مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به سرمای ابتدای فروردین ماه امسال از خسارت ۶۰ درصدی باغات زردآلو و بادام شهرستان خبر داد و گفت: در سرمای ۱۳ فروردین ماه امسال ۲۰ درصد باغات گردوی شهرستان دچار آسیب شدند.
کد خبر: ۲۱۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 18 April 2016
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به سرمای ابتدای فروردین ماه امسال از خسارت ۶۰ درصدی باغات زردآلو و بادام شهرستان خبر داد و گفت: در سرمای ۱۳ فروردین ماه امسال ۲۰ درصد باغات گردوی شهرستان دچار آسیب شدند.

به گزارش تسنیم،مسعود اکبری با اشاره به اینکه تاکنون خسارت چندانی به محصولات زراعی ما گزارش نشده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 50‌ الی 60 هزار تن غلات شامل گندم و جو در تویسرکان برداشت شود.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با وجود اینکه 5 درصد از حجم تولید استان را داراست، 5/8 درصد از کل ارزشی تولید در بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: تویسرکان با حدود 14 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی که معادل 10درصد از کل بهره‌برداران کشاورزی استان است سهم عمده و کلان از اشتغال و تولید شهرستان را به خود اختصاص داده است.

اکبری وجود حدود 52 هزار هکتار اراضی زراعی و آیش و همچنین 9 هزار هکتار باغ و 80هزار هکتار مرتع را از زیرساخت‌های بخش کشاورزی در شهرستان عنوان کرد و گفت: این امر نشان از سهم مهم و گسترده کشاورزی از جغرافیا و درآمد شهرستان دارد.

وی با تأکید بر اینکه تویسرکان حائز رتبه‌های قابل توجهی در استان است، گفت: تویسرکان در تولید محصولات گردو، آلو، مرغ و تخم‌مرغ رتبه نخست، در تولید سیب رتبه دوم و در تولید بادام و سیر رتبه سوم استانی را دارد.

اکبری تصریح کرد: آمار سطوح کشاورزی و رتبه‌های تولید همانگونه که مایه افتخار و مباهات کشاورزان و مسئولین شهرستان است، سنگینی مسئولیت و پیچیدگی خدمات رسانی به بخش کشاورزی از سوی مسئولان را در پی دارد.

وی با اشاره به خرد بودن اراضی کشاورزی و باغات شهرستان گفت: این امر ضمن افزایش هزینه‌های تولید، ارائه خدمات روز را به بهره‌برداران با مشکل مواجه می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان با اشاره به چالش‌های فراروی بخش کشاورزی، گفت: تک‌محصولی بودن اقتصاد شهرستان که به شدت وابسته به گردو است و آمار و ارقام ذکر شده در بالا نشانگر فشار اشتغال و درآمد شهرستان به بخش کشاورزی است که با توجه به ریسک‌پذیر بودن بخش کشاورزی امنیت اقتصادی و درآمدی شهرستان را با مخاطره مواجه می‌کند.

وی توجه به توسعه صنعت گردشگری در شهرستان را سبب کاهش فشار وارده به بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: تنوع در تولید و توسعه کشت و سایر محصولات با نیاز آبی کم می تواند یکی از راهکارهای کاهش ریسک در کشاورزی شهرستان باشد.

وی بحران آب را دومین چالش بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: این مشکل گریبان‌گیر استان و کشور نیز هست و باید جلوی برداشت افسارگسیخته و بی‌رویه آب‌های زیرزمینی را گرفت تا کشاورزان با بحران جدی دچار نشوند.

اکبری با تأکید بر اینکه کنترل و جلوگیری از برداشت آب در چاههای غیر مجاز و همچنین نصب کنتورهای حجمی و کنترل میزان مصرف آب در چاههای مجاز ضروری است، گفت: در این راستا تلاشهای ارزنده‌ای از سوی مراجع ذیصلاح از جمله اداره منابع آب، دستگاه قضایی و سایر مراجع صورت گرفته که باید با جدیت تمام پیگیری و تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته اجاره اراضی کشاورزی شهرستان جهت تولید سیب زمینی، پیاز، خیار و گوجه به تولیدکنندگانی که اغلب غیر بومی هم بودند لطمات زیاد و غیرقابل جبرانی به منابع آب و خاک منطقه زده است، گفت: در سال زراعی امسال با همت و پیگیریهای فرماندار با افرادی که بخواهند محصولات پرآب‌بر در اراضی دیم بکارند به صورت جدی برخورد می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان از توسعه سیستمهای نوین آبیاری سخن گفت و افزود: حدود 4800 هکتار از اراضی زراعی و باغی به سیستمهای نوین آبی مجهز شدند که سهم باغبانی از این میزان بسیار ناچیز و حدود 15درصد است که لازم است باغداران محترم نیز در این خصوص بیشتر قدم بردارند.

وی توسعه کشت‌های گلخانهای را مهم ارزیابی کرد و افزود: این امر علاوه بر بالابردن راندمان تولید، موجب کاهش قابل توجه مصرف آب در واحد سطح می شود که در همین زمینه سازمان جهادکشاورزی با ارائه تسهیلات با کارمزد مناسب 14تا 16درصد آماده همکاری با متقاضیان است.

وی جلوگیری از کشت‌هایی با نیاز آبی بالا و توسعه کشتهای کم مصرف و پر ارزش مثل زعفران و حفاظت از خاک که دچار غفلت واقع شده اگر مهمتر از بحران آب نباشد کمتر از آن نیست.

اکبری افزود: تخریب و تغییر کاربری گسترده باغات و اراضی زراعی به بهانه‌های مختلف می‌تواند باعث نابودی اولین و اساسی‌ترین مؤلفه تولید یعنی زمین و خاک شود.

وی تصریح کرد: البته نیاز ضروری باغداران و کشاورزان شهرستان به ایجاد مکانهای مناسب به عنوان خانه باغی متأسفانه به دلیل خرد بودن قطعات و نداشتن اسناد مالکیت ثبتی مشکلات زیادی را برای کشاورزان و دستگاههای خدمات رسان فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با تأکید بر اینکه در دست نداشتن اسناد زراعی ثبتی در همه بخشها، خدمات قابل ارائه به کشاورزان را با مانع و مشکل مواجه کرده است، گفت: علاوه بر مشکل در ارائه تسهیلات بانکی، امتیازات و انشعابات و سایر خدمات قابل ارائه به بخش، ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه روستاها نیز به همین دلیل گسترش یافته و علاوه بر کشاورزان مسئولان اجرایی را در ارائه خدمات به این عزیزان با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ارائه تسهیلات ارزان قیمت را یکی دیگر از نیازها و چالشهای فراروی بخش تولید و کشاورزی دانست و افزود: باوجود تسهیلاتی که هم اکنون به عنوان خرید تجهیزات و مکانیزاسیون، تسهیلات صندوق توسعه و تسهیلات گلخانه با سود مناسب قابل واگذاری به متقاضیان است که نیاز است در جهت کاهش بیشتر نرخ سود تلاش و پیگیری لازم انجام شود و سرمایه در گردش هم به خصوص در بخش دام و طیور به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

اکبری توانمندسازی و ارتقاء کیفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی را یکی دیگر از نیازهای ضروری بخش دانست و افزود: خوشبختانه با تلاش مستمر مسئولان شهرستان در جهت کاهش فشار بر تولیدکنندگان در امسال با توجه به سرمازدگی باغات 2199 پرونده به مبلغ جمع بندی شده 130 میلیارد ریال که مشمول بند «د» تبصره 11 است، احصاء، جمع بندی و جهت اعمال امهال به استان ارسال شده‌اند.

وی همچنین از بخشودگی تأخیر تسهیلات 1954 پرونده به مبلغ بیش از 605 میلیون تومان خبر داد و افزود: پرونده‌ها جمع بندی و برای اعمال به استان ارسال شده‌اند.

مدیر جهادکشاورزی تویسرکان با اشاره به تصویب مبلغ 600میلیون تومان جهت لوله‌گذاری و کانال آبرسانی در روستای ولاشجرد از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، گفت: اعتبار متمرکز در استان جهت توسعه آبیاری نوین اختصاص یافته که از این محل 580میلیون تومان به طرحهای شهرستان اختصاص یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار