هم‌زمان با سالروز میلاد خجسته حضرت امام محمدتقی(ع) شهر مقدس قم غرق در جشن و سرور و پذیرای خیل گسترده‌ زائران در حرم کریمه‌ اهل بیت(س) است.
کد خبر: ۲۱۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 18 April 2016
به گزارش تابناک‌ قم، مردم متدین و ولایتمدار قم با برپایی آئین‌های جشن و سرور و پخش نقل و شیرینی، عشق و ارادت خالصانه خود را نسبت به آن امام همام نشان دادند.

حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از دیشب، پذیرای خیل گسترده‌ زائرانی است که برای عرض ارادت و تبریک به آن حضرت، در این مکان مقدس حضور یافته و در آئین‌های جشن و سرور شرکت کرده‌اند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز برنامه‌های مختلف جشن و سخنرانی در خصوص زندگانی گهربار آن امام همام را تدارک دیده که با حضور گسترده‌ زائران و مجاوران کریمه‌ اهل بیت(س) در حال برگزاری است.

ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع)هم‌چنین با برگزاری آئین‌های جشن و سرور در مساجد، تکایا و مقابر امامزادگان نیز عشق و ارادت خالصانه‌ خود را به امام جواد(ع) نشان دادند.

در بیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز به همین مناسبت مجالس جشن ترتیب یافته و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی آن امام همام را بیان کردند.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آئین‌های جشن و سرور به شیوه‌ سنتی، نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه حضرت امام جواد (ع) ادای احترام کردند.

 دهم رجب سالروز میلاد امام جواد(ع) نهمین پیشوای شیعیان است، امام همامی كه الگویی شایسته از بخشش و بردباری بود و در روزگار اختناق با شجاعت و رشادت فراوان به روشنگری در مسیر حقیقت و پاسداری از علم و شریعت خاندان نبی(ص) پرداخت.

امام محمد تقی(ع) در 10 رجب 195 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و با راهنمایی و هدایت پدر خویش امام رضا(ع) با ویژگی های امامت و آموزه های لازم برای زمامداری امور شیعیان و برترین صفت های انسانی همچون پارسایی، راستی و بخشندگی آشنا شد و آن را توشه راه امامت در سال های بعد كرد.

پس از شهادت امام رضا(ع) در 203 هجری قمری، امام جواد(ع) مقام امامت را در هشت سالگی عهده دار شد، دورانی كه با حكومت بنی عباس و با زمامداری مامون و معتصم همراه بود. در آن زمان، مامون به دلیل ترس از متزلزل شدن حكومت خود در اثر جذب یاران امام رضا(ع) به طرف فرزند آن والامقام، امام نهم(ع) را به منظور نظارت مستقیم بر ایشان از مدینه به بغداد منتقل كرد و با بهره گیری از ترفندهای مختلف تمام تلاش خویش را برای به انزوا كشاندن این پیشوای معصوم(ع) انجام داد اما امام محمدتقی(ع) با دانش و درایت خویش تمامی نقشه های او را پوچ و واهی ساخت.

جواد الائمه(ع) در طول 17 سال امامت خویش در راه هدایت مسلمانان كوشید و تمام سختی ها و مشكلات را با سعه صدر تحمل كرد. این امام همام، ویژگی های اخلاقی برجسته ای داشت كه بنا بر روایت های معتبر آن را از جد بزرگوارشان حضرت محمد(ص) به ارث برده بود. امام نهم(ع) دارای دانش و علم خدادادی بسیار بالایی داشت و این امر در مناظره های موفقیت آمیز ایشان با عالمان شناخته شده آن روزگار به اثبات رسیده است.

در روایت های مختلف نقل شده كه امام محمد تقی(ع) با همگان گشاده رو بود و به دلیل برخورد مناسب، حتی مخالفان و دشمنان را به طرف خویش جذب می كرد. 

سرانجام امام جواد(ع) در 220 هجری قمری در 25 سالگی به وسیله حكومت عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. آرامگاه آن امام عالیقدر در كاظمین عراق، زیارتگاه دوستداران خاندان نبی(ص) است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار