیدار مشورت  و گفتگو کردیم و هر دو معتقد هستیم این مسائل از طریق سیاسی قابل حل است و مذاکره یمنی - یمنی می تواند راه حل بحران یمن و راه حل سیاسی می تواند مسیری برای بازگشت ثبات به سوریه باشد و کمک به دولت عراق در مبارزه با تروریسم می تواند مایه ثبات در این کشور شود.
وی افزود : همچنین دو کشور مثل گذشته در مسائل بین المللی همکاری جدی تری خواهد کرد به‌ویژه در خصوص آینده سازمان ملل متحد و همچنین اصلاحاتی که شورای امنیت باید داشته باشد تا کشورها بتوانند از منافع خود در سازمان ملل و شورای امنیت دفاع کنند .
رئیس جمهور در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور افریقای جنوبی و هیئت عالیرتبه این کشور به خاطر سفر سه روزه به ایران گفت :  در این سفر روابط دو کشور بسیار مهم، ایران مهم در منطقه حساس خاورمیانه و افریقای جنوبی به عنوان کشور مهم در قاره افریقا برای دو کشور و استحکام روابط به عنوان هدف سفر مورد نظر است.
آقای روحانی  ادامه داد: مردم ایران در دوران مبارزه مردم افریقای جنوبی در برابر آپارتاید همواره در کنار مردم افریقای جنوبی و حامی آنها بودند.
رئیس جمهور افزود: از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید قطع و همکاری های اقتصادی ایران با آن رژیم متوقف شد .
وی اضافه کرد : زمانی که فعالیت دولت پساآپارتاید در افریقای جنوبی آغاز شد و کنگره ملی افریقای جنوبی قدرت را در دست گرفت، ایران همواره روابط صمیمی ونزدیکی با جمهوری  افریقای جنوبی داشته است .
آقای روحانی  گفت: ما در اینجا یاد می کنیم از مرحوم نسلون ماندلا به عنوان شخصیتی که در دوران مبارزه به عنوان یکی از رهبران بزرگ این کشور مورد احترام مردم افریقای جنوبی و مردم ایران بود.


    رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز دقایقی پیش در نشست خبری مشترک با آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از امضای 8 سند همکاری، از جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه‌ای یاد کرد و خواستار تعمیق و گسترش روابط تهران و کیپ تاون شد.

آقای جاکوب زوما  با اشاره به رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران و همچنین پیروزی در مذاکرات هسته‌ای گفت: رفع تحریم ها باعث شد ایران روابط اقتصادی و تجاری خود را با جهان گسترش دهد و ما هم از این موضوع بسیار خرسندیم.

وی همچنین گفتگوهای خود با آقای روحانی را مثبت خواند و با اشاره به امضای 8 سند همکاری در بخش‌های مختلف آن را زمینه ساز ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی دانست.

آقای زوما همچنین با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی و همبستگی ایران با آنان در مبارزه با آپارتاید گفت: انقلاب اسلامی ایران به ما نشان داد که علی رغم تمامی مشکلات رهایی امکانپذیر است.

وی همچنین افزود: همراه من یک هیات بزرگ اقتصادی به ایران سفر کرده و این هیات در دیدار با مقامات مختلف اقتصادی تجاری ایران گفتگوهای بسیار سازنده و مثبتی داشت و این نشان دهنده میل و علاقه تجار دو کشور برای همکاری هاست.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: مطمئنیم امروز پایه محکمی برای گسترش روابط دو دولت و دو ملت ایران و آفریقای جنوبی بنا نهادیم.
آقای زوما همچنین در پایان این نشست مشترک خبری از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به آفریقای جنوبی دعوت کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :