کد خبر: ۲۱۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 21 April 2016
مراسم اعتکاف در بهار ۹۵ مساجد اردبیل را غرق در شمیم بندگی ساخته است و جوانان مشتاق گوش به ندایی آسمانی دل سپرده‌اند که روح و جان به لرزه درمی‌آورد.

سرمستی جوانان اردبیلی از ندای آسمانی

 اینجا اردبیل است. شهری که به عشق حضرت ابوالفضل شناخته می‌شود. شهری که به شیدایی امام حسین (ع) شهرت دارد. شهری که مهر ائمه اطهار را در دل دارد و به دارالارشاد لقب گرفته است.

بهانه رجب چه خوش بهانه‌ای است که با یار خاطر تجدید پیمان شود، دل از غصه‌های دنیوی تکانده شود و دست‌ها برای استغاثه به آسمان بلند شود.

اینجا اردبیل است. مساجد غرق در نور شده‌اند. «این الرجبیون» دسته‌دسته در مساجد گوشه کوچکی برای خود تدارک دیده‌اند تا از بانکی که آن ها را به درستی و پاکی فرامی خواند بی بهره نمانند.

دختران با چادرهای گل‌دار خود حلقه زده‌اند و قرآن کریم تلاوت می‌کنند. پسران در محضر اساتید برای سؤالات دینی خود پاسخ می‌جویند.

پیر و جوان، کوچک و بزرگ در ۵۲ مسجد در سطح استان اردبیل گرد آمده‌اند تا برای رفع گرفتاری‌ها، برای باران و زراعت پربار، برای برکت زندگی، برای گشایش مشکلات و بیش از همه برای استغاثه دعا کنند.

زبان‌های روزه خبر از همدلی می‌دهد. اینجا من و تو که تا دیروز با مقام و منزلت‌های دنیوی متفاوت بودیم، برابریم. در کنار هم، دست‌به‌دست هم نشسته‌ایم و از خدا طلب بخشش داریم.

مادر دو فرزند می‌گوید: ماه رجب آرامش است. فرصت فراغت است. فرصتی است که بتوانیم کمی روزمرگی‌ها را کنار بزنیم و یاد خدا باشیم.

سرمستی جوانان اردبیلی از ندای آسمانی

چادرش را جلوتر می‌کشد و بلند می‌شود برای خواندن نماز مستحبی. دو فرزند دخترش مثل مادر روزه هستند. هر دو دعا می‌خوانند. منتظر نماز جماعت ظهر هستند. لب‌هایشان می‌خندد. اولین تجربه اعتکاف را دوست دارند و می‌خواهند سال بعد نیز معتکف شوند.

آنسو تر چادری حایل صورت شده و صدای هق‌هقی به گوش می‌رسد. آرام و بی‌صدا می‌گرید. تسبیح در دستانش می‌لغزد و دعا و گریه حرف‌های دل بنده‌ای را به آسمان می‌برد.

امسال شور و شوق اعتکاف در اردبیل بیش از سال گذشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل درحالی‌که به این موضوع تأکید کرد بهخبرنگار مهرگفت: به حدی اشتیاق به ویژه از سوی برادران افزایش یافته که دو مسجد کمکی دیگر به مساجد اضافه کردیم؛ قرار بود اعتکاف در ۵۰ مسجد برگزار شود، اما جمعیت معتکفین موجب شد دو مسجد اضافه کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده ماه رجب و ایام اعتکاف را فرصت آزمون بندگی می‌داند و معتقد است وقتی دانش‌آموز دختر ۱۳ ساله در اعتکاف حضور پیدا می‌کند، وقتی یک پسر ۱۴ ساله معتکف می‌شود فرصتی برای تربیت دینی فراهم گشته و حال و هوای این ماه خود می‌تواند فرصت ممارست و بندگی باشد.

سرمستی جوانان اردبیلی از ندای آسمانی

از شب ۱۳ رجب معتکفین اردبیلی در قسمت پذیرش مساجد حضور یافته‌اند و در صورتی که ظرفیت مسجدی پر شده به مساجد دیگر ارجاع شده‌اند.

در حال حاضر برخی مساجد در اردبیل از جمله مسجد جامع، مسجد اعظم و مسجد قدس با حداکثر ظرفیت پذیرای معتکفین شده‌اند.

به نسبت سال گذشته تعداد معتکفین با افزایش همراه است و به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان این افزایش به ویژه در بین برادران بیشتر مشاهده می‌شود.

روز اول ندای دعای معتکفین با نماز جماعت، دعای ماه رجب و برنامه‌های فرهنگی همراه شده است.

اساتید علمی، روحانیان و مبلغه ها در مساجد حضور یافته‌اند و نسبت به سؤالات دینی و شرعی پاسخ می‌دهند.

سرمستی جوانان اردبیلی از ندای آسمانی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زمان سخنرانی‌های رسمی را از ساعت ۱۲ ظهر عنوان کرد و افزود: علاوه بر این در روز اول اعتکاف به دلیل هم‌زمانی با روز میلاد امام علی (ع) برنامه میلادیه و مداحی و محافل انس با قرآن در تمامی مساجد برگزار می‌شود. ؛ علاوه بر این در روز اول قرائت دعای کمیل پیش بینی شده است.

تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزاری مراسم قرائت دعای ندبه و سخنرانی را برای روز دوم تدارک دیده و در عین حال معتکفین در مساجد مجاور مصلا می‌توانند در نماز جمعه شرکت داشته باشند.

اما اوج مراسمات و برنامه‌ها عزاداری در شب سوم است. در سوگ بانوی اسلام، حضرت زینب (س) بنت علی. همان شیرزنی که ناکامی مردم را گرایش به مادیات و غفلت از خدا می‌دانست. عقیله بنی‌هاشم که بعد از شهادت برادر شجاعانه در مقابل لشکر کفر ایستاد.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در روز سوم قرائت قرآن و زیارت عاشورا و ام داوود برای معتکفین تدارک دیده شده و در شب سوم نیز عزاداری حضرت زینب (س) در مساجد برگزار می‌شود.

اعتکاف امسال زبان حال دعاهایی است که می‌خواهد بدون بهانه به آسمان برسد. اعتکاف امسال فرصت یادآوری بندگی خدایی است که چاره کار مشکلات است و تنها اوست که بی‌وقفه می‌بخشد و به نیتی خالص گناهمان را می‌زداید.

گزارش از: ونوس بهنود
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار